Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:02:57 GMT

دستورالعمل هیات دولت برای تولید محصول دانش بنیان کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۹۶۹۸

دستورالعمل هیات دولت برای تولید محصول دانش بنیان کشاورزی

حسین جعفری روز دوشنبه در آئین معارفه رئیس جدید مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان فارس تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  با جمع عظیمی از محققین و دانشمندان که در حوزه کشاورزی کار می کنند اهرمی در دست دولت برای دانش بنیان کردن کشاورزی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ساختار و وظایف سازمان تات باید بازنگری شود، اظهار کرد: چابک سازی سازمان، نگاه به آینده و دانش بنیان کردن سه مولفه اصلی که در تدوین ساختار جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری به انعقاد تفاهم نامه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با موضوع ایجاد ده دهکده نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در قالب پردیس های فناوری و نوآوری نیز اشاره کرد و افزود: این تفاهم زمینه بسیار خوبی برای استقرار شرکت های دانش بنیان است، اولین دهکده در خراسان رضوی افتتاح شد و امیدواریم در آینده نزدیک در فارس نیز ایجاد شود.

او اضافه کرد: در کنار پردیس ها، با مشارکت بخش خصوصی مزارع نوآوری را خواهیم داشت که محلی برای به کارگیری دانش فنی همکاران ما در موسسات و مراکز خواهد بود.

وی تاکید کرد: در آئین نامه جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وزن بسیار زیادی برای فعالیت های دانش بنیان و همچنین مشارکت اعضای هیات علمی در تجاری سازی و صنعتی کردن تولیدات شان و نیز ایده هایی که به مرحله تولید صنعتی و نیمه صنعتی برسانند، در نظر گرفته شده است.

به گفته جعفری؛ وزیر جهاد کشاورزی تاکید بر انتقال دانش و یافته های تحقیقاتی به عرصه های تولیدی دارد اگرچه پژوهش پشتوانه کارهای تحقیقی و ترویجی است و نباید تعطیل شود.

وی اضافه کرد:توقع است که کارکنان مرکز تحقیقات عصای دست جهاد کشاورزی استان ها باشند و تمام پروژه هایی که انجام می شود در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی باشد که با محوریت رییس سازمان جهاد کشاورزی استان این کار انجام می گیرد.

جعفری؛ به راه اندازی اولین پارک علم و فناوری ملی بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت:تاکنون پارک اختصاصی بخش کشاورزی نداشتیم به زودی این پارک به بهره برداری می رسد و توسعه و استقرار در این پارک با قدرت بیشتری ادامه پیدا می کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس معرفی شد

در این مراسم با حکمی از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس معرفی شد.

ابوالفتح مرادی به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس معرفی و از زحمات محسن بذرافشان رئیس پیشین این مرکز نیز تقدیر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این آیین با بیان اینکه یکی از فلاسفه قرن حاضر عنوان می کند که دانش همان قدرت است، گفت: افزایش قدرت در بخش کشاورزی نیز از رهگذر دانش محقق می شود و مرکز تحقیقات فارس با وجود اعضای هیئت علمی قوی یکی از مراکز اثرگذار در تقویت فکری و توسعه ای است.

مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه تحقیقات به لحاظ ماهیتی در سه حوزه بنیادی، کاربردی و توسعه ای خلاصه و طبقه بندی می شود، تصریح کرد: برای حل مشکلات بخش کشاورزی با توجه به مقتضیات امروز کشور، تحقیقات باید به سمت کاربردی سوق پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات باید در مسئله یابی و مسئله گشایی به بخش های اجرایی کمک کند، ابراز کرد: در تفکر قدیمی روند انتقال خطی بود به این شکل که بخش اجرا مشکلات را احصا کند، تحقیقات به دنبال راه حل باشد و نهایتاً ترویج آن را انتقال دهد که این تفکر نیازمند بازنگری است.

دهقان پور با اشاره به ضرورت همکاری بین بخش تحقیقات و اجرا، اظهار کرد: با نگاه دانش محور دفتر ارتباط با مراکز علمی و متعاقب با آن اتاق فکر در این سازمان تشکیل شده است و در اتاق فکر شرایط هم اندیشی به منظور ارتقای کشاورزی دانش بنیان با استفاده از ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی، محققین و افراد علمی ایجاد می شود.

او اضافه کرد: دست محققین و صاحبان اندیشه را به منظور بهبود وضعیت کشاورزی استان به گرمی می فشاریم و همه همکاران در بخش اجرا آماده همکاری با محققین در این زمینه هستند.

دهقان پور بیان کرد: با کمال احترام دست یاری را به سوی شما محققین دراز می کنم و از شما درخواست می کنم که با ارائه نسخه تحقیقی در زمینه های مختلف از جمله الگوی کشت، ارائه فناوری نوآورانه که منجر به افزایش بهره وری در زمینه دام، طیور و آبزیان شود و همچنین راهکار مصرف بهینه منابع به ما کمک کنید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تدوین طرح "افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی" در استان فارس، گفت: این طرح که با کمک کنشگران بخش کشاورزی از جمله محققین اجرایی می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی فارس وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی فارس آموزش و ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان سازمان تحقیقات مرکز تحقیقات بخش کشاورزی دانش بنیان استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۹۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در نشست شورای تحقیقات جهاد کشاورزی اظهار کرد: نتایج پژوهش ها و تحقیقات در حوزه کشاورزی بایستی به سرعت در بخش اجرایی استفاده و به کارگیری شود.

وی افزود: بایستی فاصله بین تحقیقات و اجرا کم شود تا نتایج پژوهشی سریعتر به مزارع کشاورزی انتقال یابد.

وی اظهار داشت: تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد چرا که تحقیقات کشاورزی بدون در نظر گرفتن مسایل مهم استان نمی تواند منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی شود.

عطایی یادآور شد: نتایج طرح های تحقیقاتی بخش کشاورزی برای بهره برداران بیان شود تا کشاورزان استان بتوانند دانش نوین و به روز بهره مند شوند.

گفتنی است؛ در این نشست ریوس برنامه های اصلی و عملیاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال جاری در حوزه های روابط عمومی، پشتیبانی، آموزشی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشی و فناوری بیان شد.

مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای تحقق شعار سال، فعال سازی ظرفیت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای فعالیتها در حوزه کشاورزی دانش بنیا، ارتقای کیفی واحدهای فناور، توسعه دستاوردهای فناورانه در زیست بوم کشاورزی، ارتقای دانش فنی و فناورلنه بهره برداران، استفاده از ظرفیت کشاورزان خبره در انتقال دانش به سایرین، کشاورزی هوشمند، ارتقای دانش فنی در حوزه سازگاری با کم آبی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و.. مهمترین اهداف این برنامه های عملیاتی است.

کد خبر 6093437

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند