Web Analytics Made Easy - Statcounter

«یک شهروند لبنانی می‌گوید: ما افرادی را می‌خواهیم که وضعیت کشورمان را بهبود بخشند، مثلا بهداشت و درمانِ مناسب، برق، آب و دیگر نیاز‌های اساسی زندگیِ روزمره مردم لبنان را فراهم کنند. در این چهارچوب، به هیچ عنوان برای ما مهم نیست که آن‌ها جز کدام گروه و دسته سیاسی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ پایگاه خبری "المانیتور" در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی ۱۵ مِی این کشور پرداخته و به طور خاص امید مردم لبنان به ایجاد تغییر در کشورشان و همچنین برخی تحرکات سیاسی در این کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المانیتور به طور ویژه این انتخابات را انتخاباتی سرنوشت ساز برای لبنان ارزیابی کرده و تاکید می‌کند که اگر وضعیت لبنان پس از انتخابات مذکور بهبود نیابد، احتمال اینکه این کشور با چالش‌ها و بحران‌های گسترده ترِ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رو به رو شود، بسیار زیاد است.


پایگاه خبری المانتیور در این رابطه می‌نویسد: «همزمان با نزدیک شدن به موعدِ برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، بسیاری از رای دهندگان لبنانی به این نکته اشاره می‌کنند که این انتخابات یا می‌تواند ختم به بهبود و خروج کشورشان از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن شود و یا شرایط را به نحو قابل ملاحظه‌ای برای لبنان وخیم‌تر کند.


اعتراضات و شورش‌های اجتماعی و سیاسیِ سال‌های اخیر لبنان که در اعتراض به فساد سیستماتیک در این کشور و اوج گیری بحران اقتصادی در آن انجام شده، عملا موجب شده تا لبنان از سال ۲۰۱۹، در وضعیت "فلجِ سیاسی" قرار گیرد. از آن زمان تاکنون، وضعیت در لبنان به دلیل مجموعه‌ای از مسائل دیگر نظیر بحران پاندمی کرونا، فروپاشی ارزش پول ملی لبنان، و وقوع انفجار ویران کننده در بندر بیروت که در تاریخ ۴ آگوست سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، روز به روز بدتر شده است.


در این راستا، نگرانی‌های جدی در مورد بحران اقتصادی فاجعه بار لبنان و همچنین دسترسی به کالا‌ها و خدمات ضروری زندگی نظیر سوخت، برق و دارو، به وجود آمده است. در لبنان کنونی، قطعی‌های مکرر برق به پدیده‌ای شایع و عادی تبدیل شده و قیمت مواد غذایی نیز به نحو فزاینده‌ای (با توجه به اینکه لبنان با بحران ارزی رو به رو می‌باشد و مجبور است در همین شرایط اقدام به واردات مواد غذایی کند)، افزایش پیدا کرده است. در این راستا، بسیاری از مردم عادی و حتی نخبگان لبنانی نگران هستند که شرایط وخیم لبنان که به ویژه در دو و نیم سال گذشته بر آن حاکم شده، عملا رو به وخاومت و بدتر شدنِ بیشتر حرکت کند.


در این چهارچوب، بسیاری از مردم لبنان به دنبال سیاستمدارانی هستند که آن‌ها را از وضعیت نامناسب کنونی کشورشان خارج کنند. آن‌ها می‌گویند که "مردم لبنان در سال‌های اخیر به اندازه کافی مجازات و تحقیر شده‌اند و دیگر واقعا بس است". در این میان، برخی از لبنانی‌ها معتقدند که بعضی سیاستمداران و گروه‌های سیاسی لبنانی، صرفا به دنبال بقایِ چهارچوب‌ها و ساختار‌های حامی خود هستند و سعی دارند مزایا و امتیازاتی را که نصیبشان می‌شود (در قالب ساختار سیاسی و اقتصادی لبنان) به هر نحو ممکن حفظ کنند. مساله‌ای که خود در ایجاد وضعیت کنونی لبنان نقش قابل توجهی بازی کرده و در عین حال می‌تواند به مانعی جدی جهت اصلاح این وضعیت بحرانی نیز تبدیل شود. در این راستا، برخی افکار عمومی و نخبگان لبنانی تاکید دارند که نوعِ نگرش نخبگان سیاسی این کشور در امر حکمروایی باید تغییر کند و آن‌ها باید لبنان را به اولویت اصلی خود در قالب مسائل مختلف تبدیل کنند.


در این چهارچوب، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که گروه‌های مستقل و اپوزیسیون، نبرد جدی را با احزاب ریشه دار در انتخابات لبنان دارند. بر اساس نظرسنجی که توسط بنیاد "کنراد آدناور" آلمان انجام شده، علی رغم اینکه ۴۰ درصد لبنانی‌ها مایل به رای دادن به نامزد‌های مستقل در انتخابات کشورشان هستند، با این حال، اتحاد کمی میان مستقل‌ها وجود دارد و اساس آن‌ها کار سختی در شکست دادنِ احزاب ریشه دار در انتخابات این کشور پیش رو دارند. در این راستا، ناظرانِ انتخابات لبنان معتقدند که "جنبش اجتماعی" در لبنان نتوانسته خود را جهت ایجاد تغییرات محسوس در این کشور بسیج و متحد کند و از سوی دیگر، نخبگان سیاسی لبنانی نیز عملا این انتخابات را به چشم ابزاری جهت بقای خود می‌بینند. درست به همین دلیل است که بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند که شاید در آینده نزدیک، لبنان بار دیگر شاهد اعتراضات گسترده مردمی باشد. در این میان برخی منتقدان می‌گویند که "بسیاری از افرادی که در انتخابات جاری لبنان کاندید شده اند و پیشتر نیز در مجلس لبنان حضور داشته اند، عملا در حل مشکلات کشورشان ناکام بوده اند. اینطور به نظر می‌رسد که هیچ‌کس در لبنان نمی‌خواهد پاسخگوی اعمال و اقدامات خود باشد. لبنانِ کنونی عملا از این مساله رنج می‌برد. "


دولت لبنان در شرایط فعلی در بهترین حالت، سیاست‌های مبهم، و در بدترین حالت، سیاست‌هایی بی اثر در مواجهه با چالش‌های این کشور تدوین و ارائه می‌کند. سیاست‌هایی که صرفا برای خاموش کردن توده‌های خشمگین مردم طراحی و ارائه می‌شوند. در این راستا، دولت لبنان علی رغم دستیابی به یک توافق با "صندوق بین المللی پول" جهت دریافت کمک‌های اقتصادی، هنوز اصلاحات اقتصادی که پیش زمینه دریافت کمک‌های مذکور هستند را عملیاتی نکرده است. در شرایط فعلی، بسیاری از شهروندان لبنانی عملا در برزخ هستند و دسترسی هم به پس انداز‌های بلوکه شده خود در بانک‌های لبنانی که به شدت بیمار هستند، ندارند.


بر اساس گفتگو‌ها و مصاحبه‌هایی که پایگاه خبر المانیتور انجام داده، آن دسته از لبنانی‌هایی که عمدتا خواستار اجرای اصلاحات اقتصادی در کشورشان هستند، به طور معمول از نسل‌های جوان این کشور هستند. افرادی که بسیاری از آن‌ها جهت تجربه یک زندگی بهتر، لبنان را ترک کرده اند. این در حالی است که گروه‌های جمعیتی که عمدتا در لبنان مانده اند، اقشار و گروه‌های پیر تَر هستند که تا حد زیادی محافظه کارند و در برابر "تغییر" مقاومت می‌کنند. درست به همین دلیل است که برخی گروه‌های سیاسیِ ریشه دار لبنانی عملا می‌توانند روی حمایت گسترده همین گروه‌ها حساب باز کنند.


در این راستا، برخی احزاب و گروه‌های سیاسی لبنانی نیز با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد لبنان، به طور خاص به رای دهندگان، وعده‌های اقتصادی و مرتبط با دریافت پاداش می‌دهند و در عوض، حمایت سیاسی آن‌ها را در انتخابات طلب می‌کنند. در این چهارچوب، یک شهروند لبنانی به المانیتور می‌گوید که "تلفن‌هایی را از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف لبنانی دریافت کرده که در قالب آن‌ها از وی پرسیده شده که آیا از حزب آن‌ها حمایت می‌کند یا خیر؟ " لبنانی‌ها می‌گویند که آن‌ها در تماس‌های خود قول می‌دهند که دسترسی امن مردم به دارو و غذا را فراهم کنند. برخی از لبنانی‌ها می‌گویند که این گروه‌های سیاسی فقط و فقط در موعد انتخابات است که یادی از مردم می‌کنند و وقتی کار تمام می‌شود، وعده هایشان را نیز فراموش می‌کنند.


در این استا، یک شهروند لبنانی می‌گوید: "ما افرادی را می‌خواهیم که وضعیت کشورمان را بهبود بخشند و مثلا بهداشت و درمان مناسب، برق، آب و دیگر نیاز‌های اساسی زندگی مردم لبنان را فراهم سازند. در این چهارچوب، به هیچ عنوان برای ما مهم نیست که آن‌ها جز کدام گروه و دسته سیاسی هستند. همین که کاری برای لبنان انجام دهند، محبوب ما نیز خواهند بود. اگر من به این نتیجه برسم که قرار نیست هیچ کاری برای کشور ما انجام شود، من هم ضرورتی نمی‌بینم که در انتخابات شرکت کرده و رای دهم. "


به طور کلی با توحه به حجم بالای چالش‌های جاری در لبنان، باید منتظر ماند و دید که آیا رهبران لبنانی (پیر و جوان)، می‌توانند روند بحرانی لبنان را معکوس سازند؟ بدون تردید بدون اجرایی کردنِ تغییرات جدی و معنا‌دار، آینده و سرنوشت لبنان همچنان در ابهام خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخابات پارلمانی لبنان لبنان مشکلات اقتصادی گروه های سیاسی مردم لبنان لبنانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم

ایسنا/گیلان معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با بیان اینکه آنطور که در شأن رسانه بوده به رسانه نپرداختیم و توجه نکردیم، گفت: در جنگ روایت‌ها آنگونه که شایسته است به رسانه‌های‌مان توجه نکردیم و کاری انجام ندادیم لذا باید جبران کنیم و رسانه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

محمد جلائی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» و جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه اصحاب رسانه در یک کلام به عنوان رساننده پیام رسالت مهمی را بر عهده دارند، اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» فرصتی است تا از تلاش رسانه‌های استان در ایام برگزاری انتخابات و دعوت سرمایه‌های اجتماعی به مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای، تجلیل و قدردانی کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان افزود: نقش رسانه در بمباران اخبار و تحلیل‌ها و هجمه‌ رسانه‌های معاند که می‌توانست مانع مشارکت و حضور مردم در انتخابات شود، بسیار اثرگذار و مشهود بود.

جلائی گفت: به سبب تولیدات مختلف رسانه‌ای بالاترین مشارکت در آستارا با حضور ۷۲ درصدی مردم پای صندوق‌های رای رقم خورد و شهرستان تالش هم بیشترین انگیزه رقابتی را با ۶ داوطلب فعال در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت.

معاون سیاسی استانداری گیلان بیان کرد: در شهرستان مرزی آستارا پویشی توسط یک فرد با نگاه ویژه راه افتاد که ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات خیلی در دعوت و مشارکت مردم اثرگذار بود، در این پویش که به صورت کلیپ ۳ دقیقه‌ای تهیه شده بود اقشار مختلف با جملات «من رای می‌دهم برای وطنم، من رای می‌دهم برای آستارا، من رای می‌دهم برای حاج قاسم و غیره» علت حضور خود را عنوان می‌کردند و به همین دلیل آستارا شهر اول در مشارکت شد.

وی ادامه داد: اگر اینجا هستیم باید بدانیم آنچه که امروز اتفاق می‌افتد ثابت می‌کند رسانه در دو مسیر حکمت و موعظه حسنه در حرکت است؛ چرا کشورهای غربی حامی و دارنده رسانه با ابزار تمام عیار نتوانستند افکار عمومی را در حمایت از رژیم اشغالگر جذب کنند یا افکار عمومی را در خصوص فلسطین اقناع کنند زیرا در کنار حکمت، خرد و اندیشه، در نظر گرفتن عاطفه و احساس هم مهم است.

جلائی با اشاره به آیات ۵۴ و ۵۶ سوره زخرف بیان کرد: جلوه‌های دنیایی که امروز در محضر مدیا جلوه می‌کند در جهت تحقیر است، دشمنِ رسانه‌های با جهان بینی، رسانه‌هایی هستند که جامعه هدف‌شان را بدون در نظر گرفتن احساس تحقیر می‌کنند و زمینه پذیرش محتوای‌شان را باورمند می‌کنند. امروز در جهان فسادهای گوناگون را می‌بینید و رسانه‌هایی که در نکوهش ارزش‌ها، بی ارزشی را تبلیغ و ترویج می‌کنند و با این کار الگو و سرمشق جدید را معرفی می‌کنند مثلا اگر انسان پول زیاد نداشته باشد، اگر نتواند به زیباترین‌ها دست یابد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با تاکید بر اینکه در ملاک ارزش‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران تقوا باید سرلوحه باشد، تصریح کرد: توجه به خوبی‌ها و ارزش‌ها در رسانه یک فن است و باید در تولید محتواها هوشیارانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه آنطور که در شأن رسانه بوده به رسانه نپرداخته‌ایم و توجه نکردیم، ادامه داد: در جنگ روایت‌ها و آنگونه که شایسته است به رسانه‌های‌مان توجه نکردیم و کاری انجام ندادیم لذا باید جبران کنیم.

جلائی یادآور شد: امروز رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، انگلیس و فرانسه شکست خورده در حوزه مدیا هستند زیرا انسان‌ها امروز در دنیا یک رسانه شدند و موج آزادی‌خواهی فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در دنیا راه افتاده است.

معاون سیاسی استانداری گیلان با تاکید بر اینکه باید جلسات با جراید و اصحاب رسانه مستمر برگزار شود، گفت: آسیب‌هایی وجود دارد که رسانه باید شناسایی، تحلیل و بررسی کند و راهکار تخصصی ارائه دهد. رسانه باید به نواقص و کاستی‌ها ورود کند و حتی به صورت تخصصی به حوزه‌های مختلف عمران، انتخابات، راه، کشاورزی، تصادف، جمعیت، فرزندآوری و غیره بپردازد، پس باید رسانه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات
  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • شهروندان تونسی و لبنانی در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم