Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@21:36:28 GMT

خاک کره ماه قابلیت تولید اکسیژن و سوخت را دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۰۱۸۲

خاک کره ماه قابلیت تولید اکسیژن و سوخت را دارد

مطالعه گروهی از دانشمندان چینی نشان می‌دهد خاک کره ماه با داشتن ترکیبات فعال می‌تواند دی اکسید کربن را به اکسیژن و سوخت تبدیل کند، آنها اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا منابع موجود قابل استفاده برای تسهیل اکتشافات بشر در این کره و فراتر از آن هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه اطلاع‌رسانی ساینس دیلی، یینگفنگ یائو و ژینگانگ ژائو استادان دانشگاه نانجینگ که این مطالعه را انجام دادند، امیدوار هستند که سیستمی را برای استفاده از خاک کره ماه و تشعشعات خورشیدی دو منبع بسیار مهم در سطح کره طراحی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این گروه از دانشمندان بعد از بررسی خاک کره ماه که ماموریت اکتشاف چانگ ای ۵ پی بردند که نمونه ها حاوی ترکیباتی شامل مواد غنی از  آهن و تیتانیوم است و می‌تواند به عنوان کاتالیست با استفاده از نور خورشید و دی اکسید کربن برای تولید اکسیژن استفاده شود.  

این گروه از محققان بر اساس مشاهدات خود راهبرد «فتوسنتز فرازمین» را پیشنهاد دادند. این سیستم از خاک کره ماه برای الکترولیز آب این کره و تبدیل بازدم فضایی به اکسیژن و هیدروژن با قدرت نور خورشید استفاده می کند. دی اکسید کربن ناشی از بازدم موجودات ساکن بر کره ماه نیز جمع شده و با هیدروژن ناشی از الکترولیز آب در زمان فرآیند هیدروژن‌سازی با استفاده از کاتالیست خاک ماه ترکیب می شود.

این فرآیند به تولید هیدروکربن‌هایی مانند متان منجر می شود که قابلیت استفاده به عنوان سوخت هم دارد. این راهبرد از هیچ انرژی بیرونی غیر از نور خورشید برای تولید مواد متنوعی مانند آب، اکسیژن و سوخت استفاده نمی کند و به گفته محققان زندگی روی کره ماه را ممکن خواهد کرد.

این گروه از پژوهشگران چینی به دنبال فرصتی برای آزمایش این سیستم در فضا در ماموریت های بعدی اکتشاف ماه  هستند.  

یائو گفت: ما از منابع زیست‌محیطی در کره ماه برای کاهش محموله روی فضاپیما استفاده می کنیم و راهبرد ما سناریویی برای یافتن محیط زندگی پایدار فرازمین ارایه می دهد.  

وی افزود: در حالیکه کارایی کاتالیستی خاک کره ماه از خاک کره زمین کمتر است، ما در حال سنجش رویکردهای مختلف و متفاوت برای بهبود طراحی راهبرد خود مانند ذوب خاک کره ماه به شکل نانوساختارهایی با آنتروپی بالا است که کاتالیستی بهتر خواهد بود.  

دانشمندان پیشتر راهبردهای مختلف زیادی را برای زندگی در فراکره زمین پییشنهاد داده اند. اما بیشتر این راهبردها به منابع انرژی از زمین نیاز دارد.  

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کره ماه ، رخداد نجومی ، چین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کره ماه رخداد نجومی چین خاک کره ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۰۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد

به تازگی وزارت بهداشت اعلام کرده که طرح ارزیابی اثرات قلیان اکسیژن را در ۱۰ استان کشور آغاز کرده است؛ رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت می‌گوید در این دستگاه که به "پاک‌دم" نیز شناخته می‌شود از ترکیب گازهای اکسیژن و نیتروژن استفاده شده است؛ به‌گفته وی، گاز موجود در این دستگاه به‌عنوان گاز خنده نیز مشهور است و موجب ایجاد احساس نشاط در مصرف‌کنندگان می‌شود!

با وجود این، برخی پزشکان نسبت به خطرات استفاده از این نوع قلیان، هشدار داده‌اند و البته طبق مشاهدات میدانی در مراکزی که این نوع از قلیان‌ها را سرو می‌کنند، عوارض متعددی در افرادی که قلیان اکسیژن را مصرف می‌کنند، قابل رؤیت است.

در همین راستا دکتر حمید سهراب‌پور؛ فوق‌تخصص ریه و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که گاز N۲O یا همان گاز خنده‌آور در صنایع داروسازی کاربرد دارد، گفت: موارد استفاده از این گاز بسیار محدود است و در بیهوشی‌های سطحی در زمان قدیم استفاده می‌شد و آنچه به‌عنوان قلیان‌های اکسیژن مطرح شده است، بیشتر بُعد تجاری و تبلیغاتی دارد و جنبه علمی ندارد.

وی افزود: همچنین این‌که عنوان شده است استفاده از این قلیان جنبه اکسیژن‌درمانی دارد درست نیست زیرا اکسیژن‌درمانی به این معناست که فرد با استفاده از کپسول، اکسیژن را استنشاق کند در حالی که این قلیان صرفاً شامل اکسیژن نیست.

گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب "روانگردان" نیز دارد

این فوق‌تخصص ریه متذکر شد: اتصالات و لوله‌های هر نوع قلیانی، محل مناسب برای تجمع باکتری‌ها و رشد قارچ‌هاست و بنابراین خطرات زیادی برای ریه افراد دارد.

این پزشک متخصص داخلی و فوق‌تخصص ریه همچنین به مضرات استفاده از قلیان‌های دخانی اشاره و تصریح کرد: قلیان دخانی و حاوی تنباکو نیز مقادیر زیادی از دود را وارد ریه‌ها می‌کند که این موضوع به سلامتی ریه آسیب جدی وارد می‌کند؛ مواد آروماتیک و معطر موجود در تنباکوها نیز به‌شدت سرطان‌زاست؛ بنابراین باید وزارت بهداشت، فرهنگ‌سازی‌های لازم برای کاهش مصرف انواع دخانیات و قلیان‌ها را انجام دهد و با سایر دستگاه‌ها برای کاهش تولید و مصرف این نوع مواد دخانی، رایزنی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • دولت سیزدهم بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان متمرکز شده است
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • دومین جشنواره سالانه تولید فیلم با هوش مصنوعی در آمریکا برگزار شد
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران