Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@11:20:41 GMT

افزایش خانوارهای «تک نفره» طی سال‌های اخیر

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۱۳۱۳۰

افزایش خانوارهای «تک نفره» طی سال‌های اخیر

به گزارش تابناک، یک جمعیت شناس با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون خانوار در ایران وجود دارد، درباره تعداد خانوارهای تک نفره، گفت: حدود ۹ درصد از کل خانوارهای ایران، «تک نفره» هستند و می‌توان گفت طی سال‌های اخیر تعداد خانوارهای تک نفره به دلیل افزایش مهاجرت، افزایش طلاق و گرایش جوانان به تجرد زیستی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت «روز جهانی خانواده» به ارائه آماری درباره تعداد خانوارها و خانواده‌های ایرانی پرداخت و اظهار کرد: جمعیت ایران در حال حاضر بیش از ۸۵ میلیون نفر است و نزدیک به ۲۷ میلیون خانوار در ایران وجود دارد که میانگین بُعد این خانوارها نیز ۳.۱۵ است.

وجود ۲۷ میلیون خانوار در ایران
وی با بیان اینکه حضور پدر یا مادر و یا هر دو در آمارگیری جمعیت "خانواده‌ها" ضروری است اما در مقابل زندگی دو برادر یا دو دوست با هم می‌تواند جزء آمار "خانوار" حساب شود، تصریح کرد: از میان این ۲۷ میلیون خانوار، حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد "خانوار" و باقی "خانواده" هستند، یعنی از این ۲۷ میلیون، سه میلیون خانوار و ۲۴ میلیون خانواده‌اند.

به گفته این جمعیت شناس، تعداد خانوارهای ایرانی می‌تواند از یک نفره تا نهایتا پنج و شش نفره باشد و در حال حاضر تعداد خانوارهای هفت و هشت نفره بسیار کم است.

کاهش بعد خانوارهای ایرانی؛ ۸۵ درصد کمتر از ۴ نفر
کاظمی پور با بیان اینکه بعد خانوار در ایران بسیار کم شده و حداکثر خانوارها چهار نفره هستند، این را هم گفت که ۸۵ درصد از خانوارهای ایرانی کمتر از چهار نفر و ۱۵ درصد بالای چهار نفر و نیز اغلب پنج و شش نفره هستند و خانوار هفت و هشت نفره بسیار کم است.

وی درباره تعداد خانوارهای دو نفره نیز افزود: در حال حاضر تعداد خانوارهای دو نفره حدودا ۱۵ درصد یعنی ۴.۵ میلیون است. به طور کلی به دلیل افزایش جمعیت از طریق ازدواج، مهاجرت، طلاق و یا جدا شدن جوانان به هر دلیلی از خانواده و تشکیل زندگی جداگانه، تعداد خانوارها بیشتر شده است.

افزایش «سنوات زناشویی»
این جمعیت شناس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این موضوع که با افزایش طول عمر افراد، مدت زمانی که یک زوج با هم زندگی می‌کنند نیز افزایش می‌یابد و اینگونه طول سنوات خانواده‌ها بیشتر می‌شود، خاطر نشان کرد: در گذشته اغلب به دلیل‌ کوتاه بودن طول عمر، یکی از زوجین فوت می‌کرد و خانواده‌ها از هم گسسته بودند اما اکنون سنوات زناشویی بیشتر شده و می‌توان گفت همین افزایش طول دوران زناشویی از جمله عواملی است که طلاق را زیاد کرده است چراکه افراد مدت طولانی با هم زندگی می‌کنند، امکان بالا گرفتن اختلافات بیشتر است و تعداد افراد بیشتری در معرض طلاق قرار می‌گیرند. در واقع اینگونه حجم خانواده‌هایی که زوجین در آن زندگی می‌کنند به همراه افزایش امید به زندگی زیاد می‌شود.

کاظمی پور در پایان سخنان خود با بیان اینکه اغلب خانواده‌های ایرانی هسته‌ای هستند و تعداد خانواده‌های گسترده بسیار کم است، افزود: معمولا در خانواده‌های عشایر یا روستایی ها شاهد خانواده گسترده هستیم. در شهرهای بزرگ اصلا خانواده گسترده به آن معنا که پدر بزرگ و مادر بزرگ با نوه و نتیجه در کنار هم زندگی کنند وجود ندارد و علت آن این است که در قدیم به دلیل نقش اقتصادی مشترک، این افراد در کنار هم زندگی می‌کردند، اکنون آن نقش اقتصادی از بین رفته و برای مثال پدر و پسر با هم کار نمی‌کنند که اقتصاد مشترک داشته باشند و همه ترجیح می‌دهند چون اقتصاد و درآمدشان جدا از هم هست، از هم جدا زندگی کنند و این به روندی عادی تبدیل شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی آیت الله فاطمی نیا سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران شهلا کاظمی پور روز جهانی خانواده تجرد یارانه ارز 4200 تومانی آیت الله فاطمی نیا سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران ۲۷ میلیون خانوار خانوارهای ایران تعداد خانوارهای خانوار در ایران تعداد خانوارها حال حاضر خانواده ها هم زندگی بسیار کم تک نفره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۱۳۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش فضای نمایشگاهی و تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب


آقای علی رمضانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: با گسترش فضای نمایشگاهی مجموعه ناشران کودک و نوجوان  و  دانشگاهی در محیط بزرگتری حضور پیدا کرده اند.
وی افزود: طبق پیش بینی‌های مختلفی که در نمایشگاه صورت گرفته است برخی نهاد‌ها مانند شهرداری تهران، بانک عامل نمایشگاه و مجموعه پست در تلاش هستند تا خدمات بهتری نسبت به سال گذشته ارائه کنند.
قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: ناشران این دوره نمایشگاه در بخش‌های عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین الملل دسته بندی شده اند و ناشران دیجیتال در فضای مشخص و رسمی تری خدمات لازم را ارائه می‌کنند.
آقای رمضانی گفت: فضای مسقف در نمایشگاه امسال در بخش‌های دانشگاهی بیشتر است و بیست درصد (معادل ده هزار متر مربع فضای محیطی و دو هزار متر مربع فضای مسقف به بخش کودک) اضافه شده است.
فرایند غرفه بندی ناشران از ۲۵ فروردین ماه آغاز شده است و هم اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند.
سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۳۰ مورد تخلیه آب از منازل و امدادرسانی به ۱۴۰ خودرو و ۲۴۰ خانوار متاثر از شرایط جوی اخیر
  • آبشار لوه در هفته اخیر ۲ گردشگر را به کام مرگ برد
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • امدادرسانی ١٠ خانوار عشایر گرفتار در بارندگی‌های اخیر شهرستان دنا
  • افزایش فضای نمایشگاهی و تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم
  • قصه فراق از تحصیل
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران برتر کشور شد