نظارت بر بازیهای رایانه ای همراه با چالش است
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۰۴۵۹
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هماندیشی میان سرپرست معاونت نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با برخی از معاونان سابق آن با هدف مدیریت دانش عرصه نظارت و هدایت فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد صادق افراسیابی؛ عضو هیأت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: حوزه نظارت بر بازیهای رایانهای همواره با چالشهایی همراه بوده و برای غلبه بر این چالشها نیاز به بهرهگیری از تجارب گذشته وجود دارد تا بنیاد ملی بازیهای رایانهای بتواند در دولت سیزدهم برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن در حوزه سرگرمیهای دیجیتال به بهترین شکل ایفای نقش کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در این نشست بررسی نقاط قوت و ضعف صدور پروانه تولید بازیهای رایانهای در دولتهای گذشته، راهکارهای تحول بازار مصرف خصوصاً فروشگاههای مجازی عرضه کننده بازی، مقررات گذاری در حوزه استریمرها و هوشمندسازی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای را از جمله اولویتهای مهم معاونت نظارت برشمرد و گفت: لازم است در حوزه مقرراتگذاری متناسب با آینده سرگرمیهای دیجیتال، شاهد گسترش همکاریهای میان بخشی بین بنیاد ملی بازیهای رایانهای و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی باشیم.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: افزایش سواد خانوادهها در حوزه بازیهای رایانهای و سرگرمیهای دیجیتال و معرفی بازیهای سالم و جذاب بومی، نیازمند همکاری دستگاههای فرهنگی از جمله صدا و سیما است.
وی افزود: برنامهای برای گسترش همکاریها برای سه معاونت سیما، صدا و معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما آماده شده که قرار است در نشستهای تخصصی با مسئولین سازمان صدا و سیما به بحث و بررسی گذاشته شود.
غفلت مسئولین از حوزه بازی
در ادامه این نشست عقیل منصوری؛ معاون سابق نظارت، ضمن گزارشی از فعالیتهای انجام شده در سالهای گذشته گفت: نظارت بر بازیهای دیجیتال حوزه پیچیدهای است که هر یک از معاونین حاضر در این نشست، قطعاً به نوبه خود در توسعه و بهبود آن کارهای مهمی انجام دادهاند.
وی با تأکید به اهمیت فعالیتهای استانی گفت: در سالهای گذشته دستورالعملی برای تشکیل شبکه ملی نظارت و آموزش نمایندگان استانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها آماده و سامانهای برای بهبود نظارت طراحی و بهرهبرداری شد.
منصوری با اشاره به ایجاد سامانه یکپارچه صدور مجوزها افزود: بنیاد ملی بازیهای رایانهای جز اولین مجموعههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مجوزهای خود را بدون نیاز به حضور اشخاص و صرفاً از طریق مراجعه به سامانه صادر کرد.
معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: ردهبندی سنی بازیهای رایانهای اهمیت ویژهای دارد که با فراخوان صورت گرفته در سالهای گذشته، توانستیم از طریق برگزاری آزمون، بهترین بازیکنان را برای تحلیل و ردهبندی سنی بازیها جذب کنیم.
وی در ادامه به فعالیت فروشگاه Google Play در ایران اشاره کرد و گفت: این فروشگاه یکی از اصلیترین انتشار دهندههای بازیهای رایانهای نامناسب در ایران است که باید برنامههای تنظیمگری این فروشگاه بررسی شود.
منصوری با اشاره به مسائل اقتصادی حوزه بازیهای دیجیتال گفت: در برخی کشورهای غربی برای ساخت بازیهای جذاب مد نظر خود، بودجه حدود ۱۰۰ میلیون دلاری اختصاص میدهند. این در صورتی است که متأسفانه در گذشته برخی مسئولین در ایران از اهمیت حوزه بازی غافل بودند و در سالهای قبل بودجه مناسبی به بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از صنعت بازیسازی و نظارت و هدایت فرهنگی اختصاص داده نشده است.
منصوری در پایان به برنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای توسعه سکوهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: سامانهها و سکوهای «چه بازی»، «فهم بازی» و سامانه نظارت بنیاد برای تعامل بیشتر با عموم مردم طراحی شده است و توانسته است تا حد زیادی پاسخگوی نیاز خانوادهها باشد.
لزوم اجرایی شدن اخذ عوارض ۱۰ درصدی از بازیهای خارجی
جواد امیری یکی دیگر از معاونان سابق نظارت در بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست ارائه راهکار برای ساماندهی فعالیت فروشگاههای عرضه بازی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: در گذشته طی جلساتی با مدیران فروشگاههای داخلی همکاریهایی میان دو طرف شکل گرفت اما در آن زمان این همکاریها تا رسیدن به موقعیت مطلوب بسیار فاصله داشت و به نظر میرسد هنوز هم این فاصله وجود دارد.
وی با اشاره به کم شدن میزان مخاطبان از بازیهای دیجیتال فیزیکی، افزود: بازیهای موبایلی و بازیهای آنلاین توانستهاند جایگاه خوبی را در بین بازیکنان کسب کنند.
امیری گفت: بنیاد در گذشته برای پیاده سازی اخذ عوارض ۱۰ درصدی از بازیهای خارجی و اختصاص آن به صنعت بازیسازی داخلی موفق نبود که لازم است این برنامه در سال جاری با همکاری سازمان مالیاتی اجرا شود تا شاهد انقلابی در صنعت بازیهای بومی باشیم.
نظارتی همسو با وضعیت شرکتهای بازیساز
محمدرضا داوودی دیگر معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز با اشاره به اینکه برای نظارت صحیح بر حوزه بازیهای دیجیتال باید نگاه خود را با نگاه بازیسازان همسو کنیم، گفت: باید حوزه نظارتی در مرحله نخست از وضعیت حاکم بر شرکتهای تولید و نشر بازی اطلاع داشته باشد تا بتواند کارآیی لازم در حوزه نظارت را داشته باشد.
وی ردهبندی سنی بازیهای دیجیتال را نیازمند فرهنگسازی بسیار جدیتر دانست و افزود: بازیهای دیجیتال در دنیا به عنوان یک صنعت پول ساز در حال رشد است و ما باید با بهروز رسانی خود بتوانیم همگام با کشورهای دیگر پیش رویم.
وی گفت: تحقق این هدف نیاز به تحول حوزه نظارت و تسریع در امر مجوز دهی و ردهبندی بازیها دارد تا شرکتهای ناشر بازی بتوانند به سرعت بازیهای مد نظر خود را عرضه کنند.
داوودی با اشاره به علاقه خانوادهها برای اطلاع از مسائل روانشناسی حوزه بازیهای دیجیتال گفت: تأسیس مرکز مشاوره بازی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای یکی از اقدامات خوب این مجموعه بوده که باید تقویت شود.
در پایان مقرر شد نشست هماندیشی معاونین نظارت بنیاد به صورت ماهانه با اولویت راهکارهای تحول بازار مصرف ادامه داشته باشد.
کد خبر 5488653 زینب رازدشت تازکندمنبع: مهر
کلیدواژه: بنیاد ملی بازی های رایانه ای بازی های رایانه ای شورای نظارت بر اسباب بازی سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تهران معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بنیاد ملی بازی های رایانه ای کتاب تازه های نشر نهاد کتابخانه های عمومی کشور علی رمضانی انقلاب اسلامی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقد کتاب مصلی تهران بنیاد ملی بازی های رایانه ای نظارت و هدایت فرهنگی رده بندی سنی بازی ها بازی های دیجیتال حوزه بازی معاونت نظارت نظارت بنیاد حوزه نظارت سابق نظارت همکاری ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازی، شادی، تماشا در تمرین پرسپولیس
به گزارش "ورزش سه" در فاصله سه روز مانده به دیدار مقابل سپاهان در این جلسه تمرین بعد از گرم کردن و پاسکاریهای کوتاه و ترکیبی، یک چالش جالب و شاد برای بازیکنان در نظر گرفته شده بود. در جریان این چالش بازیکنان در گروههای مختلف باید توپ را روی هوا نگه میداشتند و به همین ترتیب آن را تا سبدی میرساندند و به داخل سبد هدایت میکردند.
بعد از این چالش، مرور دو برنامه تاکتیکی نیز در دستور کار بود.
تمرین امروز، یک ساعت به طول انجامید و در جریان آن، غیر از امید عالیشاه و علیرضا بیرانوند که همچنان تمرینات اختصاصی را دنبال میکنند، سایر نفرات در اختیار کادر فنی بودند.
گفتنی است پرسپولیس تا بازی با سپاهان دو جلسه تمرین دیگر هم برگزار میکند.