Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-28@22:11:14 GMT

آشنایی با وب 3 و مقایسه آن با وب 2

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۴۰۰۶

آشنایی با وب 3 و مقایسه آن با وب 2

با نگاهی به تاریخچه اینترنت به این موضوع پی می‌بریم که اینترنت، به سمت هوشمندتر شدن در حال حرکت است. در ابتدا نیز داده‌ها به صورت ایستا در اختیار کاربران قرار می‌گرفت. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، کاربران توانستند با آن داده‌ها به صورت پویا در تعامل باشند. در حال حاضر تمام این داده‌ها توسط الگوریتم‌ها برای آشنایی با وب نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با استفاده از وب 3 انسان و کسب و کارها همگی می‌توانند اطلاعات و کار خود را بدون واسطه با شرکای خود در هر جای دنیا تبادل کنند. انقلاب مهمی که توسط وب ۳ شکل گرفته است؛ این است که برای همکاری در سطح جهانی به حداقل اعتماد نیاز است. این فناوری حرکتی جدید به سوی اعتماد غیرمستقیم را آغاز کرده است. پرداخت‌های لحظه‌ای با گردش اطلاعات و انتقال مطمئن آن از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

در مجموع وب ۳ آمده است که دنیای غیرمتمرکز با حذف واسطه را بسازد. به طوری که بلاک چین قرار است تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر دهد.

اهمیت وب ۳

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ بسیاری هستند که در ازای مبالغ میلیاردی اطلاعات مردم را از شرکت‌های بزرگ فناوری نیز خریداری می‌کنند. گوین در رابطه با این موضوع بدین شکل توضیح می‌دهد که: از داده‌های کاربران می‌توان برای تبلیغات هدفمند نیز بهره برد، اما از طرفی دیگر این اطلاعات می‌تواند در مواردی همچون درک و فهم بهتر از ساز و کار جهان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

شما می‌توانید با در اختیار داشتن این داده‌ها پیش‌بینی کنید که مردم جهان چگونه فکر می‌کنند؛ در عین حال قادر خواهید بود تغییرات سیاسی در یک کشور را بهتر درک کنید.

همچنین شما با داشتن چنین اطلاعاتی حتی می‌توانید مواردی مانند نتایج انتخابات را هم پیش‌بینی کنید.

اتریوم و وب ۳

پلتفرم اتریوم این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌سازد تا به این منظور اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را راه‌اندازی کنند.

برای مثال کیف پول مای اتر والت، اتریوم با ویژگی میزبانی وب غیر متمرکز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

این کیف پول متن باز از IPFS یا سیستم فایل بین برنامه‌ای استفاده می‌کنند. یک سیستم توزیع فایل همتا به همتا و غیر متمرکز است و سرور مرکزی برای آن وجود ندارد. همین موضوع سبب می‌شود که به هیچ عنوان در به اشتراک گذاری اطلاعات سانسور اتفاق نیافتد. مهم‌ترین چیزی که این کیف پول اتریومی را از دیگر کیف پول‌های سنتی و قدیمی متمایز می‌کند؛ این است که امکانی را برای کاربران نیز فراهم می‌کند تا والت خود را در هر جایی که به آن تمایل دارند، ذخیر و نگه‌داری کنند.

البته این تکنولوژی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و دارای برخی محدودیت‌ها است، بی‌شک در آینده‌ای نزدیک رفع خواهد شد.

مقایسه وب ۲ با وب ۳

چیزی که وب۳ را از نسخه‌های اینترنت قبل از خود متمایز می‌کند، غیر ممرکز بودن آن است. البته این نسخه از اینترنت نیز مانند وب ۲ تعاملی به شمار می‌روند. در حقیقت وب ۳ نسخه غیر متمرکز شده وب ۱ و وب ۲ محسوب می‌شود.

شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات در آمریکا یعنی گوگل، آمازون، اپل و متا یا همان فیسبوک سابق تحت عنوان Big Tech شناخته می‌شوند، کنترل کمتری روی این نسخه از اینترنت دارند یا ممکن است حتی در آینده هیچ کنترلی روی آن نداشته باشند.

به نظر می‌رسد وب ۳ ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد.

مزایای وب ۳

با توجه به این موضوع که بسیار زود است که در خصوص مزایا و معایب وب ۳ با قاطعیت صحبت کنیم در ادامه به برخی از ویژگی‌های بارز آن اشاره می‌کنیم.

حفظ مالکیت اطلاعات کاربران: درواقع کنترل کامل اطلاعات نیز در اختیار خود کاربر قرار دارد و مطابق با صلاح دید خود می‌تواند آن‌ها را اشتراک گذاری کند.

غیرمتمرکز بودن : با حذف نهادهای کنترل کننده اطلاعات کاربران و یا سانسور آن‌ها وجود نخواهد داشت.

اجرای برنامه‌ها بر روی تمام دستگاه‌ها: در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها قابلیت اجرا بر روی تمام سیستم‌ عامل‌ها را ندارند. وب ۳ این امکان را فراهم می‌کند تا بدون توجه به نوع دستگاه قابلیت اجرای سخت افزارهای مختلف را داشته باشد.

رفع نیاز کاربران: با اتصال محصولات بیشتر به اینترنت، مجموعه بزرگی از داده‌ها جمع‌آوری می‌شوند. با جمع‌آوری آن، اطلاعات دقیق‌تری برای رفع نیاز کابران فراهم می‌شود.

چرا اینترنت نسل سوم پیشرفتی نکرده است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت اینترنت نسل سوم، هوش مصنوعی کافی است. اتصال مفاهیم و ایجاد طبقه بندی برای طلاعات، کار بسیاری دشواری است. به حدی سخت و دشوار که علیرغم صرف میلیاردها دلار توسط واتسون برای پیشرفت هوش مصنوعی، هنوز به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نکرده است.

همچنین فناوری بلاک چین یک فناوری جدید به شمار می‌رود که شاید همچنان به بلوغ لازمه نرسیده باشد. برای تغییر از یک نسل به نسلی دیگر، نیاز به گذشت زمان است. این اتفاق به صورت آرام انجام می‌پذیرد، همانطور که تغییر اینترنت نسل ۱ به نسل ۲ به صورت ناگهانی و به یکباره نیز رخ نداده است.

اگر به دنیای ارز دیجیتال، متاورس و NFT علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ایران متا مراجعه کنید. در ایران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم همچنین از هیچ خبر جدیدی در این حوزه بی‌اطلاع نخواهید ماند.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: داده ها کیف پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی توضیحاتی در خصوص اختلال اینترنت مناطق مرکزی تهران از سیدحمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد:

سیدحمیدرضا اعرابی، معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به برخی اخبار نادرست در خصوص وجود اختلال و افت شدید سرعت اینترنت طی روز جاری در مناطق مرکزی تهران عنوان کرد که اختلال و کاهش سرعتی در این مناطق نداریم.

وی افزود: بر اساس رصد لحظه‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کیفیت شبکه ارتباطی کشور تاکنون هیچ گونه افت سرعتی در شبکه ارتباطی مناطق مرکزی تهران مشاهده نشده است.

کد خبر 6091427 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • مقایسه‌های مهران مدیری که مسئولین باید با شنیدنش آب شوند!
  • بلینگام را با زیدان مقایسه نکنید!
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت