Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@15:43:24 GMT

ارتباط ما با پایگاه‌های علمی بین المللی قطع شده است

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۲۴۱۶

ارتباط ما با پایگاه‌های علمی بین المللی قطع شده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل امروز در نشست تخصصی «دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: درباره دیپلماسی علمی و فناوری یک سوال مطرح است و اینکه «بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی» کدام است؟

وی با اشاره به بایدهای دیپلماسی علمی و فناوری گفت: ما باید در عرصه دیپلماسی علمی استانداردها را بپذیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین باید به شاخص‌های رتبه بندی در مجامع جهانی توجه کرد.

زلفی گل تصریح کرد: از آنجایی که دیپلماسی علمی بدون مرجعیت علمی مقدور نیست باید برای مرجعیت علمی برنامه ریزی کرد.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها باید برای مرجعیت سازی اقدام کنند. ما باید بتوانیم شرایط نرم افزاری، سخت افزاری و مغز افزاری را برای اساتید، دانشجویان و مراکز آموزشی به گونه‌ای فراهم کنیم که تبدیل به مرجعیت علمی شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه سخاوتمندانه مالی داشته باشیم که این جزو بایدهای دیپلماسی علمی می‌شود، گفت: در عرصه دیپلماسی علمی باید سخاوتمندانه عمل کرد و در این عرصه فقط به دنبال گیرندگی نباشیم بلکه به فکر دهندگی هم باشیم.

زلفی گل با بیان اینکه دیپلماسی علمی نباید فقط با کشورهای مدنظرمان باشد بلکه باید به کشورهای همسایه توجه کنیم گفت: ما هنر دیپلماسی علمی را به خوبی یاد نگرفته ایم.

وزیر علوم با اشاره به نبایدها برای دیپلماسی علمی و فناوری گفت: قوانین و مقررات دستگاهی را باید کاهش داد و به جای آن قوانین و مقررات تشویقی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در کل ۸۰ هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ارشد داریم، ادامه داد: این اساتید و دانشجویان می‌توانند در دیپلماسی علمی مؤثر باشند. اگر هر عضو هیئت علمی با یک استاد خارج از کشور ارتباط علمی داشته باشد پتانسیل‌های زیادی در اختیار وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: نبایدهای دیپلماسی علمی و فناوری شامل محدودیت نکردن‌های زائد در عرصه‌های علمی می‌شود؛ ما چند سال است حق عضویت در مجامع بین المللی را پرداخت نکرده ایم و ارتباط ما با پایگاه‌های علمی قطع شده است.

به گفته وزیر علوم، نباید به دانشجویان بین المللی به عنوان کیف پول نگاه کرد و خساست در عرصه دیپلماسی به خرج داد.

وزیر علوم تصریح کرد: رشد علمی فناوری و نوآوری، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل گیری منافع مشترک، توسعه امنیت پایدار و توسعه منابع پیشرفت را به دنبال دارد.

وی گفت: امنیتی نگاه کردن به دیپلماسی علمی را در شأن دانشمندان و دانشجویان خود نمی‌بینیم. دانشمندان را نباید محدود به مرزهای جغرافیایی کرد چرا که علم محدود به معنای علم عنکبوت وار است.

کد خبر 5485672 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدعلی زلفی دیپلماسی علمی دانشگاه شهید بهشتی مسابقات ربوکاپ حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی قانون کشاورزی تحقیقات علمی توییتر تراشه ماشین آلات کشاورزی ارز رمز امنیت سایبری گوگل دیپلماسی علمی و فناوری وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت آیت الله رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم‌ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

کد خبر 6091501 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد