Web Analytics Made Easy - Statcounter

سورنا ستاری هم اکنون در برنامه «دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها، راهکارها» که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: یک زمانی وقتی صحبت از دیپلماسی علمی و فناوری می‌شد؛ نمی‌دانستم از چه موضوعی صحبت می‌شود.

او با بیان این که می‌بینیم برداشت همه ما در بحث دیپلماسی علمی و فناوری یکی نیست گفت: باید در این خصوص صحبت و مذاکره شود تا به یک نتیجه مشخص برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته معاون علمی و فناوری بخشی از صحبت‌های در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری با رؤسای دانشگاه ها است.

او در خصوص فعالیت معاونت علمی و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: ما از ابتدای فعالیتمان در معاونت علمی روی بازگشت محققان کار کرده ایم؛ تا الان سه هزار نفر از دانشجویان مقیم کشور‌های خارجی که ۴۵۰ نفر از این تعداد در دانشگاه‌های برتر دنیا درس خوانده اند به کشور بازگشته اند.

ستاری با اشاره به سفر‌های رئیس جمهور قبلی به نیویورک گفت: در آن زمان وقتی رئیس جمهور به نیویورک سفر می‌کرد، من هم با ایشان همراه بودم و در یک سفر پنج روزه جلسات مختلفی را برگزار می‌کردیم؛ ۷۰ جلسه طی پنج روز برگزار می‌شد تا بتوانیم برنامه بازگشت محققان از این کشور را به خوبی اجرایی کنیم.

معاون علمی و فناوری با بیان این که هیچ کس در آن کشور ویزا نداشت، گفت: کشور‌های دیگری چون انگلیس و … نیز ویزا نداشتند.

وی با اشاره به همکاری‌ها با نماینده آلمانی گفت: زمانی که آلمانی‌ها به کشور ما آمدند به تفاهم نامه منعقد شده در سال ۵۶ اشاره کردند؛ در حالی که با حضور آن‌ها در کشور بین روسای دانشگاه‌ها دعوا بود که بتوانند با نماینده آلمانی به گفت و گو بپردازند.

ستاری با تاکید بر این که وقتی یک هیئت درجه سه به کشورمان می‌آمد، دانشگاه‌ها برای دعوت از این هیئت نیز دعوا می‌کردند، گفت: این همان دیپلماسی علمی است. ما روی بازگشت دانشجویان ایرانی غیرمقیم برنامه‌ای را اجرایی کردیم که به نظرم این درست‌ترین برنامه بود و به راحتی از این پتانسیل استفاده کردیم؛ زیرا این که بخواهیم دانشجویی را به خارج از کشور بفرستیم و بعد از ۱۰ سال نتیجه مطالعات آن را بچشیم خیلی زمان بر است.

ستاری با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری گفت: ما توانستیم ارتباطات خوب فناورانه‌ای را با روسیه و چین فراهم کنیم تا بتوانیم بیش از گذشته محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان را به مرحله صادرات برسانیم.

وی با بیان این که۶۰ الی ۷۰ پروژه فناورانه با چین در حال اجرا هستند، گفت: در موضوع دیپلماسی علمی و فناوری چه بخواهیم چه نخواهیم دانش بنیان‌ها تاثیرگذارند. مخصوصاً این شرکت‌ها و فناوری‌های آن‌ها از بحث‌های جدی کشور محسوب می‌شوند و می‌توانند همه چیز را متحول کنند.

به گفته وی، چنین تحولاتی در دانش بنیان‌ها باید در دیپلماسی علمی و فناوری باشند.

راه اندازی خانه‌های نوآوری برای افزایش صادرات

ستاری با بیان این که معاونت علمی خانه‌های نوآوری را برای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان در کشور‌های مختلف از جمله کنیا، روسیه، سوریه، ترکیه و … راه اندازی کرد، گفت: در حال حاضر ۷۰ استارت آپ در خانه نوآوری مستقر در کنیا فعالیت می‌کنند و بسیاری از محصولات و تجهیزات ساخته شده دست متخصصان در این خانه به معرض نمایش گذاشته شده اند.

معاون علمی و فناوری با بیان این که دو بیمارستان را قرار است به یکی از این خانه‌های نوآوری که ساخته دست محققان شرکت‌های دانش بنیان است ببرند، گفت: ما در شرق آفریقا حتی صد ایرانی هم نداریم و اکثر ایرانی‌ها به آمریکای شمالی و اروپا می‌روند. از آن جایی که ساختار کشور کنیا صادراتی است، لازم است با چنین کشور‌هایی ارتباط بگیریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: همه کتاب‌های ما در دوران تحصیل ترجمه شده بودند، اما اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی مستقر هستند. به طوری که می‌توان گفت ۹۵ درصد تجهیزات آزمایشگاهی را محققان خودمان ساخته اند و آن‌ها را صادر کرده ایم.

ستاری با بیان این که تمرکز ما برای صادرات به کشور‌های CIS آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آفریقا است، گفت: صادرات به اروپا راحت نیست و برای دریافت تاییدیه‌ها شاید ۱۰،۱۲ سال زمان نیاز باشد.

معاون علمی و فناوری با تاکید بر این که ما باید به یک اجماع در کشور در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری نیاز داریم، گفت: مشکلات ما زیاد است؛ از آن جایی که کشور ما وارداتچی بوده و نفت می‌فروخته باید بیش از گذشته به دیپلماسی علمی و فناوری توجه کنیم.

ستاری با اشاره به یکی از چالش‌ها در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: کشور ما مهاجرپذیر نیست و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا بسیاری از متخصصان که خواستار فعالیت در کشور ما هستند برای دریافت مجوزهایشان باید دوندگی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی دیپلماسی علمی و فناوری معاون علمی و فناوری علمی و فناوری معاونت علمی دانش بنیان دانشگاه ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه کمی و کیفی پژوهش‌های بین‌رشته‌ای بالینی، گسترش خدمات و فناوری‌های نوین و توانمندسازی نیروی انسانی در زمینه علوم شناختی و اعصاب، مراحل احداث مرکز ملی نوآوری مغز در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر تهران درحال اجرا است.

مرکز ملی مغز به عنوان یک مرکز پژوهشی، آموزشی، درمانی، توانبخشی، ترجمان دانش و تولید فناوری‌های نوین در زمینه اختلالات عصبی و سلامت مغز به صورت کنسرسیومی از دانشگاه‌ها و کادر علمی و آموزشی مرتبط با مطالعات بالینی و پایه مغز و اعصاب و حوزه‌های مرتبط در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ایجاد و فعالیت خواهد داشت.

ماهیت اصلی مرکز ملی مغز، عملی کردن دیدگاه همکاری‌های علمی و تحقیقات بین‌رشته‌ای و نزدیک کردن فضای علوم پایه و بالینی است. این مرکز به عنوان یک واحد مستقل با تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری‌های علمی و فناورانه خواهد داشت و برای قسمت درمان با بیمارستان چندتخصصی متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر در تعامل خواهد بود.

مراحل اجرایی ایجاد مرکز ملی مغز هم اکنون با ۳۰ درصد پیشرفت عمرانی طرح و تشکیل هسته‌های تخصصی با حضور متخصصان بین‌رشته ای، تفاهم همکاری با شرکت‌های فعال درحوزه نوروتکنولوژی و مراکز علمی از جمله آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و همکاری با انجمن جهانی آلزایمر و شروع اجرای پروژه پیشگیری از افت عملکردهای شناختی سالمندان در ایران دردست اقدام است.

همزمان با اجرای این برنامه، دو فراخوان در حوزه توسعه نوروتکنولوژی برگزار و کتاب کار «ذهن فعال» در سالمندی نیز انتشار یافته است و تلاش‌هایی نیز برای همکاری در برگزاری مدرسه علوم اعصاب اجتماعی، تدوین پروپوزال بانک داده جامع عصبی ایرانیان در مرحله ثبت، تأسیس آزمایشگاه فوتوبایوماجولیشن و درد نیز انجام شده است.

در راستای اجرای این طرح ملی شماری از پزشکان پژوهشگر جذب و همکاری با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی نیز انجام شده و ۲۰ پروژه تحقیقات کاربردی درحوزه های اولویت دار، فعالیت کمیته عصب روانپزشکی دستیاران روانپزشکی و تدوین برنامه کمیته دستیاری نورولوژی، راه‌اندازی پروژه نوراکس در قالب دوره‌های تربیت پژوهشگر و فناور و همچنین راه‌اندازی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی مرکز از دیگر اقدامات در راستای ایجاد مرکز ملی مغز نیز صورت گرفته است.

کد خبر 6098081

دیگر خبرها

  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد