Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هیچ برنامه ای در صدا و سیما تاکنون همچون برنامه زندگی پس از زندگی به زبان ساده به موضوع مرگ و قیامت نپرداخته است.

به گزارش گروه فرهنگی دانشجو، حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:تمایز اصلی حکمرانی اسلامی نسبت به حکمرانی غیراسلامی در این است که در حکمرانی اسلامی هدف فقط،اداره جامعه به بهترین وضع نیست بلکه علاوه برآن هدایت جامعه به سوی بهترین وضع هم می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزو:اگر بحث هدایت مطرح شود آن وقت انسان مسافر خواهد بود نه مقیم و این نتیجه این تمایز است. یعنی در حالی که در حکمرانی سکولار هدف خوش گذراندن و ماندن و مقیم شدن در این دنیا است در حکمرانی اسلامی هدف پیشرفت، تکامل، تغییر و در نتیجه رفتن به سوی خدا است.هدف بودن و ماندن نیست بلکه سفر و سلوک در مسیر صراط مستقیم است.و آن وقت اینجا مسئله قیامت، آخرت غیب و معاد فوق العاده مهم می شود.
لک زایی ادامه داد: اگر ما در سالهای پس از انقلاب اسلامی جایگاه توجه به بحث معاد و قیامت و غیب را در برنامه های صدا و سیما بررسی کنیم متوجه می شویم که هیچ برنامه ای لااقل تا جایی که بنده اطلاع دارم نبوده که به اندازه برنامه "زندگی پس از زندگی" بحث غیب، معاد، قیامت، مرگ و آخرت را برای مردم اینقدر ساده و به زبان خودمانی بیان کند و باعث تامل و تفکر آنها شود.آن هم توسط کسانی که از جنس خودشان هستند، نه فیلسوف، نه حکیم و نه عارف.
وی درخصوص اهمیت برنامه "زندگی پس از زندگی" از نظر حکمرانی گفت:این برنامه مردم را وارد این فضای هدایت میکند. یعنی مردمی که این برنامه را تماشا می کنند لااقل بخش متنابهی ازآنها با اندیشه غیب، روح، رابطه روح و بدن و آخرت نسبت به دنیا آشنا می شوند و اعتقادشان قوی ترمی شود و به دنبال هادی راه می افتند و اینجاست که حکومت اسلامی و حکمرانی اسلامی می تواند به ایفای ویژه هدایتی خودش هم بپردازد. درواقع جامعه را امام به سمت خدای متعال راهنمایی میکند. پیوند امت و امامت اینجاست که شکل می گیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:نسبت به پیوند دولت و شهروندان که در حکمرانی سکولار خیلی برجسته است، در حکمرانی دینی سطح روابط از روابط دولت و شهروندان به سطح روابط امت و امام ارتقا پیدا می کند.امام هادی است امام وظیفه ذاتی اش این است که امت را به سوی لقاء الهی و دارالاخره هدایت کند و کمک کند مردم متوجه شوند که  همانطور که به فکر ارتقا نیازهای بدنی و تامین نیازهای دنیایی خودشان هستند از آن مهم تر باید به فکر ارتقا وجود روحانی شان هم باشند.
وی در انتها گفت:از این منظر هست که من گمان میکنم برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه ی موفقی هست و جا دارد که مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد و ادامه پیدا کند و حتی خیلی زیباتر و موثرتر واقع خواهد شد اگر بتواند بیش از این مقداری که الان می پردازد به تجربه های مردمان در دیگر اقصی نقاط دنیا هم بپردازد.جا دارد از دست اندرکاران این برنامه تشکر کنیم که توانستند با این زبان خیلی روان و با بهره گیری از زبان هنر مفاهیم پیچیده مربوط به مرگ، معاد، قیامت و عالم غیب را برای مردم مطرح کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زندگی پس از زندگی شبکه چهار قیامت زندگی پس از زندگی حکمرانی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)

دوش سودای رخش گفتم ز سر بیرون کنم
گفت کو زنجیر تا تدبیر این مجنون کنم

قامتش را سرو گفتم سر کشید از من به خشم
دوستان از راست می‌رنجد نگارم چون کنم

نکته ناسنجیده گفتم دلبرا معذور دار
عشوه‌ای فرمای تا من طبع را موزون کنم

زردرویی می‌کشم زان طبع نازک بی‌گناه
ساقیا جامی بده تا چهره را گلگون کنم

ای نسیم منزل لیلی خدا را تا به کی
ربع را برهم زنم اطلال را جیحون کنم

من که ره بردم به گنج حسن بی‌پایان دوست
صد گدای همچو خود را بعد از این قارون کنم

ای مه صاحب قران از بنده حافظ یاد کن
تا دعای دولت آن حسن روزافزون کنم

تفسیر :

به تازگی کار جدیدی را شروع کرده اید که نباید آن را نیمه تمام رها کنید. از ناکامی ها و رنج هایی که در مسیر زندگی پیش می آید ناامید نشوید.

برای موفقیت در هر کاری باید با ریزبینی نقاط ضعف خود را پیدا کرده و برای رفع آن ها بکوشید. زندگی پستی بلندی های فراوانی دارد، از شکست ها ناراحت نشوید و به خداوند توکل داشته باشید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی