Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@04:19:19 GMT

اثر مثبت حذف و اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۸۵۶۴

اثر مثبت حذف و اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ نه‌تنها حاشیه سود برخی شرکت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه در بلندمدت با رشد همراه خواهند شد.

«شاهین احمدی»  به صحبت‌های شب گذشته رییس جمهور در خصوص ارز ترجیحی و تاثیر حذف آن بر روند معاملات بازار سرمایه اظهار کرد: تاکنون معاملات در بازار سهام با سه نوع نرخ اعم از نیمایی، سنا و ترجیحی محاسبه می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حال با حذف ارز ترجیحی شرکت‌هایی که از این ارز بهره می‌گرفتند، معاملاتشان بر حسب دلار نیمایی انجام خواهد شد، از سوی دیگر محدودیت ارزی آنها نیز رفع می‌شود و می‌توانند فروش‌های خود را به‌صورت آزادانه انجام دهند.

احمدی تاکید کرد: با توجه به آنکه حجم عملیاتی شرکت‌های مذکور تقریباً ثابت است، به همین دلیل با حذف ارز ۴۲۰۰ نه‌تنها حاشیه سود شرکت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه در بلندمدت با رشد همراه خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها شرکت‌هایی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متضرر خواهند شد که با استفاده از رانت، مواد اولیه را تهیه می‌کردند و محصول نهایی را با قیمت آزاد در بازار می‌فروختند که عمده شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه این‌گونه نیستند.

آمادگی زیرساخت‌های سامانه سجام برای واریز سود سهامداران

وی در ادامه به دستورالعمل اخیر سازمان بورس مبنی بر واریز سودهای رسوب شده به‌حساب سهامداران تاکید کرد و اظهار داشت: وقتی سود نقدی در مجامع مصوب می‌شود یعنی طرح توسعه‌ای در دستور کار نبوده و ناشر بنا بر تصمیمات اتخاذ شده بخشی از سود خالص یا سود انباشته را میان سهامداران تقسیم می‌کند.

وی اقدام سازمان بورس مبنی بر واریز سودهای رسوب شده به‌حساب سهامداران را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با اجرای امر مذکور تعداد کثیری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را در راستای سرمایه‌گذاری به بازار واقعی یا بورس تزریق خواهند کرد.

به گفته احمدی، طی چند سال اخیر به دلایل مختلف همانند عدم مراجعه سهامدار به بانک‌ها به‌منظور دریافت سود تقسیمی، مبالغ بسیاری تحت عنوان سود نقدی سهام (DPS) در اختیار شرکت‌ها باقی‌مانده است

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شفافیت یکی از ارکان اصلی حاکمیت شرکتی است که این امر در صورت ارائه درست صورت‌های مالی رخ می‌دهد، افزود: بخشی از صورت‌های مالی مربوط به جریان‌های نقدی می‌شود، شرکت‌ها سودهای مصوب را تحت عنوان مبلغ اعلامی برای پرداخت در نظر می‌گیرند اما به‌واسطه رسوب پول این مسئله اقلام تعهدی و نقدی را از شفافیت خارج می‌کند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: با توجه به اینکه اکنون زیرساخت‌های سامانه سجام برای واریز سود سهامداران مهیا شده بهتر است سازمان با همکاری مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی را در بخشی از قانونی تجارت مبنی بر الزام حداکثر هشت ماه برای توزیع سود نقدی انجام دهند زیرا بخش زیادی از جذابیت معاملات به سود نقدی سهام باز می‌گردد.

احمدی در پایان یادآور شد: اگر سودهای تقسیمی در فاصله زمانی کمتری به‌حساب سهامداران اعم از حقیقی یا حقوقی واریز شود روند سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیز بهینه‌تر خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازار سرمایه حذف ارز واریز سود سود نقدی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۸۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس

علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با عدد دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته و رشد خوب بیش از ۴.۵ درصدی، به عدد دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید تا هفته‌ای سراسر سبز در بورس تهران رقم بخورد.

او افزود: شاخص کل با رشد خوب هفته گذشته، توانست محدوده ۲.۳۰۰.۰۰۰ واحد را به سمت بالا شکسته و در این منطقه تثبیت شود. با توجه به شرایط، انتظار داریم به روند صعودی خود در میان مدت ادامه دهد. حمایت شاخص کل محدوده ۲.۲۶۰.۰۰۰ واحد است‌.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: شاخص کل هم وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، اما رشد بیشتری نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص در روز اول کاری هفته گذشته با عدد ۷۲۳ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از رشد بیش از ۵.۵ درصدی، در پایان هفته به تراز ۷۶۳ هزار واحد رسید.

او می‌گوید: حمایت معتبر این شاخص نیز محدوده ۷۵۰.۰۰۰ واحد است و در صورتی‌که بتواند محدوده ۷۸۰ هزار واحد را با قدرت به سمت بالا بشکند، روند صعودی جدید آغاز می‌شود.

شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکال بوده و عوامل و اخبار زیادی مانند مناسبات سیاسی و تصمیمات اقتصادی، می‌تواند بر روند این شاخص‌ها تاثیر بگذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود