Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدیه ضیائیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاست ارز ترجیحی از جمله اقداماتی بود که برای مبارزه با آثار و عوارض تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت اما اکنون مساله‌ساز شده و رانت، فساد و سوء استفاده فراوانی به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تجدید نظر اساسی در سیاست‌های ارزی کشور هستیم اظهار داشت: با تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی، باید موانع موجود بر سر راه صادرات و واردات برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کمیته پژوهش انجمن اقتصاد خراسان جنوبی تصریح کرد: کالای وارد شده با ارز ترجیحی با قیمت خیلی بالایی وارد بازار می‌شود و خیلی وقت‌ها با نرخ بازار آزاد تعیین می‌شود و همچنین واردکنندگان کالاها را با قیمت نرخ آزاد به فروش می‌رسانند.

وی گفت: برای نمونه گاهی به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک داروی وارداتی قیمت آن پایین‌تر از تولید داخلی شده و به طور طبیعی تولیدکننده دارو از این سیاست آسیب می‌بیند.

ضیائیان بیان کرد: هدف از وجود دلار ۴۲۰۰ در اقتصاد کشور تامین برخی از مایحتاج عمومی مردم با قیمت ارزان‌تر و قرار گرفتن آن در اختیار مصرف کننده بود در حالیکه استفاده از این ارز از هدف اصلی خود دور شده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود این ارز در اقتصاد کشور اما کالاها با قیمت خیلی بالایی در اختیار مردم قرار گرفته بود و این ارز هیچ نقشی در تامین کالاهای مردم نداشت.

دکترای علوم اقتصاد ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار باشد کالایی مانند گوشت مرغ با قیمت پایین برای مردم عرضه شود باید با توجه به ارز ۴۲۰۰ این کالا با قیمت حدود ۲۱ هزار تومان باشد در حالیکه اکنون با نرخ ۳۰ هزار تومان در یک کیلوگرم به مردم عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت رانتی است که تعدادی از محل ارز ۴۲۰۰ استفاده کرده‌اند، در واقع کالا با قمیت بالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تنها رانت استفاده از این ارز بین برخی افراد توزیع می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: برای سر و سامان دادن به رانت ایجاد شده باید تلاش شود یارانه به طور مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد که در این خصوص چاره‌ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد همچنین هیچ راهکار دومی هم برای دولت باقی نمانده است.

وی افزود: با حذف ارز ترجیحی دولت قرار است این اقدام را در قالب یارانه های مستقیم با کارت اعتباری خرید به مردم پرداخت کند.

وی بیان کرد: طرح جدید دولت در سایه شناخت درست دهک‌های ضعیف جامعه طرح خیلی خوب و موفقی خواهد بود چون با این اقدام ضمن جلوگیری از ایجاد رانت و دلالی در کشور، مصرف کننده نهایی قادر به استفاده از یارانه مربوط به دولت است.

ضیائیان گفت: معتقدم به دلیل معضلات ایجاد شده تحت تاثیر استفاده از ارز ۴۲۰۰ دولت باید راه مدنظر را در پیش بگیرد و چاره‌ای جز حذف این ارز از اقتصاد کشور ندارد که امیدوارم با مدیریت درست این اتفاق بیفتد و کمترین آسیب به اقشار ضعیف جامعه وارد شود.

برچسب‌ها نرخ ارز توسعه اقتصادی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نرخ ارز توسعه اقتصادی دولت سیزدهم نرخ ارز توسعه اقتصادی دولت سیزدهم ارز ترجیحی ارز ۴۲۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، نود و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ از نظر اقدامات اتاق بازرگانی در مقایسه با سال های قبل از آن سال مطلوبی بود، اظهار کرد: انتظار داریم بعد از هر نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، گره ای از حوزه صنعت، معدن و تجارت به واسطه تصویب و پیگیری مصوبات در سطح ملی، باز شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با حضور مدیران ملی، تاکید کرد.

فاطمی با بیان اینکه اتصال اتاق بازرگانی با بخش دانشگاهی باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت‌ دانشگاه های یزد در حوزه علمی و همچنین اتصال اتاق بازرگانی با بخش دانشگاهی باعث ارتقا حوزه صنعت و تولید و دانشگاه می‌شود.

استاندار یزد در ادامه عنوان کرد: در راستای بررسی مسائل حوزه صنعت از نزدیک، نشست های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در محل صنایع برگزار شود.

وی از «ارتقا سطح آموزش ها» به عنوان یکی از وجوه برجسته اتاق بازرگانی استان یزد در سال ۱۴۰۲ نام برد و افزود: مجموعه این اقدامات شایسته تقدیر بوده و باید تقویت شود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های هیات های تجاری و سفرای دیگر کشورها به منظور بهره گیری از قراردادهای بین المللی در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارآفرینان و بخش خصوصی توانمند استان با محوریت اتاق بازرگانی زمینه های مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد به منظور تحقق شعار سال را دنبال کنند.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1228473 برچسب‌ها استان یزد اشتغالزایی و کارآفرینی اقتصاد ایران کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود