Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به حذف فلزات سنگین از آب تولیدی میادین نفتی با نمک بالا با استفاده از روش انعقادسازی الکتریکی شدند که عوامل سرطان‌زای آب را حذف کرده و پس از نمک‌زدایی برای کشاورزی یا آب آتش نشانی می‌توان بهره برد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، مهدیه مهری دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح حذف فلزات سنگین از آب تولیدی میادین نفتی با نمک بالا با استفاده از روش انعقادسازی الکتریکی درمورد این پژوهش گفت: تاکنون در مقالات علمی منتشر شده حذف فلزات سنگین از آب تولیدی میادین نفتی با استفاده از روش انعقادسازی الکتریکی مورد پژوهش قرار نگرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این رو بر اساس نتایج این تحقیق با استفاده از روش انعقادسازی الکتریکی می توان آب تولیدی میادین نفتی را که دارای آلاینده های آلی و فلزات سنگین گوناگون است را تصفیه کرد و به بازدهی جداسازی و سینتیک حذف قابل قبولی دست یافت.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در نهایت می توان مطابق با استانداردهای زیست محیطی پس از نمک‌زدایی، از این آب برای مصارف گوناگون مانند آبیاری کشاورزی یا آب آتش نشانی و ... استفاده کرد، یادآور شد: همچنین می توان این آب را در چاه ها بدون آسیب زیست محیطی تخلیه کرد.

به گفته مهری، به دلیل حضور همزمان آلاینده های آلی و فلزات سنگین و همچنین شوری بسیار زیاد آب های تولیدی پیچیدگی های زیادی در ارتباط با بازدهی حذف هر گروه آلاینده و مدت زمان مورد نیاز برای فرآیند به وجود می آید که پرداختن به هر عامل نیازمند شناخت دقیق از برهمکنش ها و فعل و انفعالات داخل راکتور دارد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به صورت کاربردی می توان از این روش، برای تصفیه آب های تولیدی میادین نفتی در صنعت نفت و گاز  و استفاده مجدد از حجم زیاد آب تولید شده برای کاربردهای مفید در صنعت بدون آسیب به محیط زیست بهره برد، به عبارت دیگر، با توجه به میزان زیاد آب تولیدی نیازی به انتقال آب شیرین شده دریا نیست و با نمک زدایی از این آب می توان برای کشاورزی و سایر کاردبردها استفاده کرد.

مهری ادامه داد: این طرح با استفاده از راکتوری با طراحی به نسبت ساده و با استفاده از فلزات در دسترس مانند آهن، آلومینیوم، مس و روی به همراه هوادهی با استفاده از کمپرسور هوا اجرا شده است.

وی تاکید کرد: مصرف برق مهمترین عامل در کنترل مصرف انرژی و بهبود بازدهی این فرآیند است زیرا میزان تولید ذرات جاذب آلاینده ها به آن وابسته است.   

مهری با بیان اینکه پیش از این در مقالات علمی و نشریه های صنعتی از روش انعقادسازی الکتریکی برای حذف فلزات سنگین یا آلاینده های آلی از آب ها و پساب های گوناگونی مانند آبهای زیرزمینی یا پساب فلزکاری یا صنایع چرم و صنایع پالایشگاهی استفاده شده بود، عنوان کرد: ولی حذف همزمان فلزات سنگین و گونه های هیدروکربنی از آب تولیدی میادین نفتی مورد پژوهش قرار نگرفته بود.

این محقق با اشاره به مزیت رقابتی پروژه گفت: مزیت رقابتی طرح قابلیت اجرای آن در نقاط جغرافیایی گوناگون که دسترسی به برق و فلزات پرکاربرد مانند ورق آهن یا آلومینیوم وجود داشته باشد بدون نیاز به افزودن مواد شیمیایی مختلف است.

وی ادامه داد: از این طرح می توان در تصفیه آب ها و پساب های صنعتی دارای فلزات سنگین که اغلب سرطان زا هستند و انواع آلاینده های هیدروکربنی مانند اجزای نفتی استفاده کرد.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اساتید راهنمای این پروژه دکتر بهرام ناصرنژاد و دکتر نرگس فلاح اعضای هیات علمی این دانشگاه بوده اند.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: آهن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آهن دانشگاه صنعتی امیرکبیر آلاینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۴۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ محمدرضا قربانی گفت: در شهرستان برخوار دو منطقه صنعتی دولت آباد و حبیب آباد و یک ناحیه صنعتی در کمشچه فعال است که بیش از ۲۱ هزار کارگر بیمه شده دارد و در صنایع کوچک و بزرگ، واحد‌های تولیدی و کارگاهی فعال هستند.


وی افزود: شهرستان برخوار رتبه اول اشتغال از لحاظ کمترین نرخ بیکاری را دارد و پارسال بیش از دو هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی جدید در سامانه رصد توسط دستگاه را ثبت کرده است.


در این بازدید فرماندار برخوار از صنایع دستی قالی بافی، نقشه کشی، خیاطی، نقاشی روی مس، نقاشی روی کاشی و سفال، مینا کاری و فیروزه کوبی در مجموعه هنری درنا بازدید

دیگر خبرها

  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح در بوکان
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • انجام بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش کلرسنجی توسط شرکت آبفای یزد
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید