Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام های وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا از مذاکرات دوجانبه با همتایان چینی خود استفاده کردند تا نسبت به نبود شفافیت در پیمانی امنیتی بین پکن و جزایر سلیمان ابراز نگرانی کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایران اکونومیست به نقل از شبکه استرالیایی اس بی اس، مذاکرات مجازی بین مقام های وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا و وزارت امور خارجه چین برگزار شد و دیپلمات های استرالیایی در این گفتگوها از نبود شفافیت در این پیمان و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات منطقه ای اظهار نگرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در جریان این مذاکرات، مقام های استرالیایی تاکید کردند که این کشور، واقع در اقیانوس آرام است که با خانواده اش در این اقیانوس در تمامی بخش های دولتی و جامعه، پیوندهای عمیق و دیرینه دارد.

دیپلمات های استرالیایی همچنین تعهد الزام آوار استرالیا بر معماری امنیتی منطقه را تقویت کردند و یادآور شدند که خانواده اقیانوس آرام، بهترین موقعیت برای پاسخگویی به نیازهای امنیتی کشورهای اقیانوس آرام را داراست.

دو طرف استرالیایی و چینی در این مذاکره مجازی همچنین به تبادل نظر در مورد موضوعات دیگری از جمله واکنش به تغییرات اقلیمی، کووید – ۱۹، ماهیگیری و موضوعات دریایی و توسعه زیرساخت ها پرداختند.

این مذاکرات همزمان با دیدار «ماریس پاین» وزیر امور خارجه استرالیا با «جرمیا مانله» همتای خود از جزایر سلیمان انجام شد. این اولین جلسه ملاقات دو طرف پس از انعقاد پیمان امنیتی بین چین و جزایر سلیمان بود.

در همین حال، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا تاکید کرده است که کانبرا به حمایت از جزایر سلیمان ادامه می دهد.

متن کامل پیمان امنیتی چین و جزایر سلیمان هنوز منتشر نشده، اما اسناد فاش شده، حاوی قواعدی برای پلیس چین به منظور کمک به حفظ نظم اجتماعی در جزایر سلیمان است.

وزیر امور خارجه استرالیا گفت از جلسه دیدارش با همتای جزایر سلیمان استفاده کرده است تا مراتب نگرانی کانبرا به نبود شفافیت در ارتباط با این پیمان را ابراز دارد.

پاین افزود: به وی اطمینان داده شده است که جزایر سلیمان یک پایگاه نظامی خارجی را در خود جای نخواهد داد.

تنش ها از زمان امضای پیمان امنیتی بین چین و جزایر سلیمان شدت یافته است. «مالکولم دیویس» تحلیل گر ارشد موسسه سیاست راهبردی استرالیا گفت توافق بین چین و جزایر سلمان، موجب نگرانی شدید برای استرالیا است.

وی افزود: اگر چین یک پایگاه نظامی در جزایر سلیمان را در قالب این پیمان تاسیس کند که احتمال آن بسیار زیاد به نظر می رسد، پس از آن برای اولین بار از سال ۱۹۴۲، سواحل شرقی استرالیا به روی حمله نظامی مستقیم از سوی یک قدرت متخاصم در صورت وقوع جنگ بین استرالیا و چین باز می شود.

دیویس تاکید کرد که پیمان امنیتی جزایر سلیمان می تواند آغاز عصر جدیدی از تسلط نظامی چین در جنوب اقیانوس آرام باشد.

استرالیا، آمریکا و نیوزیلند پیش از این بارها درباره این پیمان امنیتی  که جزئیات آن مشخص نیست و همچنین ترس از افزایش نظامی گری در منطقه اقیانوسیه با رشد نفوذ چین ابراز نگرانی کرده اند.  

جزیره سلیمان کشوری با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری وابسته به کمک های خارجی از استرالیاست که اکنون با تحکیم روابط با چین به تقویت اقتصادی خود امید بسته است. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: استرالیا ، چین ، جزایر سلیمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: استرالیا چین جزایر سلیمان چین و جزایر سلیمان وزارت امور خارجه نبود شفافیت پیمان امنیتی اقیانوس آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شفق قطبی رویایی در آسمان نروژ (فیلم) عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم) بلندترین صخره جهان که از عصر یخبندان به جا مانده است (فیلم)

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم
  • مقاومت بازار طلا برای شفافیت
  • پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • نیوزلند در حال بررسی پیوستن به پیمان «آکوس» است
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • هرمزگان بارانی می‌شود
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت