Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@04:36:04 GMT

جورج اورول رویداد‌های ۲۰۲۲ را پیش بینی کرده بود

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۹۵۴۴

جورج اورول رویداد‌های ۲۰۲۲ را پیش بینی کرده بود

فرارو- لورا بیرز؛ استاد تاریخ در دانشگاه آمریکایی است که در آنجا سمیناری را درباره «جورج اورول و ساختن دنیای مدرن» تدریس می‌کند. او نویسنده کتاب «بریتانیای شما: رسانه‌ها و ایجاد حزب کارگر» است. بیرز به موضوعاتی، چون تاثیرگذاری سیاست بر زندگی فرهنگی و اجتماعی و به نقش رسانه‌های جمعی در جامعه مدرن علاقمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین کتاب او «الن قرمز: زندگی الن ویلکینسون، سوسیالیست، فمینیست، انترناسیونالیست» درباره زندگی دومین وزیر زن کابینه بریتانیا جایزه استانسکی را در سال ۲۰۱۷ میلادی برای بهترین کتاب چاپ شده در زمینه تاریخ معاصر بریتانیا دریافت کرد. او یکی از اعضای انجمن سلطنتی تاریخ است.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، اخیرا در رسانه‌های اجتماعی با توئیتی مواجه شدم که در آن با به تصویر کشیده شدن یک میمون پیر روی صندلی نوشته شده بود: «این من را یاد کتاب» ۱۹۸۴ «نوشته جورج اورول می‌اندازد. خیر، من آن را نخوانده ام. اما تصور می‌کنم که کتاب این گونه است».  

 ۱۹۸۴ و اصطلاح «اورولی» برای دهه‌ها مورد استفاده (و سوءاستفاده) قرار گرفته‌اند، اما می‌توان گفت که لحظه کنونی ما واقعا «اورولی» است. بیش‌تر نوشته‌های اورول، و به ویژه آخرین رمان او «۱۹۸۴» به اهمیت صحبت کردن، حقیقت و خطر تلاش برای سانسور و دستکاری گفتار برای افراد و جوامع از سوی دولت‌ها پرداخته است. اورول نگران بود که حقیقت نمی‌تواند در خلاء وجود داشته باشد. اگر دولت می‌توانست آن چه را که می‌توان گفت و نوشت را کاملا کنترل کند، قادر خواهد بود به طور موثر واقعیت را کنترل کند. ۱۹۸۴ یک دیستوپیای توتالیتر (تمامیت خواهانه) است که در آن حزب حاکم برادر بزرگ واقعیت را از طریق اعمال قدرت و نظارت کامل خود بر زبان کنترل می‌کند. حزب از طریق ترکیبی از تبلیغات و سانسور معنای حقیقت را برای شهروندان «اوشینیا» (نام شهر خیالی در رمان ۱۹۸۴) بازگو می‌کند. مردم چیز‌هایی را باور می‌کنند که به طور عینی نادرست هستند همانطور که اورول آن را «کنترل واقعیت» می‌نامد و از آن تحت عنوان «دوگانه اندیشی» یا طرز تفکر غیر منطقی که برای تحریف واقعیت و دروغ‌پردازی توسط دولت ترویج می‌گردد، یاد می‌کند. در دنیای «۱۹۸۴» هر چیزی می‌تواند درست باشد.

در چند ماه اخیر، شاهد بازگشت ۱۹۸۴ به فهرست پرفروش ترین‌های بازار کتاب بوده ایم. با نگاهی به اخبار داخلی و خارجی فهمیدن دلیل آن دشوار نیست.

ما به وضوح می‌توانیم خطرات «کنترل واقعیت» یا دوگانه اندیشی را در تلاش‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای بازسازی تهاجم کشورش به اوکراین با عنوان یک «عملیات ویژه آزادیبخش» مشاهده کنیم. در نقاط دیگر جهان، ما شاهد تلاش‌هایی برای کنترل واقعیت هستیم که تهدیدی علیه حقایق برای بسیاری از آمریکایی‌ها است از جمله در قانون جدید در فلوریدا که بحث درباره هویت جنسیتی یا گرایش جنسی را در مهد کودک تا کلاس سوم ممنوع می‌سازد. موضوع مشابهی نیز در مورد ممنوعیت بحث طبق قانون  HB ۱۷۷۵ در اوکلاهاما وجود دارد که  تدریس هر برنامه درسی را که ممکن است باعث شود تا دانش آموز به دلیل نژاد یا جنسیت خود «احساس ناراحتی، گناه یا هر شکل دیگری از ناراحتی روانی کنند» را ممنوع می‌سازد.   بیش از دوازده ایالت دیگر قوانین مشابهی را برای غیرقانونی کردن بحث در مورد نژادپرستی یا تبعیض جنسی و جنسیتی در کلاس‌های درس معرفی کرده اند.

هر یک از این موارد نشان دهنده تلاشی برای کنترل واقعیت از طریق کنترل گفتار است. اگر نمی‌توانید در مورد هویت‌های مختلف جایگزین در مدارس صحبت کنید پس آیا کودکان با هویت جنسیتی متفاوت یا کودکانی با اعضای خانواده‌های با هویت جنسیتی اساسا متفاوت وجود دارند؟  

اگر نمی‌توانید نژادپرستی سیستماتیک را شناسایی کنید این پرسش مطرح می‌شود که آیا نژادپرستی وجود دارد یا تا به حال وجود داشته است؟ اکثر خوانندگان احتمالاً خواهند گفت البته. حقیقت یک واقعیت عینی است که خارج از سانسور دولتی وجود دارد. اورول خود به مفهوم حقیقت عینی معتقد بود. نوشته‌های او در عرصه روزنامه نگاری با عباراتی مانند «این به اندازه کافی درست بود»، «حقیقت این بود که»، «این درست است که بگوییم» و «من معتقدم که این درست بود» بیان شده اند. با این وجود، او به شدت از تهدید وجودی علیه حقیقت و در نتیجه علیه آزادی که توسط سانسور ایجاد می‌شد، آگاه بود. علیرغم آن که ۱۹۸۴ یک رمان دیستوپیایی محسوب می‌شد از تجربیات شخص اورول نه تنها در طول جنگ جهانی دوم بلکه به عنوان یک افسر پلیس در امپراتوری بریتانیا و بعدا به عنوان داوطلبی که در جنگ داخلی اسپانیا می‌جنگید، نشئت گرفته بود.

اورول در هر عرصه‌ای با رژیم‌هایی مواجه شد که به طرز وحشیانه‌ای متعهد به سرکوب حقیقت بودند. آزادی بیان بستری بود که تمام آزادی‌های دیگر بر روی آن بنا شد. همان طور که اورول در ۱۹۸۴ می‌نویسد: «جوهر آزادی این است».  

چگونه گفته‌های اورول در زمانه ما صدق می‌کنند؟ در مورد روسیه، سازوکار سرکوب کاملا بدیهی به نظر می‌رسد. پوتین پیش‌تر اقدامات شدیدی را علیه مخالفان سیاسی از جمله بازداشت و مسموم کردن «الکسی ناوالنی» انجام داده است.

اکنون پوتین از طریق سطحی از سانسور و تبلیغات دولتی که از دوران شوروی تاکنون دیده نشده است تلاش می‌کند تا مخالفت را حتی پیش از شکل گیری آن سرکوب کند. اگر حتی گفتن این که روسیه نباید به اوکراین حمله می‌کرد غیرممکن شود مخالفت سیاسی داخلی با جنگ دیگر پیشنهادی قابل اجرا نخواهد بود. سازوکار‌های سرکوب نزدیک‌تر به خانه (کشور‌های غربی) سنگین‌تر نیستند، اما در هدف‌شان کم‌تر توهین‌آمیز به نظر نمی‌رسند. در فلوریدا و در آلابامای همسایه قوانین مشابه با هدف سرکوب بحث درباره هویت جنسیتی در مدارس ابتدایی و پاک کردن این هویت‌ها از میان جمعیت جوانان صورت می‌گیرند.  

این در حالی است که دانشمندان و سیاستمداران در حال حاضر در حال بحث در این باره هستند که آیا نارسایی جنسیتی می‌توانند پیش از بلوغ ظاهر شوند بحثی که پیامد‌های مهمی برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی دارد و سایر اشکال حمایت از کودکانی دارد که به عنوان تراجنسیتی شناخته می‌شوند. منع جوانان از بحث یا حتی اطلاع از وجود چنین هویت‌هایی تلاشی برای انگشت گذاشتن بر روی ترازوی آن بحث و خارج کردن وضعیت از حالت توازن است.

به طور مشابه، تلاش برای سرکوب هر گونه بحث درباره ستم سیستماتیک مبتنی بر نژاد یا هویت جنسیتی با بهانه جلوگیری از ایجاد «ناراحتی» در افراد در اصل از جانب کسانی صورت می‌گیرد که وضعیت فعلی را در راستای منافع خود قلمداد می‌کنند. در اینجا باید پرسید اگر حتی نتوان نژادپرستی سیستماتیک را شناسایی کرد چگونه تغییر اجتماعی ممکن است رخ دهد؟

در بخش اعظم دوران جنگ سرد و پس از آن رمان ۱۹۸۴ به عنوان دادنامه‌ای علیه تمامیت خواهی شوروی قلمداد می‌شد. با این وجود، همان گونه که نوشته‌های دیگر اورول روشن می‌سازد به همان اندازه که دادنامه‌ای علیه تهدید بالقوه سانسور دولتی در داخل کشور بود کیفرخواستی علیه استبداد در خارح از کشور نیز بود. دل مشغولی اورول درباره سانسور با حرفه او به عنوان افسر پلیس در برمه (میانمار کنونی) که در آن زمان بخشی از امپراتوری بریتانیا در هند بود آغاز شد. اورول در طول پنج سال اقامت خود در هندوستان آن زمان که مستعمره بریتانیا بود از امپراتوری متنفر شد چرا که به نظر او رژیمی استبدادی بود که از مستعمرات سوء استفاده می‌کند و استعمارگران را فاسد ساخته بود.   پس از ترک خدمات دولتی در هند، اورول اولین رمان خود را با نام «روز‌های برمه» نوشت داستان یک انگلیسی ترسو و حقیر که می‌داند امپراتوری‌ای که او به آن خدمت می‌کند شیطانی است، اما شخصیت‌اش بسیار ضعیف و بیگانه از همکاران‌اش و مردم بومی است که نمی‌تواند علیه امپراتوری موضعی اتخاذ کند. اورول امپراتوری را در «روز‌های برمه» به عنوان «دنیای خفه کننده‌ای و جهانی که در آن هر کلمه و هر فکری سانسور می‌شود» توصیف کرده بود جایی که نظر شما در مورد هر موضوعی «با هر اهمیت قابل تصوری برای شما دیکته می‌شود». توصیف کرده بود آن گونه که «وینستون اسمیت» شخصیت اصلی رمان ۱۹۸۴ روایت‌گر آن بود. چنینی وضعیتی بر این واقعیت تاکید می‌کند که اورول صرفا تمامیت خواهی فاشیستی یا شوروی را تهدیدی برای حقیقت نمی‌دانست بلکه معتقد بود امپراتوری بریتانیا نیز قادر به دستکاری حقیقت بوده است.  

با توجه به لحظه سیاسی کنونی ضروری است که در برابر اقدامات دولت های‌مان که به دنبال کنترل زبان و دستکاری حقیقت هستند بایستیم در حالی که همزمان تبلیغات و دروغ‌های پوتین را محکوم می‌کنیم.

ما باید در خانه از حقیقت دفاع کنیم و باید درک کنیم که قوانینی که بحث در مورد نژادپرستی و هویت جنسیتی را ممنوع می‌سازند برای پاک کردن این حقایق، سفید کردن تاریخ و تغییر شکل واقعیت فعلی صورت می‌گیرند. همان گونه که اورول در «۱۹۸۴» نوشت: «کسی که گذشته را کنترل می‌کند آینده را کنترل می‌کند: کسی که حال را کنترل می‌کند گذشته را نیز کنترل می‌کند».  

منبع: فرارو

کلیدواژه: جورج اورول پوتین آزادی بیان روسیه کنترل واقعیت هویت جنسیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۹۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها

داستان آسترازنکا، حتی در همان زمان اوج واکسیناسیون خیلی زود بالا گرفت و اخباری مبنی بر جان باختن افرادی در اقصی نقاط دنیا در مدت کوتاهی بعد از تزریق این واکسن، حتی همان موقع رسانه‌ها راه یافت.

به گزارش سرویس جهان مشرق، روز دوشنبه(۱۰ اردیبهشت) آسترازنکا، غول صنعت داروسازی، تایید کرده است واکسن کووید این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، "ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌ خون ایجاد کند. "

کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

از سال ۲۰۲۲، روشنگری درباره پشت‌پرده همه‌گیری کووید ۱۹ و مسایل مرتبط با «واکسن» های به اصطلاح مقابله با «ویروس» کووید ۱۹، در رسانه‌های نسبتا مستقل و فعالان رسانه‌ای، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، اوج گرفت. در حالی که سازمان جهانی بهداشت، نهادها و موسسات حکومتی دخیل در ماجرای همه‌گیری و رسانه‌های جریان اصلی، بایکوت اطلاعات، سانسور و سرپوش‌گذاری سنگینی را برای مقابله با هر نوع روشنگری در این زمینه در پیش گرفته‌اند، در نهایت افشاگری‌های به حجم و گستره‌ای رسید که حتی رسانه‌های جریان اصلی هم مجبور به بازتاب عوارض بعضا مرگبار واکسن‌های مختلف کووید ۱۹ شدند. این که امروز سازندگان واکسن آسترازنکا مجبور شدند نفس وجود تبعات مرگبار این واکسن را اعتراف کنند، نتیجه کارزار سنگین روشنگری فعالان اجتماعی و خبرنگاران آزاده بوده است. اما داستان آسترازنکا، حتی در همان زمان اوج واکسیناسیون عمومی خیلی زود بالا گرفت و اخباری مبنی بر جان باختن افرادی در اقصی نقاط دنیا در مدت کوتاهی بعد از تزریق این واکسن، حتی همان موقع هم به رسانه‌ها راه یافت.

واکسن آسترازنکا در سال ۲۰۲۰ و توسط گروه واکسن آکسفورد ساخته شد. مدیر این گروه، پروفسور «اندرو پولارد» است که رئیس کمیتهء مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی بریتانیا هم هست. جایی که به بخش‌های بهداشتی کشور، در خصوص ایمنی واکسن‌ها مشاوره می‌دهد.

شرکت آسترازنکا در سال ۲۰۱۰، و در پی مطالبات دولت فدرال ایالات متحده، به دلیل بازاریابی غیرقانونی داروی ضد روانپریشی Seroquel به کودکان و بیماران مسن، آن هم در شرایطی که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید نشده بود، ۵۲۰ میلیون دلار جریمه شد. [۱]

در سال ۲۰۱۳، پروفسور پولارد که به عنوان رئیس گروه واکسن آکسفورد، واکسن مننژیت B Bexsero را نیز تولید کرده بود، از سوی جرمی هانت، وزیر بهداشت وقت بریتانیا به ریاست JCVI (کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی) منصوب شد. پس از این انتصاب، وی مجوز استفاده از واکسن مننژیت B Bexsero را در کودکان بریتانیایی صادر نمود. [۲]

این مجوز در حالی از جانب پروفسور پولارد برای Bexsero صادر شد که اساساً بیماری مننگوکوکی گروه B، بیماری نادری بود. [۳]

در همان سال بود (سال ۲۰۱۳) که معلوم شد شرکت‌های داروسازی، سالانه ۴۰ میلیون پوند به پزشکان بریتانیایی برای تبلیغ داروهای خود می‌پردازند. دفتر AstraZeneca در بریتانیا ۶۷۱,۴۰۰ پوند به ۹۰۳ پزشک، پرداخت نمود. همچنین ۳۰,۲۰۰ پوند هم به هر پزشک برای قبوض سفر و هتل‌شان پرداخت کرد. [۴]

شرکت آسترازنکا از سال ٢٠١٣ با شرکت آمریکایی-اسرائیلی مدرنا شریک مالی و علمی است! رئیس شرکت مدرنا یک اسرائیلی است که از دانشگاه بن گوریون مدرک گرفته و در ارتش اسرائیل خدمت کرده. این شرکت، سازنده واکسن‌های mRNA (ژن درمانی) است و با پنتاگون پروژه‌های مشترک دارد. [۵] [۶]

در فاصله سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵، گروه واکسن آکسفورد، وابسته به بهداشت عمومی انگلستان (PHE) و به‌رغم آن‌که PHE آژانس اجرایی وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی کشور بود، مبلغ ۷.۴۶ میلیون دلار از بنیاد بیل و ملیندا گیتس کمک مالی دریافت کرد. [۷]

در سال ۲۰۱۶، AstraZeneca پذیرفت که ۵.۵ میلیون دلار برای اتهامات مربوط به نقض قانون اقدامات فساد خارجی بپردازد. آسترازنکا به منظور افزایش فروش محصولات دارویی خود به پزشکان چین و روسیه رشوه داده بود. [۸]

در سال ۲۰۱۶، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، ۳۶.۹ میلیون دلار را برای تحقیق در مورد ساخت و توسعه واکسن توسط تیمی شامل گروه واکسن آکسفورد، اختصاص داد. گروه واکسن آکسفورد در سال ۲۰۲۰، با سرپرستی پرفسور پولارد، واکسن آکسفورد_آسترازنکا را ساخت. [۹]

اندرو پولارد

از زمان اعلام «همه‌گیری کرونا» در مارس ۲۰۲۰، کارفرمای دانشگاهی پروفسور پولارد، یعنی دانشگاه آکسفورد، ۶۳.۴۷ میلیون دلار از بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت کرده است.

آزمایشگاه تحقیقاتی شخص پولارد نیز توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تأمین می‌شود، بنابراین کارفرمای اصلی و رئیس JCVI و نیز مدیر تیم سازنده واکسن AstraZeneca، همین بنیاد است.

پولارد عضو کمیتهء مشاورهء علمی انیستیتو ملی کنترل و استانداردهای زیستی انگلستان (NIBSC) است که به آژانس تنظیم مقررات دارویی و محصولات مراقبت بهداشتی (MHRA) توصیه می‌کند که ایمنی واکسن‌ها را در بریتانیا تضمین نماید. [۱۰]

در آوریل ۲۰۱۸ مشخص شد که AstraZeneca مبلغ ۱۷.۹ میلیون یورو را به صورت محرمانه به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی «مستقل» داده تا محصولاتش، از جمله استفاده از واکسن را تأیید کنند. هیچ مدرکی دال بر توقف این رشوه خواری سیستمی وجود ندارد. [۱۱]

در آوریل ۲۰۲۰، دانشگاه آکسفورد وارد همکاری با AstraZeneca شد تا معاملات آتی خود را که شامل فروش ۴۰۰ میلیون دوز از واکسن خود در اروپا، ۷۰۰ میلیون دوز به ایالات متحده و اتحادیه GAVI و نیز ۱ میلیارد دوز به هند می‌شد، به پیش بَرد. [۱۲]

در نتیجهء معاملات واکسن AstraZeneca، سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۵۸۱.۱۸ میلیون پوند رسید، در حالی که این رقم در ۳ ماههء مشابه سال قبل، تنها ۹۹.۹۴ میلیون پوند بود. در سال ۲۰۲۰، فروش محصولات AstraZeneca، ۱۰% افزایش یافت. [۱۳]

در سپتامبر ۲۰۲۰ و پس از آن‌که یک شرکت‌کننده بریتانیایی در روند آزمایش واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا دچار التهاب نخاع شد، آزمایش متوقف گردید. یک ماه طول کشید تا اطلاعات ایمنی آزمایشی این واکسن به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارسال شود. [۱۴]

در نوامبر ۲۰۲۰ فاش شد که ادعای AstraZeneca مبنی بر اثربخشی ۹۰% واکسنش، بر اساس آزمایشی است که فقط بر روی افراد زیر ۵۵ سال انجام شده است، گروهی که اساساً احتمال بروز علائم بسیار کمتری دارند که نیاز به واکسن داشته باشد. [۱۵]

در دسامبر ۲۰۲۰، تجزیه و تحلیل موقتی از کارآزمایی‌های «ایمنی و اثربخشی» واکسن AstraZeneca در مجلهء لنست منتشر شد. از جمله تأمین کنندگان مالی این کارآزمایی، بنیاد بیل و ملیندا گیتس و خود AstraZeneca بودند. [۱۶]

در آوریل ۲۰۲۱، Lancet تخمین زد که اگرچه واکسن AstraZeneca کاهش خطر نسبی ۶۷ درصدی دارد، اما کاهش خطر مطلق این واکسن تنها ۱.۹٪ است. این رقم، به هیچ عنوان به ادعای اثربخشی ۹۰% که توسط AstraZeneca یا پزشکانی که آن را تجویز می‌کنند بیان می‌شود، نزدیک نیست. [۱۷]

در می ۲۰۲۱، سازمان بین‌المللی شفافیت سلامت جهانی، AstraZeneca را به عدم شفافیت در مورد آزمایش‌های واکسن، قراردادهای مخفیانه با دولت‌ها و راهبری «علم از طریق بیانیه مطبوعاتی» متهم کرد. [۱۸]

تا ماه مارس ۲۰۲۱، لخته شدن خون گیرندگان این واکسن در سوئد، لتونی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، لوکزامبورگ، قبرس، پرتغال، اسلوونی، اندونزی، هلند، ایرلند، بلغارستان، کنگو، تایلند، رومانی، ایسلند، دانمارک، نروژ و اتریش، موجب تعلیق استفاده از آن در این کشورها شد. [۱۹]

در ژوئن ۲۰۲۱، دولت انگلستان اعلام کرد که ۹۶% واکسن‌هایی اهداییش به سبد کوواکس، از جنس آکسفورد-آسترازنکاست. پیشتر نیز فرانسه، به عنوان اولین کشور اهداکنندهء واکسن به کوواکس، واکسن‌های آکسفورد-آسترازنکا را اهدا کرده بود. [۲۰]

در نوامبر ۲۰۲۱، و پس از آن‌که آسترازنکا، ۱.۶۴ میلیارد پوند از واکسن خود یعنی Vaxzevria (معروف به آکسفورد-آسترازنکا) را در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ فروخت، اعلام کرد که به قول خود مبنی بر فروش به قیمت تمام شده در طول مدت همه گیری که پیشتر و در فاز آندمی (:نقطهء مقابل پاندمی، یعنی همه گیری محدود و محلی، و نه جهانی) اعلام کرده بود، عمل نمی‌کند. [۲۱]

از سال ۲۰۰۰ تاکنون، آسترازنکا در مجموع، به میزان ۱.۳۸۱ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده است: ۵۹۴ میلیون دلار برای تخلفات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، ۵۵۶.۲ میلیون دلار در جرایم مرتبط با دولت، مربوط به قانون ادعاهای دروغین، ۱۹۸ میلیون دلار برای تخلفات ایمنی، ۲۱ میلیون دلار مربوط به قانون اقدامات فساد خارجی و ۵.۵۲ میلیون دلار برای پرداخت رشوه. [۲۲]

تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۲، MHRA، به میزان ۲۴۶۱۸۳ گزارش از ۸۷۲۳۳۳ واکنش نامطلوب دارویی به واکسن آسترازنکا دریافت کرده است که از این تعداد، ۱۳۰۱ مورد منجر به مرگ طی ۷ روز پس از دریافت واکسن شده است. هزاران مورد دیگر هم هست که پس از توقف آن، ناشناخته هستند. [۲۳]

و سرانجام، اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد، همزمان با مراسم تولد ملکه، نشان شوالیه را دریافت کرد. [۲۴]

[۱] https://abcnews.go.com/Politics/Health/astrazeneca-pay-۵۲۰-million-illegally-marketing-seroquel-schizophrenia/story?id=۱۰۴۸۸۶۴۷)

[۲] https://www.ageofautism.com/۲۰۱۹/۱۲/the-ubiquitous-prof-pollard-how-serious-is-british-medical-journal-about-commercial-influence.html

[۳] https://www.bmj.com/content/۳۵۰/bmj.h۳۰۸/rr-۰

[۴] https://www.theguardian.com/society/۲۰۱۳/apr/۰۵/drug-companies-pay-doctors-۴۰m?fbclid=IwAR۲F۶dHT۷۱zF-u۴۹CSAtZDVnnOvij۰BF۱raWQiikLCXzXMhU۹TqjiXqBxwo)

[۵] https://www.chemistryworld.com/news/astrazeneca-partners-with-moderna-for-۲۴۰-million/۶۰۰۳.article

[۶] https://www.cnbc.com/۲۰۲۱/۰۳/۰۱/astrazeneca-has-reportedly-sold-its-stake-in-moderna-for-more-than-۱-billion.html

[۷] https://www.gatesfoundation.org/about/committed-grants#q/k=Public%۲۰Health%۲۰England)

[۸] https://www.statnews.com/pharmalot/۲۰۱۶/۰۸/۳۱/astrazeneca-bribes-china-russia/

[۹] https://www.ovg.ox.ac.uk/news/an-international-consortium-which-includes-the-oxford-vaccine-group-receives-۳۶-۹-million-grant-to-fight-typhoid)

[۱۰] https://nibsc.org/about_us/scientific_advisory_committee.aspx

[۱۱] https://www.thetimes.co.uk/article/۲۰m-secret-payments-to-plug-drugs-by-astrazeneca-and-shire-ns۲qrf۷m۲

[۱۲] https://www.gavi.org/vaccineswork/why-oxford-astrazeneca-vaccine-now-global-game-changer

[۱۳] https://invezz.com/news/۲۰۲۰/۰۷/۳۰/astrazenecas-net-profit-jumps-to-۵۸۱-۱۸-million-in-the-second-quarter/

[۱۴] https://www.dailymail.co.uk/health/article-۸۸۴۳۶۳۹/AstraZeneca-took-ONE-MONTH-FDA-vaccine-trial-data-study-paused.html

[۱۵] https://www.ft.com/content/۴۵۸۳fbf۸-b۴۷c-۴e۷۸-۸۲۵۳-۲۲efcfa۴۹۰۳a

[۱۶] https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS۰۱۴۰-۶۷۳۶(۲۰) ۳۲۶۶۱-۱/fulltext

[۱۷] https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS۲۶۶۶-۵۲۴۷(۲۱) ۰۰۰۶۹-۰/fulltext

[۱۸] https://www.transparency.org/en/press/covid-۱۹-vaccines-lack-of-transparency-trials-secretive-contracts-science-by-press-release-risk-success-of-global-response

[۱۹] https://www.aljazeera.com/news/۲۰۲۱/۳/۱۵/which-countries-have-halted-use-of-astrazenecas-covid-vaccine

[۲۰] https://www.gov.uk/government/news/uk-to-donate-۱۰۰-million-coronavirus-vaccine-doses

[۲۱] https://www.theguardian.com/business/۲۰۲۱/nov/۱۲/astrazeneca-sells-۲۲bn-of-covid-vaccine-in-first-nine-months

[۲۲] https://violationtracker.goodjobsfirst.org/parent/astrazeneca

[۲۳] https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/۱۱۲۱۳۵۲/COVID-۱۹_Vaccine_AstraZeneca_VAP.pdf

[۲۴] https://www.reuters.com/world/uk/oxford-vaccine-inventors-recognised-queens-birthday-honours-۲۰۲۱-۰۶-۱۱/

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ المنه لله که در میکده باز است....
  • تبلت جدید HTC باتری بزرگ و اندروید ۱۴ دارد
  • سرکوب دانشجویان در آمریکا حقیقت تمدن غرب را نشان داد
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • پلیس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حمایت مردم عزیز است
  • رفتار آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین حقیقت حقوق بشر آنها را روشن کرد
  • ادعای حامیان رژیم اسرائیل: جورج سوروس پول اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا را می‌دهد!
  • وینیسیوس به جمع کریستیانو رونالدو و دی‌بروینه پیوست