Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@06:30:42 GMT

تخلیه اطلاعاتی مذاکرات؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۰۱۶۵

تخلیه اطلاعاتی مذاکرات؟

روایت‌های ضد و نقیض از اتفاق روز جمعه در فرودگاه فرانکفورت به دنبال دستگیری «انریکه مورا» دیپلمات ارشد اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به همراه همراهانش، بار دیگر یادآور برخی تلاش‌های مرموز جاسوسی- امنیتی در ماجرای برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات شد. دستگیری و بازداشت عجیب و مرموز مقام ارشد اتحادیه اروپایی و معاون بورل که وظیفه هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده دارد توسط پلیس آلمان همچنان محل ابهام و دارای پشت پرده‌ای مرموز از آنچه که در ساعات ابتدایی صبح جمعه در فرودگاه فرانکفورت گذشت، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه پس از آنکه مورا و همراهانش بعد از مذاکرات فشرده برای گشودن گره‌ای که آمریکایی‌ها بر گفت‌وگوهای وین زده‌اند، تهران را به مقصد بروکسل ترک کردند، پلیس آلمان او را به همراه «استفان کلمنت» سفیر اتحادیه اروپایی در سازمان ملل و «برونو شول» رئیس کارگروه ایران در اتحادیه اروپایی بازداشت کرد اما هر سه آنها پس از مدت کوتاهی آزاد شدند. پلیس آلمان اندکی بعد اعلام کرد این ۳ دیپلمات را به مدت ۴۰ دقیقه بازداشت کرده است. به گفته پلیس، این بازداشت بر اساس شاخص‌های رایانه‌ای انجام شده و ارتباطی به خود این اشخاص نداشته است. طبق توضیحات پلیس آلمان، یکی از دلایل بازداشت آنها به مسیر پروازی‌شان مربوط بوده است اما پایگاه خبری- تحلیلی پولیتیکو شنبه گزارشی به نقل از برخی مقام‌ها در اتحادیه اروپا منتشر کرد که با ادعاهای پلیس آلمان نمی‌خواند. این پایگاه آمریکایی با اشاره به توقیف مورا و همراهانش گزارش داد: یک دلیل که در میان مقام‌های اتحادیه اروپایی مطرح می‌شود این است که این سه دیپلمات به دلیل تغییر برنامه‌های‌شان در تهران مجبور شده‌اند چندین‌بار بلیت سفرشان به اروپا را عوض کنند و همین موضوع احتمالا باعث ارسال اتوماتیک هشدار برای پلیس مرزی شده و پلیس هم توجهی به هویت مسافران نکرده است. یک منبع در اتحادیه اروپایی به پایگاه پولیتیکو گفت انریکه مورا و ۲ دیپلمات دیگر هنگام ایستادن در صف کنترل گذرنامه‌ها بازداشت شده و در مرکز پلیس فرودگاه فرانکفورت از یکدیگر جدا شدند. این منبع می‌گوید پلیس به ‌رغم درخواست‌های مکرر مورا از ارائه توضیح درباره دلایل بازداشت خودداری کرده اما پلیس آلمان مدعی است دلایل بازداشت برای ۳ مسافر شرح داده شده است؛ چه اینکه بر خلاف توضیحات مختصر و ناکافی پلیس آلمان، انریکه مورا خود رسما اعلام کرده بود هیچ توضیحی به آنان داده نشده است. او در توئیتی نوشت: پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل در حالی که از تهران بازمی‌گشتم، مانع ادامه سفر من شد. هیچ توضیحی داده نشد. [متوقف کردن] یک مقام اتحادیه اروپایی در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. گذرنامه و گوشی‌هایم را گرفتند. او در ادامه در توئیتی دیگر نوشت: اکنون به همراه ۲ همکارم، سفیر اتحادیه اروپایی در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی آزاد شده‌ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هر گونه توضیح درباره آنچه به نظر نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند. 

«وطن‌امروز» در گزارش روز شنبه خود درباره بازداشت مورا نوشت: «با آنکه تحلیل‌های فراوانی از بازداشت انریکه مورا قابل ذکر است، از جمله اینکه ممکن است پای رژیم صهیونیستی در میان باشد و صهیونیست‌ها با درک نزدیک شدن طرف‌ها به حصول توافق به واسطه نفوذ بر دستگاه امنیتی آلمان قصد مانع‌تراشی در روند گفت‌وگوها را داشته باشند اما توقیف چند ساعته یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپایی اتفاقی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذر کرد. این اتفاق به طور طبیعی برای کشورمان هم رفتاری اهانت‌آمیز از طرف غرب قلمداد خواهد شد و پیام خوبی برای ایران به عنوان کشور میزبان انریکه مورا محسوب نخواهد شد. این در حالی است که ایران در مقطع کنونی رغبتی به سفر مجدد مورا به تهران نداشت و این سفر به پیشنهاد جوزپ بورل و دیپلمات‌های غربی انجام شد اما هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین پس از بازگشت از تهران در یکی از کشورهای اروپایی که عضو برجام است بازداشت می‌شود! بورل هفته گذشته به فایننشال‌تایمز گفت از انریکه مورا خواسته است به تهران سفر و با مقامات ایران رایزنی کند اما اذعان کرد ایران «تا حد زیادی» به این مساله «بی‌میل» بوده است. بنابراین بورل به عنوان مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که این روزها برای نجات توافق تلاش زیادی می‌کند و به دنبال یک راه‌حل میانه است، مسؤول مستقیم این افتضاح سیاسی است و باید پاسخگوی آن باشد. از طرف دیگر، بازداشت نماینده اتحادیه اروپایی بیش از هر موضوع دیگری اثبات می‌کند بر خلاف تبلیغات اخیر آمریکایی‌ها و شرکای اروپایی که کشورمان را مسؤول وقفه و بن‌بست در مذاکرات معرفی می‌کردند، مخالفان توافق را باید در جای دیگری جز تهران جست‌وجو کرد».

منبع: فردا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی مذاکرات برجامی ایران و ۱ ۵ اتحادیه اروپایی فرودگاه فرانکفورت انریکه مورا پلیس آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۰۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ نفر عوامل نزاع در پارک گوللر باغی ارومیه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سامان غنی زاده در این خصوص اظهار کرد: در پی وقوع نزاع و درگیری افرادی در پارک گوللر باغی ارومیه که موجب ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شده بود، موضوع به طور ویژه در دستور کار اطلاعاتی مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با اشراف اطلاعاتی، بررسی‌های همه جانبه و تحقیقات پلیس، این افراد که با یکدیگر درگیر شده بودند، شناسایی شدند.

جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان غربی افزود: هفت متهم اصلی طی یک عملیات منسجم و مقتدرانه پلیس دستگیر و به مقر پلیس هدایت شدند.

سرهنگ غنی زاده ادامه داد: متهمان پس از تشکیل پرونده با صدور حکم قضائی روانه زندان شدند.

وی به هنجار شکنان هشدار داد: امنیت مردم خط قرمز پلیس است و در این راستا پلیس با افرادی که بخواهند امنیت و آرامش مردم را خدشه دار کنند به شدت برخورد خواهد کرد.

کد خبر 6090763

دیگر خبرها

  • رئیس پلیس پایتخت به مجرمان هشدار داد
  • ۷ نفر عوامل نزاع در پارک گوللر باغی ارومیه دستگیر شدند
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو تخلیه شد
  • ببینید | یورش پلیس آلمان به تجمع حامیان فلسطین در برلین
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • محکومیت سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • تعویق تخلیه دانشجویان حامی غزه از دانشگاه کلمبیا | بازداشت۳۳دانشجو