Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@11:28:40 GMT

وجود فساد، رانت و سوءاستفاده در دو نرخی بودن ارز

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۱۵۵۹

وجود فساد، رانت و سوءاستفاده در دو نرخی بودن ارز

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ساری، درباره مساله توزیع هدفمند یارانه‌هابه نفع مردم اظهار کرد: با همین ارز ترجیحی خوراک سگ و گربه و مواد آرایشی  را وارد می‌کردند که بعضا همین مواد هم فاسد بوده و برای توجیه کار خودشان ترویج بستر سگ‌بازی، سگ‌داری و سگ‌گردانی را در دستور کار قرار دادند و تا جایی پیش رفتند که امروز شاهدیم که در خانه‌ها به‌عنوان فرزند نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اینکه می‌بینیم از کانال سهمیه‌بندی کالا وجود ندارد ولی در بازار آزاد وجود دارد این است به اسم یارانه پول گرفته می‌شد و جنس  وارد می‌کردند، یک مقدار وارد بازار مصرف و بقیه را راهی بازار آزاد می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: بحث حذف ارز  ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص یارانه به اقشار کم‌درآمد ارائه طرح و برنامه برای تولید است،به دلیل اینکه واردکنندگان سودشان در واردات است در کنار واردات رانت بخورند پس سعی می‌کنند تا می‌توانند جنس وارد کنند و در کنار آن بر سر تولیدات داخلی بزنند؛ به‌طوری‌که هر یک میلیارد دلار می‌توانست ۱۰۰هزار شاغل را بیکار کند.

محمدی لائینی با اعلام اینکه در مناطق آزاد تجاری بنا بود از این مراکز برای صادرات استفاده کنیم ولی اکنون به گذرگاه وارداتی تبدیل شدند، تصریح کرد: اینکه می‌بینیم فساد، رانت و سوءاستفاده در دوگانه بودن نرخ ارز ۴۲۰۰ با ۲۵ هزار تومانی بود ولی اگر بنا باشد کالای ارزان‌تر به دست مردم دهیم یک راهش این است یارانه را به واردکننده دهیم تا واردکننده جنس بیاورد و ارزان به دست مردم دهد که این راه فساد دارد راه دوم این است که یارانه را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم که این راه عاقلانه‌ترین و سالم‌ترین راه است.

وی یادآور شد: همه دانشمندان اقتصاد این مهم را باور دارند که اقتصاد ایران باید از این وضعیت خارج شود و نیاز به جراحی دارد و در کنار این مسائل دشمن هم به دنبال تنش‌ است و سعی دارد که تنش‌های اولیه که به دلیل تغییر قیمت‌ها پیش می‌آید را به نفع اهداف شوم خود استفاده کند که باید متولیان مردم را کاملا توجیه کنند و این مهم به نفع مردم و مملکت است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه باید از این طرح مهم اقتصادی که هر سه قوه و هم مقام معظم رهبری حمایت می‌کنند، حمایت کنیم، خاطرنشان کرد: عده‌ای آشوب‌طلب از خارج و داخل می‌خواستند سوءاستفاده کنند، ولی مردم باید بدانند نباید با اینها همراهی کرد بلکه مردم در کنار نیروهای امنیتی باید با این عناصر مبارزه کنند.

محمدی‌لائینی بیان کرد: مسؤولان به نرخ‌ها کاملا نظارت کنند و کسبه ما در عین اینکه دلسوز هستند باید مراقب باشند برخی سوءاستفاده‌کننده نام آنها را بدنام نکنند.

وی ادامه داد: توصیه‌ای هم به دشمنان داریم به‌ویژه آنهایی که کورکورانه به دنبال حرف‌های دشمنان و بلندگو و دست و زبان آنان هستند، جنگ نیابتی از طرف آنان انجام ندهند باید مصلحت مملکت و ملت خودتان را ببینید و دنباله‌روی دشمنان نباشید.

نماینده ولی فقیه در مازندران اضافه کرد: در فضای مجازی هم انواع پیامک‌ها از طرف منافقان، بهایی‌ها، ضدانقلاب‌ها، سلطنت‌طلب‌ها در بیرون و درون به ویژه وهابی‌های سعودی پخش می‌شود هیچ کس حق ندارد آن را به دیگری ارسال کند؛ به این دلیل که آنها یک پیام می‌فرستند ما با دست خودمان این پیام را اشاعه می‌دهیم و نباید به این جنگ رسانه‌ای دامن بزنیم.

این مسؤول بیان کرد: باید بدانیم در پخش این پیامک‌ها تمام آثار سویی که در ذهن افراد می‌گذارد که در این امر شریک هستید و اگر به گوشی همراه کلیپ‌ها و پیام‌های منفی رسیده ا زطرف دشمنان و منافقان است که اولا نباید خواند و موضوع مهم که نباید آن را به دیگری ارسال کرد تا این دامنه فروکش کند.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه امروز سالروز لغو کاپیتولاسیون است که نخستین جرقه انقلاب و فریاد بیدارکننده و هوشیارانه امام راحل از همین ماجرا بوده است که هم ضداستبدادی و هم ضداستعماری بود، افزود: همزمان با  آن مسئله با رژیم دست‌نشانده پهلوی که زیر بار ننگ و ذلت رفتند مبارزه شد و هم آمریکای مستکبری لایحه و برنامه‌ای را بر ما تحمیل کرده بود.

وی ادامه داد: صدور انقلاب با یک حرکت استکبارستیزی و استبدادستیزی بود و ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد ما ذره‌ای انحراف از این مسیر استکبارستیزی نمی‌بینیم در سیاست کلی نظام از زبان رهبری امام خمینی (ره) تا مقام معظم رهبری جهت‌گیری همان است، درست است برخی مسؤولان و دولت‌هایی که سرکار آمدند غرب‌گرا، غرب‌گدا،  لیبرال مسلک، دلباخته غرب و دو تابعیتی بودند اینها ملاک انقلاب نیست بلکه ملاک انقلاب خط و مشی از جانب رهبری و بیانات و اصول کلی از سوی ایشان است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه امروز هم انقلاب به بزرگترین نهاد ضداستعماری تبدیل شده است، یادآور شد: بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی که در آغاز اشغال فلسطین علیه صهیونیسم و آمریکا بودند امروز خودشان دوست آمریکا و صهیونیسم شدند که به آن انحراف می‌گویند اما آمریکا ناراحتی‌اش از همین است که چرا انقلاب اسلامی ایران خط و مشی‌اش تغییر نمی‌کند به صراحت هم اعلام کردند خواسته ما تغییر خط و مشی انقلاب و بعد هم تغییر خود انقلاب است و ناراحتی‌شان از این است که انقلاب از خط استکبارستیزی منحرف نمی‌شود.

این مسؤول بیان کرد: در روز قدس امسال یکی از فرازهای مهم استکبارستیزی بود مردم با حرکت بسیار معنادار آمدند این خط استکبارستیزی انقلاب اسلامی را تقویت کردند.

محمدی‌لائینی ادامه داد: براساس روایات از غفلت‌ها باید پرهیز کرد سعی کنیم دچار خواب غفلت نشویم یکی از فلسفه‌های نماز جمعه همین است که انسان هفته‌ای یک‌بار با حضور در مراسم عبادی از غفلت‌زدایی، سفارش به تقوا شود.

وی با بیان اینکه همه شما نمازگزاران را به تقوای الهی سفارش و توصیه می‌کنم، افزود: رعایت حلال و حرام، پرهیز از گناه ویژگی افراد باتقوا است و اگر می‌خواهیم عاقبت به بخیر باشیم که با تقوا امکان‌پذیر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران در پایان گفت: ‌زبان مهم‌ترین عضوی است که باید آن را کنترل کنیم تا باتقوا باشیم، که امیدواریم خداوند به همه ما توفیق باتقوا و باتقواتر شدن عنایت کند.

به گزارش فارس، سرود دسته جمعی نسل نودی‌ها و هشتادی‌ها امروز این سرود باعنوان سلام فرمانده توسط،دانش آموزان اجرا شد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/

منبع: فارس

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در مازندران هدفمندی یارانه ها حذف ارز ترجیحی وضعیت اقتصادی نماینده ولی فقیه در مازندران محمدی لائینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!

نگار علی- تنها چند ماه تا دو ساله شدن فیلترینگ در ایران فاصله است. البته فیلترینگ در ابعادی گسترده که از واتساپ گرفته تا اینستاگرام و گوگل‌پلی را گردن زد؛ پیش از آن نیز بودند پلتفرم‌هایی که در بازه‌های زمانی قبل‌تر فیلتر شده بودند، از میان آن‌ها می‌توان به توییتر، تلگرام و یوتیوب اشاره کرد، گویا موتور فیلترینگ در ایران به سرعت تولید پلتفرم‌های جدید، در حال کار است و یکی پس از دیگری به سینه آن‌ها دست رد می‌زند.

کوچ اجباری کاربران ایرانی

کاربران ایرانی همواره به‌اجبار در حال کوچ بودند؛ کوچ از لاین به وایبر، از وایبر به تلگرام، از تلگرام به واتساپ و حالا از واتساپ به پلتفرم‌های بومی. گفتنی است که در برهه‌ای از زمان و پس از فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در ایران کاربران ایرانی به سمت اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام طلایی، هاتگرام و ویسپی نیز کوچ کردند که باعث شد برای مثال تلگرام طلایی بیش از ۳۰ میلیون کاربر را در مدت کوتاهی جذب کند.

آنچه از این کوچ اجباری نصیب کاربران شده است اما از دست دادن کسب‌وکار خود با هر فیلترینگ بوده است؛ در مهرماه سال ۱۴۰۱ بلافاصله پس از گذشت یک ماه از فیلترینگ، گزارشی از شرکت پادرو که در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین فعالیت می‌کند، منتشر شد؛ در این گزارش آمده بود که در کشور یک‌میلیون شغل مستقیم و معاش ۹ میلیون نفر از کسب‌وکارهای موجود در اینستاگرام متأثر می‌شود که هم‌زمان با فیلترینگ در شهریور، ۸۵ تا صد درصد از فروش فروشگاه‌ها افت کرد».

از طرف دیگر انجمن تجارت الکترونیک ایران نیز در دومین گزارش خود به فیلترینگ به‌عنوان مانعی برای توسعه کسب‌وکار کارآفرینان ایرانی اشاره کرد؛ در این گزارش آمده است که نیمی از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی به مهاجرت فکر می‌کنند و بدون فیلترشکن، استفاده از اینترنت برای ایرانی‌ها ممکن نیست و این سیاست اشتباه حتی هزینه سنگینی بر روی دوش اپراتورها برای ارائه اینترنت گذاشته است.

با وجود آنکه این سیاست اشتباه تاکنون کاربران ایرانی، فعالان حوزه کسب‌وکار و پیکره کم‌جان اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده اما همچنان پرقدرت در حال اجرا است. خبرآنلاین در گفت‌وگویی که با کامبیز نوروزی، حقوقدان، داشته است، به بررسی ابعاد حقوقی فیلترینگ پرداخته است:

فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «قوانین ما در این بخش ناقص است اما از نظر حقوقی این موضوع غیرقابل‌بررسی نیست؛ چه از نظر حقوقی و چه از نظر فقهی، اصل بر آزادی است. در فقه اصلی وجود دارد به نام اصل اباحه، به این معنا که هر آن چیزی که ممنوع نشده باشد، مجاز است. کسب‌وکارهای مشروع و قانونی مجاز هستند و کسب‌وکارهایی که موضوع کار آن‌ها مشروع و قانونی نیست، مانند خریدوفروش مواد مخدر، خریدوفروش اسلحه گرم و یا تجارت سکس طبق قوانین ایران مجاز نیستند، چراکه کالا و خدمات غیرقانونی است.»

او در ادامه گفت: «افرادی که کسب‌وکاری را با خدمات و کالاهای مجاز راه می‌اندازند، هیچ ممنوعیت قانونی برای فعالیت ندارند؛ درنتیجه صاحبان کسب‌وکار درصورتی‌که این کسب‌وکارها در محیط آنلاین اداره می‌شوند، حق دارند که به فعالیت خود ادامه دهند؛ ممانعت در روند کار این کسب‌وکارها از طرق مختلف مانند فیلترینگ، تضییع حق این افراد است، به‌خصوص که فیلترینگ در نظام حقوقی ایران غیرقانونی است و تمام اقداماتی که تا به امروز برای فیلترینگ انجام گرفته است نیز، غیرقانونی است و هیچ قانونی وجود ندارد که اجازه فیلترینگ را صادر کرده باشد.»

شورای عالی فضای مجازی و کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند

این حقوقدان در ادامه گفت: « تنها چیزی که می‌تواند اختیاری را به دولت و نهادهای حاکمیتی بدهد، قانون است. هیچ‌چیزی غیر از قانون اجازه نمی‌دهد، حقوق مشروع ملت سلب شود. در حوزه اینترنت نیز به همین شکل است؛ در مسئله اینترنت بسیاری از رفتارهایی که اتفاق می‌افتد، غیرقانونی است. شورای عالی فضای مجازی و یا کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه هیچ‌یک پایه‌های قانونی ندارند اما محیط اینترنت را با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه کردند.»

طرحی برای تبعیض ناروا در فضای آنلاین

درحالی‌که فیلترینگ در ابعاد گسترده، روزی قشر عظیمی از مردم را هدف قرار داده است اما هم‌زمان طرح اینترنت طبقاتی و تخصیص اینترنت آزاد به اقشار خاصی از جامعه در حال جریان است؛ نوروزی در ادامه در واکنش به این موضوع گفت: «این اقدام تبعیض ناروا است؛ عده‌ای بدون فیلترینگ به شکل نامحدود به اینترنت دسترسی داشته باشند و اکثریت مردم محروم از حق اساسی باشند، یک تبعیض ناروا است که از این قبیل تبعیض‌ها کم نداریم و یک نوع رانت است که به دلیل نزدیکی به قدرت به عده‌ای داده شده است و اکثریت مردم از آن حق محروم هستند و تبعیض ناروا نیز همواره نامشروع است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900787

دیگر خبرها

  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم جدید بابک زنجانی چیست؟
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟