Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم پورآدینه گفت: از عوامل دیگر اثرگذار در موضوع جمعیت بالارفتن سن ازدواج است که دوره طلایی قدرت باروری افراد تغییر می‌کند، زیرا بهترین سن باروری خانم ها ۲۰ تا ۳۰ سال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم پور آدینه، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با بیان اینکه چندین موضوع در شاخص های جمعیتی استان مهم و مدنظر است، گفت: یکی از این شاخص ها مربوط به میزان تولد خام است که در سال های اخیر به صورت مواج کاهش و افزایش تولدها را داشته ایم به طور نمونه در مقایسه سال ۹۹ با ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۱۰۰ تولد بوده ایم که در استان نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول میزان مرگ و میر خام را نیز از عوامل دیگر در تغییر نرخ جمعیتی عنوان کرد و گفت: براین اساس تحت تاثیر بیماری کرونا و سایر بیماری های واگیر، حوادث و بیماری قلبی و عروقی که نقش پررنگی در مرگ و میرهای غیر واگیر دارند، جمعیت در حال تغییر بوده است.

وی یادآور شد: شاخص دیگر در تغییر نرخ جمعیتی، میزان مهاجرت ها است که براساس آخرین آمار ارائه شده از آمار مرکز ایران، در خراسان شمالی مهاجرت روستا به شهر، شهر به مرکز استان و مرکز استان به سایر استان ها با سرعت بالایی در حال انجام است که براین اساس میزان مهاجرتی استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها بالاتر است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیاز است که همه سازمان های سیاست گذار در موضوع اقتصادی و محرومیت زدایی فعالیت داشته باشند تا شرایط زندگی در روستاها بهتر شود که مردم نسبت به مهاجرت اقدام نکنند.

پورآدینه بیان داشت: این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر نرخ رشد جمعیتی در روستاها نیز روند کاهش به خود گرفته است و بسیاری از روستاها تعداد تولدها کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: از عوامل دیگر اثرگذار در موضوع جمعیت بالارفتن سن ازدواج است که دوره طلایی قدرت باروری افراد تغییر می کند، زیرا بهترین سن باروری خانم ها ۲۰ تا ۳۰ سال است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس آخرین سرشماری در خراسان‌شمالی سن ازدواج زنان ۲۳.۴ و مردان  ۲۷.۵ ثبت‌شده که نسبت به سرشماری‌های قبلی یک سال افزایش پیداکرده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه بعدی این است که فاصله سنی بین فرزند اول تا دومین فرزند پنج سال گفته شده که اگر یک خانم بخواهد فرزند سوم و چهارم را نیز داشته باشد، شاید شرایط سنی اجازه ندهد.

پورآدینه افزود: بحث بعدی در روند کاهش نرخ جمعیتی، ناباروری است که خراسان شمالی در میزان ناباروری اولیه در خطر متوسط قرار گرفته است و افزایش سن ازدواج باعث ناباروری خانواده هایی که تمایل به فرزند آوری دارند، شده است.

 وی در ادامه با بیان اینکه شاخص ناباروری اولیه در استان ۱۰.۷ تا ۱۲.۹ درصد است، گفت: بحث ناباروری در واقع یکی از شاخص‌هاست که در حال افزایش است و بر اساس آخرین مطالعه کشوری انجام‌ شده خراسان‌شمالی جز خطر ریسک متوسط شناسایی‌ شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خراسان شمالی نرخ جمعیتی سن ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی‌نیک:«وعده صادق» بسیاری از معادلات را تغییر داد

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این اراده و خواست ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی بود که عملیات «وعده صادق» علیه رژیم کودک کش صهیونیستی را به سرانجام رساند و بسیاری از معادلات منطقه‌ای و بین المللی را تغییر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مراسم صبحگاه بسیج پایگاه شهید رسول عسکری دیوان محاسبات کشور با حضور سردار رضا طلایی نیک سخنگو و معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین جمعی از مقامات و کارکنان این نهاد نظارتی برگزار شد.

سردار طلایی نیک در این جلسه با گرامی‎داشت یاد و خاطره امام راحل عظیم الشان و شهدای ایران اسلامی، اظهار کرد: «احیای اسلام ناب»، «مردمی بودن انقلاب اسلامی» و «رهبری ولایی»، سه رکنی هستند که طی 45 سال گذشته، مقوم و پیش‎برنده این نهضت الهی بوده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع، در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به معنای حقیقی کلمه، احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) بود که پس از تلاشهای ناکام رژیم شاهنشاهی در گسترش اسلام ستیزی و زدودن مذهب و معنویت از سطوح گوناگون جامعه، توانست سبکی بی بدیل از الگوی جامعه اسلامی را به جهانیان عرضه دارد.

وی همچنین در تشریح ماهیت مردمی نظام جمهوری اسلامی، بیان داشت: اتکای به مردم، از اساسی‌ترین اصول مکتب امامین انقلاب محسوب می‌شود چراکه هر زمان مشارکت مردم در امور کشور بیشتر بوده، به همان نسبت توفیقات نیز افزایش پیدا کرده است.

سردار طلایی نیک با با بیان اینکه مهمترین شاخصه شعار سال 1403، مشارکت مردم در اقتصاد و تولید است، افزود: تاریخ گواه است که فتوحات در هشت سال دفاع مقدس، درست از زمانی بوجود آمد که موانع حضور مستقیم مردم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل برداشته شد. بر این اساس، تا زمانی که اقتصاد کشور مردمی نبوده و مردم در عرصه تولید کشور دخیل نباشند، هیچ قدم موثری در بهبود اوضاع معیشتی را شاهد نخواهیم بود.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت دفاع در ادامه گفت: شاهکار انقلاب اسلامی در تحقق «رهبری ولایی» بود که با ممزوج نمودن ظرفیتهای اسلامی و مردمی، افتخارات بزرگی را نصیب ملت کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برکات انقلاب اسلامی، پیوند دادن حوزه دفاعی و مردم، از طریق ظرفیتی به نام «بسیج مستضعفین» بود، تصریح کرد: اگرچه بهره مندی از ادوات جنگی پیشرفته نظیر پهپاد و موشک مطلوب بوده و بازدارنده است اما این اراده و خواست ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی بود که عملیات «وعده صادق» علیه رژیم کودک کش صهیونیستی را به سرانجام رساند و بسیاری از معادلات منطقه‌ای و بین المللی را تغییر داد.

سردار رضا طلایی نیک گفت: امروزه بازدارندگی کارآمد، نیازمند قدرت ترکیبی است؛ چون دشمن در دو عرصه جنگ نرم و سخت علیه کشورمان در حال برنامه ریزی است و ما نیز نیازمندیم تا هم‎سطح با این تهدیدات، توانایی‌های خود را ارتقا دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه رویکرد پیشگیرانه دیوان محاسبات، موجبات همراهی و همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها با این نهاد نظارتی را فراهم کرده است، بیان کرد: مواردی همچون «دیدبانی از بیت المال»، «تحقق انضباط مالی»، «اثربخشی در کاهش فاصله فقر و غنا» و همچنین «مبارزه با فساد و ویژه خواری»، از جمله مواردی است که بحمدالله دیوان محاسبات توانسته نقشی ویژه در تحقق آنها ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم)
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • طلایی‌نیک:«وعده صادق» بسیاری از معادلات را تغییر داد
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت