Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:10:34 GMT

شیخ مرتضی انصاری تاثیرگذارترین فقیه شیعه است

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۷۰۶۶

شیخ مرتضی انصاری تاثیرگذارترین فقیه شیعه است

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله رضا استادی روز پنجشنبه در پیش نشست نخستین همایش روز علم اصول و گرامیداشت زادروز شیخ مرتضی انصاری طی سخنانی اظهار داشت: آثار فقهی شیخ مرتضی انصاری از همان ابتدا که به صورت نسخه‌های خطی و چاپ‌های خیلی قدیمی نشر پیدا کرده، یکی از مهمترین منابع فقه شیعی به شمار می‌آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین ادامه داد: شاهد آن هم این است که مهمترین فقهایی که بعد از شیخ مرتضی انصاری پا به عرصه فقاهت گذاشتند، بر کتاب رسائل او حاشیه نوشته‌اند.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: اینکه همه علما سر سفره این شخصیت نشستند و از آن استفاده کردند، واقعیتی انکارناپذیر است، چرا که بیش از ۱۵۰ حاشیه و شرح بر کتاب شرح حال شیخ انصاری نوشته شده، و عظمت او بر همه علمای معاصر ثابت شده‌است.

استادی ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به فقه اصول را مورد تاکید قرار داد و گفت: فقه اصول می‌خواهد ببیند، اصول چه مقدار لازم است بنابر این به جای کمیت باید روی کیفیت آن کار شود.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: یک طلبه که خود را مجتهد می‌داند، باید در مسائل اصول فقه هم صاحب نظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای پی بردن به کاربرد اصول فقه، باید یک گروهی، کتاب‌هایی از قبیل جواهر و آثار شیخ انصاری را مطالعه کنند.

استادی با اشاره به شبهه‌های مطرح شده در خصوص اصول فقه شیعه یادآور شد: یکی از این شبهه‌ها از سوی اخباری‌ها گفته شده، و آنها می‌گویند، اصول شیعه از اصول اهل سنت تبعیت می‌کند، و کتاب‌های فقهی شیعی برگرفته از منابع سنی می‌باشد.

دبیر علمی همایش روز علم اصول و گرامیداشت زادروز شیخ انصاری نیز در این نشست، بحث علم اصول را روشی برای برقراری ارتباط با جهان اسلام دانست و گفت: برای تحقق این امر، بهترین راه که هیچ گونه مشکل و چالشی را به همراه ندارد، علم اصول است که به عنوان اصول مقارن شناخته شده است.

حجت‌الاسلام سید صادق محمدی گفت: علم اصول می‌تواند پل ارتباطی عالم تشیع و اهل سنت باشد، با غرض اینکه ظرفیت‌های بسیار بالای اصول فقه شیعه را معرفی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه علوم انسانی دنیا بر اساس هرمنوتیک و تاویل و تفسیر شکل گرفته و جلو می‌رود گفت: اگر می‌خواهیم با آکادمیک‌های علمی جهان غرب ارتباط برقرار کنیم، بهترین و موثرترین راه، علم اصول است که می‌تواند با علم هرمنوتیکی که در جهان است ارتباط برقرار کند.

دبیر علمی همایش روز علم اصول تصریح کرد: علم اصول شیعه با این عظمت و عمقی که دارد، می‌تواند معرف قوت علمی جهان تشیع باشد، متاسفانه در این زمینه‌ها کاری صورت نگرفته، البته در انجمن اصول فقه حوزه، کارهای اولیه در رابطه با ارتباط علم اصول با هرمنوتیک انجام شده، نشست‌هایی برگزار و مقاله‌هایی نیز نوشته شده است.

وی اضافه کرد: در مجله علمی پژوهشی اصول فقه، تا به حال سه مقاله علمی پژوهشی به چاپ رسیده است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین یادآور شد: در سال های اخیر هجمه‌هایی در رابطه با علم اصول انجام، و شبهه‌افکنی‌های بسیاری هم پیرامون کاربرد علم اصول صورت گرفته است.

وی با یادآوری اینکه دوره طلایی فقه اصول از دوران شیخ مرتضی انصاری تا زمان‌های اخیر شکل گرفته است گفت: باید به همین شکل تلاش کنیم، و اصول فقه را به خارج حوزه‌های علمیه نیز معرفی کنیم، از این رو نامگذاری یک روز به نام علم اصول ضروری است.

وی با اشاره به معرفی هجدهم ذی‌الحجه و عید غدیر خم و سالروز تولد شیخ مرتضی انصاری توسط انجمن اصول فقه حوزه به عنوان روز علم اصول خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این موضوع از سوی انجمن اصول فقه حوزه دنبال شده، و تاییدیه آن نیز از سوی مراجعی چون حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، صافی گلپایگانی (ره)، علوی گرگانی (ره) و همچنین شخصیت‌هایی چون آیات مظاهری، اعرافی، حسینی بوشهری، فاضل لنکرانی و سید احمد خاتمی گرفته شده، و منتظر تایید آن از سوی رهبر معظم انقلاب و در نهایت تصویب در شورای عالی مدیریت حوزه هستیم.

محمدی با تاکید بر اینکه انتخاب این روز صرفا یک کار تشریفاتی نیست خاطرنشان کرد:  ۱۰ برنامه را برای این روز پیشنهاد دادیم که به عنوان مثال، معرفی ارجمندی‌ها و ظرفیت‌های علم اصول در پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی، گزارش سالانه و تحلیلی از نظریه‌پردازی، نوآوری و تولید علم در مورد دانش علم اصول و  نظریه‌پردازی‌هایی که مورد گفتمان قرار گرفته از جمله آن است.

وی بیان داشت: این نظریه‌پردازی، تولید علم و نشست‌های علمی باید یک گزارش سالانه‌ای داشته باشد که بدانیم حوزه در این مسیر چقدر حرکت کرده و چه باید بکند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه تخصصی تازه‌های نشر در زمینه علم اصول نیز از اقدام‌هایی است که می‌شود در این روز مورد پیگیری قرار گیرد.

محمدی بیان کرد: تلاش در ایجاد گفتمان سازی در عرصه مباحثه‌ها و مسائل اصولی با تاکید بر مشارکت موثر حوزه‌های علمیه و استادان خارج و سطوح عالی حوزه نیز از دیگر پیشنهادهای ما برای روز علم اصول می‌باشد.

دبیر همایش روز علم اصول با اشاره به رونمایی از کتاب التقریرات العالیه فی اصول الفقه بیان کرد: این اثر فاخر، کتاب با ارزشی حاوی تقریرات مرحوم میرزای نایینی (ره) است که توسط یکی از برجسته‌ترین شاگردانش به ثبت رسیده است.

 پیش نشست نخستین همایش روز علم اصول و گرامیداشت زادروز شیخ مرتضی انصاری (ره) به همت معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه و با حضور جمعی از روحانیان، فضلا و شخصیت‌های حوزوی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد. 

مرتضی انصاری دزفولی معروف به شیخ انصاری از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است.

شیخ انصاری را خاتم‌الفقها و المجتهدین لقب داده‌اند.

وی با نوآوری علم اصول به دنبال آن فقه را وارد مرحله جدیدی کرد، کتاب‌های رسائل و مکاسب مهم‌ترین آثار او هستند. 

این کتاب‌ها از کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه شیعی است. 

او در سال ۱۲۸۱ هجری قمری در نجف اشرف درگذشت و در حرم امام علی(ع) به خاک سپرده شد. /

برچسب‌ها حوزه علميه قم همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم همایش حوزه علميه قم همایش شیخ مرتضی انصاری حوزه های علمیه شیخ انصاری علم اصول اصول فقه کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است

ایسنا/هرمزگان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت و همگرایی جامعه اهل سنت و تشیع است که این مهم در آینده هم تقویت خواهد شد.

احسان کامرانی امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی استان هرمزگان که در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به نقش وحدت در ایجاد تمدن نوین اسلامی، عنوان کرد: استان هرمزگان از دیرباز تاکنون شاهد وحدت بی‌نظیری میان برادران اهل سنت و تشیع است‌.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تمدن نوین اسلامی را افتخاری برای مسلمانان دانست و اظهار کرد: مسلمانان تا قرن ششم و هفتم در جهان سرآمد و دارای تمدن نوینی بودند که ریشه اصلی آن موفقیت وحدت بود.

وی تاکید کرد: وحدت فقط این نیست که بر زبان جاری شود بلکه این جلسات و همایش‌ها و مناظراتی که برگزار می‌شود را می‌توان در راستای تقویت وحدت خلاصه کرد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • (عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • پشت پرده «شیعه» شدن ژوزه مورایس؛ ازدواج با شیدا مقصودلو؟
  • ژوزه مورایس اسلام آورد و شیعه شد
  • سرمربی پرتغالی سپاهان شیعه شد