Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@08:32:46 GMT

احیای فرهنگ عامه به دست و قلم استادی توانمند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۸۶۸۰

احیای فرهنگ عامه به دست و قلم استادی توانمند

خراسان جنوبی مهد پرورش بزرگانی است که هر یک در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند.

یکی از این افراد دکتر محمد مهدی ناصح است که در حوزه زبان و ادبیات فارسی جزو اساتید برتر بوده است و فرهنگ عامه مردم و احیای آن، مرهون تلاش‌های این بزرگمرد است.

ناصح آثار فراوانی دارد و آثار معروف او در زمینه‌های قرآنی، زبان و ادبیات فارسی است؛ این استاد زبان در ۱۹ اسفند پارسال درگذشت و دانشجویان و همکارانش به یاد او مراسم گرامیداشت برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوبیتی ها و اصطلاحات عامیانه، شاهکارهای ناصح

زنگویی یکی از کارشناسان فرهنگ عامه در خراسان جنوبی گفت: احیا شدن فرهنگ عامه و عبارات مرسوم بین مردم به دلیل تلاش‌های استاد ناصح صورت گرفته است.

او گفت: حدود ۱۸ هزار اصطلاح و عبارت عامیانه در حدود ۲ هزار صفحه از سوی استاد ناصح جمع آوری شده است که این کار بزرگی برای پاسداشت فرهنگ عمومی است.

بیشتر بخوانید

درخشش صدا و سیمای خراسان جنوبی در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی

زنگویی گفت: یکی دیگر از اقدامات فاخر استاد ناصح، کتاب ۶ جلدی دوبیتی‌های اوست که این اثر ماندگار او ارزش زیادی در حوزه ادبیات فارسی دارد.

این کارشناس فرهنگ عامه گفت: می‌توان این طور برداشت کرد که ناصح، فصل جدیدی از ادبیات را به روی فرهنگ عمومی باز کرد.

تدوین یادنامه استاد محمد مهدی ناصح

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند گفت: برقرار بودن تدریس رشته ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دو دانشگاه بیرجند و آزاد مرهون استاد ناصح است.

رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای تدوین یادنامه استاد ناصح، فراخوان مقالات داده شده است.

او گفت: مقالات برای تدوین یادنامه از اساتید زبان و ادبیات فارسی جمع آوری خواهد شد.

رمضانی گفت: رونمایی از این یادنامه در آبان امسال صورت می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات فارسی فرهنگ عامه زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی فرهنگ عامه استاد ناصح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۸۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد

محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای اداری که در سفر به شهرستان جویم برگزار شد، اظهار داشت: قدمت شهرستان ریشه دار و تاریخی جویم متعلق به هزاران سال قبل است و مردمی اصیل و دین دار و اهل خیر در این منطقه حضور دارند و این امر مسئولیت ما را در خدمتگزاری به این بخش از کشور عزیزمان سنگین‌تر می‌کند.

او با بیان اینکه پیگیری و سماجت مسئولان برای اجرایی شدن مصوبات، نقش مهمی در تحقق آن دارد، اظهار داشت: شهرستان‌هایی که پیگیر اجرای مصوبات بودند تا سقف ۹۰ درصد به اهداف خود دست یافته اند.

ایمانیه از تلاش برای تکمیل پروژه‌های حوزه سلامت، تامین آب و احداث راه در شهرستان جویم خبر داد و افزود: کمیته ویژه‌ای برای حل مشکلات مردم در زمینه ساماندهی زمین‌های مورد سکونت مردم با رعایت حدود قانونی تشکیل می‌شود.

استاندار فارس با اشاره به عملی شدن تعهدات دولت در حوزه مسکن گفت: مرحله فونداسیون واجدین شرایط نهضت ملی مسکن تا پایان خردادماه باید به پایان رسیده باشد و پس از آن در فواصل سه ماهه باید ۲۵ درصد از مساکن تحویل واجدین شرایط شود.

او خواستار رسیدگی به تخلفات و غفلت‌های پیمانکار قبلی نهضت ملی مسکن در جویم شد و اظهار داشت: از طریق دادگستری و مجاری قانونی این موضوع پیگیری خواهد شد تا خدشه‌ای بر بیت المال وارد نشود و حقوق عامه مردم تضییع نگردد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • برگزاری 120 برنامه در هفته عقیدتی _ سیاسی در خراسان جنوبی
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است