Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@05:13:32 GMT

نمایشگاه ۳۳؛ روونا کییه‌ک‌ بو کتیبخانه‌ی کورد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۹۵۷۷

نمایشگاه ۳۳؛ روونا کییه‌ک‌ بو کتیبخانه‌ی کورد

ناشری کُردزبان بسیار شیرین با همشهری خود سخن می‌گفت؛ به عشق مخاطبان آمدیم تا در رویداد بزرگ نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشیم، «یار مهربان» دلنشین است و کُردزبانش دلنشین تر.

به گزارش ایران اکونومیست، روی سردر غرفه یکی از ناشران حاضر نمایشگاه کتاب سی و سوم، بزرگ نوشته است: «روونا کییه‌ک‌ بو کتیبخانه‌ی کورد»؛ یعنی: «روشنایی در کتابخانه کُردی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زبان به عنوان نماد هویتی و فرهنگی و پل ارتباطی مردم یک سرزمین نقش به سزایی در شکل گیری آثار و محصولات فرهنگی دارد. کلمات در کنار هم به هر آوایی و گویشی ما را به دنیای شگفت انگیز و غنی اقوام جذب می کنند و کتاب برجسته ترین محصول فرهنگی است که می تواند ما را با جهان زبان های بومی یک سرزمین آشنا سازد.

نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فراگیر خاستگاهی برای گردهمایی صاحبان نشر از اقوام گوناگون ایران زمین است؛ زبان ها و گویش هایی که در کنار زبان فارسی غنای هویتی و تنوع فرهنگی ما را نشان می دهد.

در راهروهای نمایشگاه که قدم می زنی ناشرانی را می بینی که از استان های مختلف در مصلای تهران حضور دارند. 

آنچه نمایشگاه سی و سوم را جذاب تر کرده حضور قشرهای مختلف مردم از فرهنگ های مختلف ایران است، گروهی تهران نشین اما اصالتا به اقوام کهن ایران منتسب هستند گروهی هم معلوم است که خود را از دور و نزدیک به مصلای امام خمینی(ره) رسانده اند، خستگی سفر در چهره شان مشخص است، اما با لهجه های شیرین خود با شوق و ذوق نشانی از غرفه های ناشران استانی خود را می گیرند. 

ناشری که با مخاطب خود به زبان کُردی صحبت می کرد، آخرین کتاب هایی که به این زبان شیرین و غنی منتشر کرده را معرفی می کند، در یک راهرو از نمایشگاه سه ناشر از استان کردستان حضور دارند که در کنار کتاب های به زبان فارسی، کتاب هایی را به زبان کردی ارائه می کنند. دانشجویی کُردزبان کتاب شعری را ورق می زند لبخندی از شهد و شیرینی زبانش، بر چهره اش نقش می بندد و آرام شعرها را می خواند. 

ناشر دیگری از سنندج آمده است، می گوید: در همه این دو سال تلاش کردیم در عرصه نشر باقی بمانیم و ماندیم، در آخرین روزها موفق شدیم برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کنیم، بسیاری از مخاطبان از طریق فضای مجازی موسسه متوجه شدند که غرفه داریم و قرار است که به نمایشگاه بیایند، همین امروز هم بسیاری از تهرانی های کردزبان آمدند و کتاب خریدند. 

ناشر دیگری می گوید سالانه حدود ۵۰ عنوان کتاب به زبان کردی منتشر می کند و مشتریانش ژانرهای ادبی، تاریخی و رمان را بیشتر می خوانند و می خرند. اگر چه این دو سال فروش آنلاین و ارسال پستی داشته اند، اما حال و هوای نمایشگاه و دیدار با هم زبانان کرد لذتی وصف ناپذیر برایشان دارد.

نمایشگاه کتاب محل تلاقی فرهنگ هاست؛ محلی برای همزبانی ایرانیان از هر قومی که باشند، ایرانیانی که به اصالت اصفهانی ها و خوزستانی ها و مازندرانی ها و گیلانی ها عشق می ورزند، عاشق فرهنگ و زیبایی های لرستان و بلوچستان هستند، مردمی که آذربایجان و همدان و ایلام و کردستان و کرمانشاه را وجود یکپارچه و ناب ایران می دانند و هر گاه از جاذبه های فرهنگی و تاریخی هر دیار و غیرت و هنر مردمان هر خطه ای سخن به میان می آید یا هر تصویری و کتابی که می بینند دقایقی می ایستند تا از آن شهر و استان بیشتر و بهتر بدانند و بخوانند. 

نمایشگاه کتاب تهران، اگر چه در پایتخت برگزار می شود، اما تلاش کرده است همه اهالی فرهنگ از هر جای ایران از هر استانی را دور خود جمع  کند، با کلماتی از جنس امید، با صفحاتی از جنس غرور برای کتاب فاخر و جامعی به نام ایران. 

سی‌ و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه شنبه -۲۰ اردیبهشت- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور لبنان، متولیان و دست اندرکاران فرهنگی کشور و ناشران ۳۰ کشور در مصلای امام خمینی (ره) طی آیینی گشایش یافت.

این رویداد بین المللی در مدت یازده روز، از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه در بخش مجازی پذیرای ۲۸۰۰ ناشر است که علاقه مندان می توانند از طریق سامانه علاوه بر بازدید کتاب های مورد علاقه خود را خریداری کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، سنندج ، کتاب

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سنندج کتاب نمایشگاه کتاب کتاب تهران زبان ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

غلامرضا منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و عنوان کرد: شعار سی‌وپنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دربر دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه با عنوان «بخوانیم و بسازیم»، اشاره کرد: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بُوَد، هر که دانا بُوَد» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیاز‌های معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.

وی تأمین نیاز «ایران فرهنگی» با تولیدات فرهنگی را ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است نشر کشورمان به تولیدات متناسب با نیاز «ایران فرهنگی» به تعبیر واقعی خودش، مبادرت کند تا بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین سربلند را به جهانیان معرفی کنیم.

منتظری ادامه داد: قطعاً نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در سایر کشور‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین کمک بسیاری کند. نمایشگاه کتاب در حکم یک پنجره است که به روی ساختمان شخصیت فرهنگی و تمدن ما باز می‌شود. تنها از این طریق یعنی با ارائه کتاب‌های ایرانی است که افراد با فرهنگ و تمدن ما آشنا خواهند شد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تحقق رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسئله «تمدن نوین اسلامی» گفت: به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نشر آثار تحول آفرین نیاز داریم. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نباشد و بیش از گذشته زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنیم که در رونق دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار موثر است.

وی همچنین به ضرورت انجام کار‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: برگزاری نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور تقدیر و تشکر و ارزیابی برنامه‌های آن‌ها مفید بود؛ انتظارات خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم و این نشست را می‌توان با فراکسیون توسعه دیپلماسی فرهنگی نیز برگزار کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین