Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در مقابل خبرهایی که از مرگ حیوانات وحشی توسط انسان‌ به هر دلیلی یا حمله حیوانات وحشی به انسان و یا دام می‌شنویم، خبر همیار محیط زیست مازندرانی که در ویدیویی با فاصله نزدیک با یک خرس قهوه‌ای که متوجه حضور او نشده بود؛ مورد توجه قرار گرفت.

در ابتدا که این خبر را شنیدیم گفته شده فرد محیط‌بان بود اما پس از پیگیری متوجه شدیم که آقای محمدباقر غفاری دوستدار طبیعت است که چندین سال است پابه پای محیط‌بانان شبانه‌روزش را در طبیعت می‌گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدباقر غفاری این همیار محیط زیست، می‌گوید: به نمایندگی از تیم پویش مرال‌ها در شهرستان آمل فعالیت‌ خودم را به‌عنوان سازمان مردم‌نهاد از سال‌های قبل شروع کردم و در مراتع شهرستان آمل کار میدانی انجام می‌دهم و در انجام کارهای حفاظت و دوربین‌گذاری کمک‌کار محیط‌بانان منطقه هستم و  به عنوان فعال در این زمینه دغدغه‌ دارم.

این دوستدار طبیعت که به پیرطاهر در بین دوستداران طبیعت معروف است، درباره دیدن یک خرس قهوه‌ای از نزدیک و حرف زدن با وی بیان می‌کند: این اتفاق اولین‌بار نیست که  رخ داده است و مطمئنا آخرین‌بار هم نخواهد بود.

وی به روایت ماجرا می‌پردازد و می‌گوید؛ چند روز پیش هوا مه‌آلود بود و برای پایش در  منطقه حضور داشتم، دیدم یک خرس به همراه خرس دیگر در مسیری که هستم به طرفم می‌آیند خرس دومی وقتی مرا دید ایستاد، ولی اولی به سمتم می‌آمد و نزدیک و نزدیک‌تر شد تا اینکه به فاصله یک متری رسید.

وقتی دیدم از منطقه امن گذشته و به سمت من می‌آید و با توجه به اینکه رفتار حیات وحش قابل پیش‌بینی نیست (باوجود اینکه در طبیعت هستم) با اینکه دوربین دستم بود؛ گفتم کجا داری می‌آیی با این جمله من به محض اینکه مرا دید برگشت.

غفاری اضافه می‌کند: شاید این اتفاق بارها و بارها در طبیعت برایم رخ داده و در تمام طول این سال‌ها هیچ حیوانی به من حمله نکرده است و باید بدانیم حیوانات درنده‌خو نیستند برخلاف مسائلی که عنوان می‌شود.

سال‌های زندگی خود را در جنگل گذاشتم و در تمام طول این سال‌ها مشاهده کردم که حیوانات تا مشکل خاصی نداشته باشند، تمایلی ندارند به سمت انسان حمله کنند و باید بدانیم رفتار ما انسان‌ها به‌نوعی با طبیعت در تعارض است، نه حیات‌وحش!.

اجداد من دامدار بودند و در طبیعت زندگی می‌کردند و من هم از کودکی در طبیعت بودم به‌طوری‌که از ۴۲ سال عمرم ۳۸ سال در طبیعت بودم و الان حدود ۱۰ سالی که برای همکاری در بحث حفاظت در طبیعت فعالیت می‌کنم.

 با وجود اینکه همیشه شنیده‌ایم خرس به همراه توله‌اش باشد حمله می‌کند بارها و بارها با این صحنه مواجه شدم ولی هیچ وقت حیوان به من حمله نکرده است برخی مواقع باوجود اینکه تنها بودم ولی به محض اینکه مرا دیدند از من فاصله گرفتند؛ باید بگویم حیوانات سال‌های سال است مرا در طبیعت می‌بینند و به این باور رسیدند می‌توانیم در کنار هم مسالمت‌آمیز زندگی کنیم.

غفاری در ادامه به بیان خاطره‌ای در این زمینه می‌پردازد و می‌گوید؛ دو سه سال پیش در مرتعی در فصل بهار یک خرس مادر و توله به محض اینکه مرا دید راهش را کج کرد پشت بند  آنها خرس نر بالغ نیز همراه آنها نبود.

وحید رضاییان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل در این‌باره گفت: آقای غفاری از اعضای تشکل مردم نهاد به عنوان پلیس مرال در بحث حفاظت از مرال در فصل گاوبانگی به صورت مستمر با ما همکاری دارد.

وی با بیان اینکه با حضور جوامع محلی در بحث حفاظت این مرتع از وضعیت خوبی برخوردار است، افزود: اگر قانون و مقررات اداری اجازه دهد افرادی به این صورت به‌عنوان محیط‌بان جذب شوند بسیار اثرگذار خواهد بود؛ چرا که این افراد محیط‌بانی به عنوان  شغل نمی‌بینند بلکه برایشان عشق و علاقه محسوب می‌شود و خستگی برایشان معنا ندارد.

رئیس محیط زیست شهرستان آمل گفت: باتوجه به اینکه محیط‌زیست حال روز خوبی ندارد تجربه ثابت کرده هرجا مردم ورود پیدا کردند وضعیت بهتر شده و توقع داریم مردم محیط زیست را تنها نگذارند.

 باید به این نکته مهم برسیم اگر قرار است حال مان خوب باشد باید حال طبیعت و حیات‌وحش خوب باشد؛ همانند آقای غفاری که خیلی خوب این مهم را درک کردند.

منبع: فارس

کد خبر 675561 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش محیط زیست جنگل حیوانات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات حیات وحش محیط زیست جنگل حیوانات شهرستان آمل محیط زیست حیات وحش یک خرس سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد

 میثاق دست‌پاک  بیان کرد: اجرای پویش جمع‌آوری زباله و برگزاری نمایشگاه نقاشی به مناسبت هفته سلامت با شعار سلامت خانواده، مردمی‌سازی سلامت در شهر بزمان برگزار شد.
 
وی افزود: در واقع در چهارمین روز از هفته سلامت مصادف با روز جهانی زمین پاک با شعار «سرمایه‌گذاری در زمین و توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» اجرای پویش جمع‌آوری زباله در مدارس و برگزاری نمایشگاه نقاشی با حضور نمایندگان اداره محیط‌زیست، مرکز بهداشتی درمانی بزمان و کانون فرهنگی آموزش انجام شد.
 
سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر با اشاره به اهمیت و حفظ محیط‌زیست برای نسل‌های آینده، تصریح کرد: شرکت در چنین پویش‌هایی، باعث سالم نگه‌داشتن محیط‌زیست و ترویج فرهنگ حفظ آن و سلامت افراد می‌شود.
 
 وی به‌ضرورت ساماندهی و برنامه‌ریزی برای تولید زباله کمتر، کاهش مصرف ظرف پلاستیکی و نیز مدیریت پسماندها برای جلوگیری از رهاسازی زباله‌ها اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست