Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:29:24 GMT

تغییر نگرش در حفاظت از محیط زیست باید اتفاق بیفتد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۶۹۶۴

تغییر نگرش در حفاظت از محیط زیست باید اتفاق بیفتد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا قاسمیان صبح چهارشنبه در جلسه هماهنگی برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه‌های محیط زیست و منابع طبیعی اظهار کرد: اولین نکته در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، تغییر نگاه کل ساکنان استان اردبیل است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ۶۰ درصد مردم مخاطبان ثابت صدا و سیما هستند، ضرورت دارد تا با تهیه برنامه‌های اقناعی مردم را نسبت به مسائل زیست محیطی حساس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: برای ادامه حیات یک انسان بالغ بر ۷۵ هزار موجود زنده جان خود را از دست می‌دهند که این جای تأمل و تفکر عمیق دارد که در برابر این میزان موجود زنده چقدر توانسته‌ایم وظیفه خود را در قبال محیط زیست ادا کنیم.

قاسمیان افزود: مردم برای استفاده از محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند نگرش عمیق هستند که باید تفکر حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و تغییر نگرش در مردم اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با فرهنگ‌سازی‌هایی که صورت گرفته ۹۰ درصد رفع معضلات زیست محیطی با تغییر نگاه مردم ممکن شده و ۱۰ درصد قانون‌گریزی در این زمینه وجود دارد.

قاسمیان اضافه کرد: باید برای کسانی که نسبت به زخمی کردن منابع طبیعی و محیط زیست اقدام می‌کنند، قوانین سفت و سخت تعیین شود تا روز به روز شاهد به تحلیل رفتن این منابع طبیعی و خدادادی در منطقه نباشیم.

وی بیان کرد: عشایر وقتی برای چرای دام‌های خود منابعی پیدا نمی‌کنند به کشت مناطق ممنوعه روی آورده‌اند که ضرورت دارد برای جلوگیری از این اقدام عشایر قوانین متقنی اعمال شود.

قاسمیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در مسیر فندقلو گرچه جاده‌کشی و راهسازی انجام شده اما هنوز هم مردم با عبور از روی منابع طبیعی صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌آورند که در بلندمدت جبران این خسارات غیرممکن است.

وی به هم ریختگی اکوسیستم طبیعی و محیط زیست را ناشی از رفتارهای غلط برخی از انسان‌ها اعلام کرد و گفت: گرچه وضعیت ما در بحث فرهنگ‌سازی نسبت به ۲ دهه اخیر متفاوت است اما انتظار می‌رود با اعمال قوانین مترقی نسبت به کاهش آسیب‌های اعمال شده به محیط زیست، فضای سبز شهری به ویژه در شورابیل و پارک‌های شهری و منابع طبیعی اقدام شود.

قاسمیان تصریح کرد: البته تفاوت دیدگاه‌های انسان‌ها نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی نیز نباید دست کم گرفته شود و با حساس کردن مردم نسبت به مسائل زیست محیطی و تولید محتوا در این زمینه جامعه را به سمت حفاظت و مراقبت مسئولانه از محیط زیست دعوت کنیم.

وی همراهی دانشگاه با دانش بومی کشاورزان و زارعان را در نجات محیط زیست و منابع طبیعی مهم ارزیابی کرد و افزود: در کنار اعمال قوانین بازدارنده در حفاظت از محیط زیست، باید از میزان کارخانه‌هایی که در جوار جاده‌ها ساخته شده‌اند نیز کاسته شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: مشخص نیست تا کی باید مجوز ساخت چنین کارخانه‌هایی در جوار شهرها و حاشیه جاده‌ها داده شود که کنترل آنها نیز از نظر به کارگیری نیروهای غیربومی و برخی از موارد افغانی بسیار سخت شده است.

قاسمیان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی برای همین منظور است تا به صورت منسجم و منظم فعالیت واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها رصد شود که لازم است با ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید دیگر مجوز احداث کارخانه‌ها در حاشیه جاده صادر نشود.

وی بیان کرد: اگر در شهرک‌های صنعتی مکان برای احداث واحدهای تولیدی وجود ندارد حتماً باید شهرک‌های جدید احداث شود و در کنار آن با احصای واحدهای آلاینده صنعتی، جلوی مجوز آنها نیز گرفته شود.

قاسمیان اظهار کرد: دیگر زمان احداث کارخانه‌های قرن ۱۹ در کشورها گذشته و ضروری است تا ما نیز به تناسب زمان به سمت ایجاد واحدهای دانش‌بنیان با پایه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر حرکت کنیم.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل تاکید کرد: مدیریت بومی و سنتی در این زمینه پاسخگو نیست و باید محیط زیست و منابع طبیعی به صورت علمی و تکنولوژی مدیریت شوند و با استفاده از برنامه‌های ابتکاری، ابداعی و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته به سمت روش‌های نوین در نگهداری منابع طبیعی حرکت کنیم.

کد خبر 5487250

منبع: مهر

کلیدواژه: استاندار اردبیل منابع طبیعی حفاظت از محیط زیست رضا قاسمیان صدا و سیما فرهنگ سازی عشایر چرای دام فضای سبز کشاورزان کارخانه شهرک صنعتی شرکت های دانش بنیان تکنولوژی بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بسیج سازندگی احتکار گروههای جهادی آلودگی هوا خراسان رضوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز ایلام نانوایی مشهد محیط زیست و منابع طبیعی محیط زیست کارخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد

 عبدالرحمن زحمتی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.

روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.

وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.

لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.

در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس