Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت و زمینه ارتباط محدود صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: صنایع موجود در کشور تمایلی زیادی برای استفاده از محصولات خارجی به جای دانش بنیان دارند، از این جهت ارتباط بسیار محدودی با این شرکت ها برقرار می کنند. البته گفتنی است بخشی از این نیاز به واردات غیر واقعی است و به مان دست های پنهان در این حوز بر می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در ادامه افزود: در کشور ما به طور سنتی یک نوع عدم خودباوری وجود دارد و از فعالیت هایی که به نوعی های تک محسوب می شود استقبال نمی شود. چرا که این باور وجود دارد که وقتی یک دستگاهی از خارج وارد می شود باید همه چیزش نیز از خارج از کشور وارد شود .

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه این بارو در کشور ما وجود ندارد که می توان با کمک جوانان خلاق و دانشمند این محصولات ار در کشور تولید کرد. یعنی به عبارتی به شرکت های دانش بنیان باور ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهار داشت: از سوی دیگر در برخی وموارد صنایع بزرگ به شرکت های دانش بنیان اعتماد می کنند و برای تامین خود به این شرکت ها سفارش می دهند اما این شرکت های به دلایل مختلف به تعهدات خود نمی توانند عمل کنند و این باور و اعتما  از بین می رود. در واقع هم هزینه و هم زمان را صنایع از دست داده اند.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در بحث تحقیق و پژوهش گاهی ممکن است یک مورد به نتیجه برسد اما همین یک مورد ممکن است سودهی 15 پروژه را با خود داشته باشد بنابرانی در این گونه برنامه ها نباید به فکر بازدهی زود و فوری هم باشیم.یعنی باید عادت کنیم که کار پژوهشی زود بازده نیست .

طاهری در ادامه توضیح داد: موضوع بعدی این است در خصوص این شرکت ها تامین مالی آنهاست. دتنش بنیان ها عموما امکانات مالی زیادی ندارند که بتوتند  بر اساس ان سعی و خطا کنند بنابراین باید سرمایه‌گذار به سمتی پیش برود که علاوه بر حمایت این شرکت ها با ارائه یک مدل آزمایشگاهی موفق به انعقاد قرارداد با این شرکت ها مبادرت ورزند و در عین حال نیز این شرکت ها این اعتماد را هم بدهند که قادر به تولید این محصول هستند.

وی در ادامه گفت: محصولات دانش بنیان چند ویژگی قابل توجه دارند، یکی اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری می کنند، مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید دانش بنیان را تدوین کرده و در آن به نقش شرکت‌های دانش بنیان در جلوگیری از خروج ارز اشاره کرده است. در این قانون قید شده که اگر یک محصول بیش از ۱۰۰ میلیون دلار یا یورو ارزبری داشته باشد تولید کننده موظف است که محصول را به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کند و استعلام اینکه این محصول قابلیت تولید در داخل را دارد یا خیر را انجام دهد تا به این وسیله شرکت های دانش بنیان و تولید داخل دانش بنیان حمایت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله دیگرمربوط به بهره وری شرکت های دانش بنیان است. مکم است است روی محصول با سرمایه اندکی تحقیق و تولید شود و این محصول که به صورت دانش بنیان تولید شده سودآوری بیشتری نسبت به یک محصول معمولی داشته باشد. در نتیجه با توجه به شعارهایی که دولت دارد که ۳ درصد از رشد ۸ درصدی اقتصادی باید از بهره وری به دست بیاید بهترین راه حل توجه به شرکت های دانش بنیان است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بهره وری شورای اسلامی صنایع و معادن مجلس واردات برنا شرکت های دانش بنیان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۸۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بسیاری از افراد که قصد دارند مدیریت سرمایه خود را در اختیار مدیران حرفه‌ای و متخصص بازار سرمایه بسپارند، تصور می‌کنند که برای سبدگردانی اختصاصی باید سرمایه بالا و چندین میلیاردی داشته باشند. اما شما می‌توانید حتی با چند صد میلیون تومان هم مطابق با سلیقه سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود، از خدمات سبدگردانی اختصاصی بهره‌مند شوید.

آیا با سرمایه کم هم سبدگردانی ممکن است؟

مدیریت سرمایه در بازارهای مالی یک امر تخصصی محسوب شده و سبدگردانی اختصاصی در بورس نیازمند سرمایه‌های چند میلیاردی است. اما با حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان هم می‌توانند سبدگردانی در بورس را با مدیریت حرفه‌ای و کسب سودی بالاتر از تمامی بازارها تجربه کرد.

در حقیقت، سبدگردانی توسط شرکت‌های سبدگردان که دارای مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند انجام شده و این شرکت‌ها تحت نظارت مستقیم سازمان بورس فعالیت می‌کنند. طی فرایند سبدگردانی، مدیر سبد بر اساس میزان ریسک‌پذیری و اهداف مالی سرمایه‌گذار، پرتفویی متنوع از انواع دارایی‌ها را تشکیل داده و با تحلیل شرایط اقتصاد کلان تلاش می‌کند که بازدهی بالاتر از میانگین سایر بازارها مانند بورس، طلا، بانک و … برای سرمایه‌گذار محقق کند.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی چقدر است؟

با توجه به اینکه سبدگردانی اختصاصی جز خدمات ویژه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بنابراین معمولاً حداقل سرمایه برای سبدگردانی اختصاصی از مبالغ بالا شروع می‌شود. شرکت‌های سبدگردان می‌توانند حداقل میزان سرمایه جهت سبدگردانی را از مبالغ مختلفی شروع کنند. معمولاً خدمات سبدگردانی اختصاصی از سرمایه یک میلیارد تومان به بالا انجام می‌شود، اما برخی از شرکت‌های سبدگردان طرح‌های متنوع سبدگردانی را با حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان ارائه می‌دهند. نکته حائز اهمیت در سبدگردانی اختصاصی بازدهی سبدهای تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان است. شاید به نظر برسد که شرکت‌هایی حداقل مبلغ سبد گردانی را از مبالغ بالا، به طور مثال پنج میلیارد تومان آغاز می‌کنند بازدهی بالاتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورند. اما مدیریت دارایی یک امر تخصصی بوده و بهتر است برای انتخاب شرکت سبدگردان جهت انعقاد قرارداد سبدگردانی، آماری از بازدهی سبدهای اختصاصی تحت مدیریت شرکت را مشاهده کنید. همچنین، انعطاف‌پذیری در قوانین برداشت و اضافه کردن سرمایه در قرارداد سبدگردانی دیگر امر مهم در انتخاب یک شرکت سبدگردان است.

مزایای سبدگردانی با سرمایه کم

با وجود اینکه می‌توان سرمایه گذاری با سرمایه کم را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام داد، اما سرمایه‌گذاری به روش سبدگردانی اختصاصی دارای مزیت‌های بیشتری است. از جمله مزایای سبدگردانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعطاف‌پذیری بالا در شرایط مختلف بازار

مدیریت اختصاصی و حرفه‌ای دارایی

ریسک پایین‌تر نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تنوع بالا در سبد دارایی

مدیریت ریسک قدرتمند

مهم‌ترین ویژگی سبدگردانی انعطاف‌پذیری بالای ترکیب دارایی سبد سرمایه‌گذاری است. در حقیقت، مدیر سبد تحت شرایط مختلفی می‌تواند ترکیب دارایی‌ها در راستای منافع سرمایه‌گذار تغییر دهد.

بررسی انواع سبدگردانی با سرمایه کم

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد طرح‌های متنوع سبدگردانی با سرمایه کم وجود دارد. این طرح‌ها از نظر ترکیب دارایی و میزان ریسک متمایز هستند:

سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک پایین

این نوع از سبدگردانی مناسب سرمایه‌گذارانی است که تحمل ریسک پایینی دارند، اما قصد دارند بازدهی بالاتر از نرخ بهره بانکی داشته باشند. معمولاً بخش قابل توجهی از دارایی‌های این نوع از سبدها به اوراق بهادار کم ریسک مانند اوراق اخزا، مرابحه، اجاره، صندوق‌های درآمد ثابت و…. اختصاص پیدا می‌کند. همچنین، مدیر سبد با توجه به ظرفیت‌های بازار مشتقه می‌تواند از استراتژی‌های کم ریسک این بازار مانند آربیتراژ و کاورد کال جهت کسب بازدهی بالاتر از نرخ بهره و بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده کند.

سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک متوسط

طرح سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک متوسط مناسب سرمایه‌گذارانی است با افق زمانی میان‌مدت و بلندمدت که قصد دارند بازدهی به اندازه تورم یا کمی بالاتر از تورم داشته باشند و از سوی دیگر، ریسک بالایی را در قبال بازدهی بالاتر تقبل نکنند. ترکیب دارایی این نوع از سبدها بسیار متنوع بوده و معمولاً دارایی‌هایی مانند اوراق اخزا، صندوق‌های کالایی طلا و زعفران، سهام ارزشی و میانه به صورت متوازن در آن‌ها وجود دارد.

سبدگردانی با سرمایه کم و ریسک بالا

سرمایه‌گذارانی که نسبت به دارایی‌های پرریسک مانند سهام، طلا و اوراق مشتقه چشم‌انداز مثبتی دارند و تمایل دارند تحت هر شرایطی ریسک کرده و بازدهی بالایی کسب کنند بهتر است طرح سبدگردانی با ریسک بالا را انتخاب کنند. معمولاً سبد دارایی این طرح را دارایی‌هایی مانند سهام میانه و رشدی، صندوق طلا، صندوق چند کالایی، اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله تشکیل می‌دهند. در حقیقت، ممکن است نوسانات این سبد تحت شرایط مختلف اقتصادی زیاد باشد، اما با توجه مدیریت حرفه‌ای پرتفوی توسط افراد متخصص در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، نوسانات می‌تواند به شکل مناسبی کنترل شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6093130

دیگر خبرها

  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان