Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت اسپانیا بعد از افشای هک تلفن همراه تعداد زیادی از سیاستمداران این کشور از طریق بدافزار جاسوسی پگاسوس، رئیس سازمان اطلاعات خود را برکنار کرد تا شاید بتواند به یکی از بدترین بحران‌‌های دولتی در سال‌های اخیر پایان دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسوایی جاسوسی ها با بدافزار پگاسوس یکی از بدترین بحران های دولتی اسپانیا در سال های اخیر را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، رسوایی پگاسوس اولین قربانی سیاسی خود را در مادرید گرفت. روز سه شنبه، دولت اسپانیا، "پاز استبان"، رئیس سازمان اطلاعاتی خود را پس از افشای دست داشتن در هک تلفن همراه سیاستمداران این کشور برکنار کرد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به این ترتیب در تلاش است تا به یکی از بدترین بحران های دولتی در چهار سال گذشته پایان دهد.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، جاسوسی از حداقل 18 جدایی طلب کاتالونیا با این نرم افزار جاسوسی رژیم صهیونیستی به شدت روابط با شرکای سیاسی نخست وزیر را تیره کرده و دو هفته پیش دولت اقلیت او در تصویب بسته کمک اضطراری که برای کاهش پیامدهای جنگ اوکراین بود تقریبا شکست خورد. علاوه بر این حملات سایبری نیز علیه دولت خود او صورت گرفت.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" نوشت: البته این مانور امدادی نخست وزیر در این شرایط شاید آن طور که انتظار دارد به وی کمک نکند چرا که وی می خواهد با این کار "مارگاریتا روبلز"،  وزیر دفاع خود را از خط آتش سیاسی ایجاد شده دور کند.

وزیر دفاع اسپانیا مسئول اقدامات سازمان اطلاعات هم هست و البته یکی از نزدیک ترین معتمدان سانچز است و در حال حاضر در حال آماده سازی نشست سران ناتو در مادرید در پایان ژوئن است. هم شرکای ائتلافی نخست وزیر از حزب پودموس و هم جدایی طلبان کاتالونیا خواستار استعفای او هستند.

"پره آراگونز"، رهبر منطقه کاتالونیا که در میان کسانی بود که در اوایل سال 2020 با این نرم افزار جاسوسی شد، برکناری رئیس سازمان اطلاعات را کافی ندانسته است. گابریل روفیان، سخنگوی گروه پارلمانی حزب ERC کاتالونیا هم گفت که وزیر دفاع هم در این شرایط دیگر نمی تواند در سمت خود باقی بماند..آلبرتو نونیز فییو، رهبر محافظه‌کار اپوزیسیون هم سانچز را متهم کرد که برای زنده ماندن، رئیس سازمان اطلاعات را به جدایی‌طلبان واگذار کرده است.

از همان ابتدا، اپوزیسیون دست راستی و سیاستمداران کاتالونیا، دولت را متهم کردند که می‌خواهد با اعلام حملات سایبری به نخست‌وزیر و اعضای کابینه، توجهات را از عملیات شنود بزرگ خود علیه جدایی‌طلبان منحرف کند.

در اوایل ماه جاری، مقام های اسپانیا تایید کردند که تلفن همراه «پدرو سانچز»، نخست وزیر و «مارگاریتا روبلز»، وزیر دفاع اسپانیا، با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هک شده است.

شرکت NSO ، که یک شرکت متعلق به رژیم صهیونیستی است، مدعی است که نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس را فقط به سازمان های دولتی می فروشد.

در ماه آوریل، «سیتیزن لب»، ناظر امنیت سایبری کانادا اعلام کرد که تلفن های بیش از 60 نفر مرتبط با استقلال طلبان کاتالونیا با استفاده از نرم افزار جاسوسی پگاسوس هک شده است.

به گفته مقام های اسپانیایی، استبان هفته گذشته در یک جلسه پشت درهای بسته اعتراف کرد که آژانس او پس از دریافت مجوز قضایی، تلفن چند جدایی طلب کاتالونیا را هک کرده است.

پگاسوس یک نرم افزار جاسوسی قدرتمند است که توسط شرکت صهیونیستی NSO ساخته شده است. این نرم‌افزار امکان دسترسی و نفوذ کامل به تلفن همراه مورد هدف حتی اطلاعات رمزگزاری شده را فراهم می‌کند.

استبان اعتراف کرده که دولت اسپانیا از تلفن همراه 18 سیاستمدار ایالت کاتالونیا جاسوسی کرده است. دولت اسپانیا بلافاصله به اظهارات وی واکنش نشان داد و از عملیات جاسوسی مذکور اظهار بی‌اطلاعی کرد.

احتمال استفاده دولت اسپانیا از پگاسوس علیه استقلال‌طلبان کاتالونیا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار اسپانیا اخبار اسپانیا رئیس سازمان اطلاعات نرم افزار جاسوسی جاسوسی پگاسوس دولت اسپانیا تلفن همراه وزیر دفاع نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۶۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند

ایتنا - مطالعه‌ای جدید می‌گوید توانایی این الگوریتم در حدس زدن دقیق درباره دیدگاه‌های سیاسی فرد مشابه این است که چگونه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفقیت در شغل را پیش‌بینی کنند یا مصرف الکل می‌تواند خشونت را تحریک کند.
پس از آنکه نتایج یک پژوهش نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند گرایش سیاسی افراد را از روی چهره‌های بدون حالت و بی‌احساس پیش‌بینی کند، محققان هشدار داد‌‌ند که فناوری‌های تشخیص چهره از آنچه قبلا به نظر می‌رسید، «تهدیدآمیزتر» شده‌‌ و برای حریم خصوصی چالش جدی به وجود آورده‌اند.  

مطالعه‌ای جدید که در مجله «روانشناس آمریکایی» (American Psychologist) منتشر شد، می‌گوید توانایی این الگوریتم در حدس زدن دقیق درباره دیدگاه‌های سیاسی فرد مشابه این است که چگونه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفقیت در شغل را پیش‌بینی کنند یا مصرف الکل می‌تواند خشونت را تحریک کند.

به گفته مایکل کوزینسکی، نویسنده ارشد این پژوهش، ۵۹۴ شرکت‌کننده قبل از آنکه هوش مصنوعی آنها را چهره‌نگاری (استخراج اطلاعات مخصوص و منحصربه‌فرد یک چهره مانند اندازه و شکل چشم، بینی، لب) کند، پرسشنامه‌‌ای درباره گرایش سیاسی خود پر کردند. سپس داده‌های چهره‌نگاری را با پاسخ‌ پرسشنامه‌های جهت‌گیری سیاسی مقایسه کردند تا با استفاده از اطلاعاتی که از چهره‌ها به دست آورده بود، جهت‌گیری سیاسی هر شخص را پیش‌بینی کند.

کوزینسکی می‌گوید: «فکر می‌کنم مردم متوجه نیستند با انتشار یک تصویر ساده، در واقع چقدر خود و اطلاعات شخصی‌شان را برای دیگران فاش می‌کنند.»

او افزود: «ما می‌دانیم که گرایش جنسی، سیاسی و تفکرات مذهبی افراد باید محفوظ بماند. این موضوع در گذشته متفاوت بود. در گذشته شما می‌توانستید به حساب کاربری فیس‌بوک افراد وارد شوید و به عنوان مثال گرایش‌های سیاسی، آنچه را که پسند می‌کنند (لایک می‌زنند) و صفحاتی را که دنبال کرده‌اند، ببینید. اما فیس‌بوک سال‌ها پیش آن را بست زیرا برای سیاست‌گذاران، فیس‌بوک و روزنامه‌نگاران واضح و مبرهن بود که این موضوع پذیرفتنی نیست و بسیار خطرناک است.»

کوسینسکی افزود: «در حال حاضر نیز هر کس می‌تواند به فیس‌بوک برود و عکس هر فردی را ببیند، حتی اگر آن فرد را هیچ‌وقت ملاقات نکرده و او اجازه دسترسی به عکسش را نداده باشد. این مطالعه نشان می‌دهد اطلاعاتی که در تصویر افراد وجود دارد، ممکن است مشابه افشای جهت‌گیری سیاسی آن‌ها باشد.»

محققان می‌گویند که تصاویر افراد شرکت‌کننده در این پژوهش را در شرایطی بسیار مشخص و کنترل‌شده جمع‌آوری کردند. به این ترتیب که این افراد همگی تی‌شرت‌های مشکی‌ پوشیده و زیور‌آلاتشان را در آورده‌ بودند و در صورت نیاز ریششان را هم اصلاح کرده بودند. همچنین با دستمال مرطوب آرایش صورتشان را پاک کرده و موهایشان را با کش مو، گیره یا تل سر به عقب کشیده بودند تا اطراف صورت پخش نشوند. سپس چهره‌ها را از طریق الگوریتم چهره وی‌جی‌جی فیس۲ (VGGFace2) بررسی کردند.

محققان هشدار می‌دهند که فناوری‌های نظارت بیومتریکی، به ویژه فناوری‌های تشخیص چهره، تهدیدی جدی‌تر از گذشته برای حریم شخصی افرادند. پژوهش‌های پیش‌تر نیز نشان داده بودند که تصاویر طبیعی چهره می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره جهت‌گیری سیاسی و ویژگی‌های شخصی دیگر انتقال دهند اما مطمئن نبودیم که این پیش‌بینی‌ها به دلیل نحوه ارائه شخص و ویژگی‌های ثابت چهره (خنثی) فعال شده‌اند یا هر دو این عوامل. محققان می‌گویند، نتایج ما نشان می‌دهند که ویژگی‌های ثابت چهره در انتقال این سیگنال‌ها نقش مهمی دارند و افراد روی اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود کمترین کنترل را دارند، زیرا این اطلاعات بدون اجازه و کنترل شخص به دستگاه‌های نظارتی می‌رسد.

به گفته کوزینسکی، این الگوریتم‌ها را می‌توان بسیار سریع و ارزان برای میلیون‌ها نفر اعمال کرد. به عقیده او این مطالعه بیشتر یک هشدار درباره فناوری‌هایی است که در گوشی‌ها وجود دارد و به طور گسترده در همه‌جا استفاده می‌شود. 

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا معرفی شد
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس