Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:18:47 GMT

تورم در روسیه رکورد زد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۹۸۰۶۵

تورم در روسیه رکورد زد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: آمار روز جمعه نشان داد افزایش شاخص تورم در روسیه در ماه آوریل به دلیل وضعیت متزلزل روبل و تحریم های بی سابقه غرب بوده که زنجیره های لجستیک تامین کالاها در این کشور را مختل کرده است.

داده های مرکز خدمات اماری فدرال  روسیه موسوم به «روس استات» نشان می دهد که تورم ماهانه از ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۱ درصد در ماه مارس به ۱.۵۶ درصد در ماه آوریل کاهش یافت. تورم در ماه مارس بیشترین افزایش ماهانه از ژانویه ۱۹۹۹ را داشت.

افزایش تورم در روسیه به دنبال آنچه که این کشور «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین توصیف کرده بروز کرده است.

سقوط روبل به پایین ترین سطح در ماه مارس باعث افزایش تقاضا برای طیف گسترده ای از کالاها از مواد غذایی اصلی گرفته تا خودرو شد که انتظار می رود قیمت ها بیش از پیش افزایش یابد.

تورم بالا نگرانی اصلی خانوارهای روسیه را تشکیل می دهد زیرا استانداردهای زندگی را کاهش می دهد و این کاهش در سال جاری به دلیل کاهش شدید رشد اقتصادی بشدت افزایش یافته است.

بانک مرکزی تورم ۴ درصدی را برای سال جاری هدف قرار داده اما انتظار می رود این شاخص به ۱۸ تا ۲۳ درصد برسد. اما تاکنون نرخ اصلی بهره را به ۱۴ درصد افزایش داده. این بانک در فوریه گذشته نرخ بهره را به ۲۰ درصد افزایش داد و گفت فضایی را برای تسهیل بیشتر پولی برای کمک به اقتصاد می بیند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشتر در یک نشست مجازی گفته بود تحریم های اقتصادی علیه کشورش باعث بروز بحران اقتصادی در جهان می شود.

وی گفت: تحریم‌های غرب به جای هدف گرفتن روسیه بیشتر کشورهای فقیر را برای تهیه مواد غذایی دچار مشکل خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها روسیه تحریم نرخ تورم پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه تحریم نرخ تورم روسیه تحریم نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۹۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی

ذوقی با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد گفت: تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۱۴۰۲ در استان آذربایجان شرقی که به ۶۳.۹ درصد رسید در فروردین ماه ۱۴۰۳ به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافت.

 ذوقی اظهار کرد: نتایج حاصل از گزارش شاخص قیمت مصرف کننده حاکی از آن است که خانوار‌های آذربایجان شرقی سال جدید را با کاهش تورم آغاز کردند.

وی افزود: براساس این شاخص خانوار‌های استان در فرودین ماه ۱۴۰۳ به طور میانگین حدود ۲۹.۹ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

ذوقی با بیان اینکه تورم ماهانه خانوار‌های استان نشان دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳ تورم ماهانه خانوار‌های استان برابر ۲.۹ درصد بود که در مقام مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۰.۹ درصد افزایش داشت که به نظر می‌رسد به دلیل مصادف شدن با تعطیلات عید نوروز و تغییر در سطح ارائه خدمات و کالا‌ها باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد