Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:17:22 GMT

سهم اشتغال استان مرکزی در بخش کشاورزی ۱۸ و نیم درصد است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۶۲۲۹

سهم اشتغال استان مرکزی در بخش کشاورزی ۱۸ و نیم درصد است

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی شامگاه یکشنبه در همایش بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی گفت: ۶۷۵ هزار هکتار کل اراضی کشاورزی این استان را شامل می شود که شامل ۳۸۳ هزار

هکتار زراعی، ۷۶ هزار هکتار باغی و ۲۱۶ هزار هکتار آیش است.
 

«علی صفری» افزود: از بخش کشاورزی استان مرکزی سه میلیون ۱۰۷ هزار تن محصول در سال تولید می شود و ۲۴ هزار میلیارد تومان ارزش محصولات کشاورزی استان مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی ۱۸ و نیم درصد را شامل می‌شود و سال گذشته ۱۰۲ هزار دلار ارزش صادرات محصولات کشاورزی استان مرکزی بود.

صفری افزود: اولویت کشاورزی در استان مرکزی با توجه به کمبود آب و خشکسالی به کشت تولید گلخانه ای است که این مهم در این استان پیشرو بوده است.

وی اظهار داشت: ۷۲۲ هکتار از اراضی کشاورزی این استان فضای گلخانه‌ای است و ۱۹۵ هکتار برای کشت سبزی و صیفی جات با برداشت ۵۵ هزار تن در سال پیش بینی شده است.

نماینده مرغداران تخمگذار استان مرکزی نیز گفت: هماهنگی خوبی در بخش خصوصی و دولتی در استان وجود دارد و هیچ چالشی در حوزه جهاد و دامپزشکی استان وجود ندارد.

«داود  عزیزی نیا» افزود: اکنون ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در استان تولید می شود که ۵۰ درصد نیاز استان تامین و بقیه به تهران و جنوب کشور صادر می‌شود.

وی اظهار داشت:  چهار و نیم میلیون مرغ تخمگذار و ۷۵ هزار مرغ مادر در استان نگهداری می شود که ۵۰ درصد نیاز استان تامین می‌شود که برای حفظ این میزان تولید زحمات زیادی کشیده شده است.

نماینده  مرغداران تخمگذار استان مرکزی گفت: تخصیص نهاده های دامی و تحویل به موقع، دستورالعمل های نسنجیده،  آزاد سازی نرخ ارز از چالش هایی است که فعالان این بخش با آن مواجه هستند.

نماینده مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: ۶۰۰ واحد مرغ گوشتی در این استان با چهار میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه وجود دارد.

«علی اکبر حیدری» افزود: ۹هزار تن مرغ گوشتی در استان در هر ماه تولید می شود که ۴۰ هزار و ۴۰۰ تن از این میزان محصول تولیدی در استان مصرف و بقیه صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: مرغداران مجبور هستند برای تولید نهاده‌های دامی را با قیمت آزاد تهیه کنند چون سرمایه لازم را ندارند و زیان می‌کنند.

نماینده مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: هزینه تولید گوشت مرغ بالا است اما در قیمت گذاری توجهی به هزینه های تولید کننده نمی شود.

حیدری افزود: دولت مصمم است در قیمت گذاری برای تولید کننده اثر گذار باشد بنابراین از مدیریت استان انتظار است در قرارگاه تولید استان این مهم مورد توجه قرار گیرد. 

وی اظهار داشت:  مدیرعامل صندوق کشاورزان استان مرکزی هم گفت: در سند تحول تاکید بر توسعه کشاورزی شده است که این مهم از طریق این صندوقدصورت می گیرد.

نماینده اتحادیه گاو شیرده استان مرکزی نیز گفت: بسیاری از مشکلات فعالان این بخش فرا استانی است که نیازمند بررسی و تعامل برای حل است.

«جمشید تنها دوست» افزود: نبود نهاد با قیمت دولتی و قیمت آزاد از مشکلات تولیدکنندگان شیر در دام سنگین است.

وی اظهار داشت:  صنعت تولید شیر در دام سنگین ۳۵ سال سابقه در ایران دارد که با دنیا قابل رقابت است و اکنون افتخار می کنیم که ۴۲ تن شیر در استان مرکزی تولید می‌شود.

نماینده اتحادیه گاو شیرده استان مرکزی گفت: ۶۷ درصد هزینه تولید شیر تورمی است اما قیمت شیر افزایش نیافته است.

تنها دوست افزود: با شرایط کنونی دامداریهای دارای زیر یک هزار راس توان ادامه فعالیت تولیدی نخواهد داشت و باید مورد حمایت قرار گیرند.

نماینده اتحادیه دامداران سبک استان مرکزی گفت: در این بخش ۳۰ هزار بهره بردار در استان مشغول فعالیت هستند و یک میلیون و ۷۲۰هزار دام سبک و ۱۷۶هزار دام سنگین وجود دارد.

«علی اکبر وحیدی فر» افزود: میزان تولید گوشت از دام سبک در شهر آوه استان مرکزی ۱۲ هزار تن گوشت در سال است که از زنجان، سمنان و آذربایجان غربی هم جلوتر است.

وی اظهار داشت: کمبود شدید نهادهای دامی، خرید تصمینی، افزایش قدرت خرید، صادرات دام و هویت گذاری دام از خواسته فعالان این بخش است.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی

رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید

پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و

منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی کشاورزی نهاده های دامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی کشاورزی اراک استان مرکزی کشاورزی نهاده های دامی کشاورزی استان مرکزی استان مرکزی گفت تولید می شود بخش کشاورزی هزار هکتار تولید گل هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • رزن و درگزین باید با مشارکت مردم از کشاورزی به سمت صنعتی شدن برود
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی قشر کارگر هستند