Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسرو درویشی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بر اساس سرشماری‌های گذشته، ۱۰۰ هزار قطعه از این پرندگان مهاجر جوجه‌آور و در تابستان به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند که مبدا بیشتر آنها شبه جزیره هند است و پیک حضور آنها در این استان از خرداد ماه تا اواخر تیر است.

وی افزود: پرستوهای کاکلی کوچک و بزرگ، پرستوهای پشت تیره و سلیم خرچنگ‌خوار در میان این پرنده‌ها بیشترین فراوانی را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درویشی اضافه کرد: این پرنده‌ها بیشتر در جزایر بوشهر زادآوری می‌کنند و پارک ملی دیر نخیلو و منطقه حفاظت شده مند بیشترین مقصد این پرنده‌ها است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پرندگان مهاجر زمستان گذران نیز بیشتر از مبدا سیبری به این استان کوچ می‌کنند که بر اساس سرشماری‌های سالانه، شمار آنها به ۶۰ تا ۷۰ هزار قطعه می‌رسد.

وی عنوان کرد: تنوع  پرنده‌های زمستان گذران که به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند به بیش از ۱۰۰ گونه می‌رسد که از گونه‌های بزرگ مانند پلیکان و فلامینگوها تا درنا و آبچلیک‌ها هستند.

درویشی افزود: تالاب‌های استان بوشهر از جمله حله، نایبند، منطقه مند، سواحل و تالاب‌های شهرستان بوشهر مقصد پرنده‌های زمستان گذر است و کاکایی‌ها بیشترین گونه‌ای هستند که مردم در سواحل این شهر می‌بینند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر، اظهار کرد: امسال شعار " بخاطر پرنده‌ها نور چراغ‌ها را در شب کم کنید" برای این روز انتخاب شده است چرا که افزایش میزان نورها در زندگی انسانی می‌تواند عاملی مخل در کوچ پرنده‌ها باشد.

وی توضیح داد: پرندگان مهاجر به صورت غریزی بر اساس تجربه خود مسیریابی و کوچ می‌کنند و درصورتی که تغییر و افزایشی در میزان نورهای مصنوعی در منطقه‌ای خاص اتفاق افتد، می‌تواند آنها را در جهت‌یابی در پروازهای شبانه دچار اشتباه کند که خطری بالقوه برای آنها است.

درویشی تاکید کرد: ما میزبان این پرنده‌ها هستیم؛ بنابراین گردشگران، طبیعت‌گردها و دوستداران این پرنده‌ها دقت کنند تا در شرایط زیست طبیعی این گونه‌های  حیات وحش خللی وارد نکنند، حضور در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده و غذا دهی به آنها کنترل شده و یا با هماهنگی حفاظت محیط زیست صورت گیرد.

  روز جهانی پرندگان مهاجر هر ساله در دومین شنبه ماه می (۲۴ اردیبهشت ماه) به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع پرندگان مهاجر برگزار می‌شود.

برچسب‌ها بوشهر روز جهانی پرندگان مهاجر حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر روز جهانی پرندگان مهاجر حیات وحش بوشهر روز جهانی پرندگان مهاجر حیات وحش پرندگان مهاجر پرنده ها استان بوشهر حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران در جلسه مشترکی که با حضور سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و جمعی از هنرمندان افغانستانی در دفتر امور اتباع برگزار شد حیدری عنوان کرد:هنرمندان نیز همچون روحانیون، ورزشکاران، فرهیختگان، از اثر گذاران جامعه مهاجرین هستند و باید از ظرفیت های موجود در این قشر برای آموزش و توانمند سازی مهاجرین استفاده شود.

حیدری همچنین افزود: تلاش می کنیم تا با پیگیری مسائل هنرمندان به عنوان سفیران صلح و بازوهای توانمند جامعه مهاجر در حد توان و مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران برای سهولت در انجام امور فرهنگی کنار آنها باشیم.

 حیدری گفت هنرمندان مهاجر به عنوان قشر آگاه و فرهیخته، مسئولیت سنگین تری را برای آگاه سازی جامعه مهاجر نسبت به قوانین جامعه میزبان دارند و از آنها درخواست نمود تا با آگاهی بخشی و اقدامات فرهنگی تاثیر گذار در همکاری با این اداره کل اقدام نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست