Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@02:08:42 GMT

چگونه از "ریه هایمان" در برابر گرد و خاک مراقبت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۱۶۴۷

چگونه از 'ریه هایمان' در برابر گرد و خاک مراقبت کنیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهدی سلیمی با اشاره به مضرات گرد و خاک برای سیستم تنفسی گفت: آسیب هایی که گرد و خاک به دستگاه تنفسی وارد می کند برای افراد سالم با افرادی که بیماری زمینه ای داشته و مشکلات تنفسی و قلبی دارند، متفاوت است.

وی افزود: در شرایط گرد و غبار، گروه های در معرض خطر افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای هستند و گرد و خاک می تواند مشکلات و علائم بیماری آنها را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: گردو خاک علائم بیماری در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و گرفتگی عروق قلب را تشدید کرده و حملات را در بیماران مبتلا به آسم و برونشیت و... افزایش می دهد.

سلیمی گفت: در افراد سالم گرد و خاک در کوتاه مدت عارضه چندانی نداشته و تنها موجب افزایش خلط و سرفه و... می شود، اما در بلندمدت قطعا آسیب های جدی به دستگاه تنفسی وارد خواهد کرد.

این فوق تخصص ریه گفت: در صورت استمرار گردو خاک به مدت چند ماه یا چندسال بروز عوارض ریوی متعدد برای افراد سالم محتمل خواهد بود.

سلیمی در ادامه در خصوص راهکارهای پیشگیری و مراقبت در برابر گردو خاک، گفت: خوشبختانه گرد و خاک مزیتی که نسبت به آلودگی هوا دارد این است که ذرات آن درشت تر بوده و در همان راه های هوایی بزرگتر رسوب می کند و به راه های هوایی کوچک تر نمی رسد.

این فوق تخصص ریه گفت: اولین توصیه در شرایط گرد و خاک این است که افراد بطور جد از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند. در صورت خروج از منزل هم توصیه می شود حتما افراد از ماسک استفاده کنند و ماسک های معمولی برای افراد سالم جوابگو است.

وی افزود: در خصوص بیماران قلبی و عروقی، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای حتما باید از ماسک های فیلتر دار (ماسک N95) استفاده شود و ماسک های معمولی برای این افراد کارایی ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: همچنین به این بیماران توصیه می شود که ماسک های خود را هر دو ساعت یکبار عوض کنند، چرا که منافذ این ماسک با گردوخاک مسدود می شود و برای کارایی بهتر باید بعد از دو ساعت از ماسک جدید استفاده شود.

سلیمی در خصوص تاثیرات مصرف شیر و لبنیات هم در این روزهای خاکی گفت: نباید انتظار داشت بامصرف این خوراکی ها معجزه رخ دهد، چرا مایعات و شیر تنها به کارایی بهتر مژک های راه های تنفسی کمک می کنند.

وی افزود: مژک های راه های تنفسی ذرات گرد و غبار را اسیر کرده و بصورت خلط از بدن خارج می کنند و برای کارایی بهتر خود نیاز دارند که محیط اطرافشان مرطوب بماند و کارایی آنها با مصرف مایعات افزایش می یابد، بنابراین توصیه می شود که در این روزها مصرف مایعات و شیر افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گرد و خاک ریه سلامت افراد سالم گرد و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم

آی شو اسپید، یوتیوبر معروف آمریکایی که در رسلمنیا 40 نیز حضور پیدا کرده بود، در شوی دوشنبه شب راء نیز شرکت کرد و در جریان این شوء با ری میستریو، اسطوره WWE دیدار کرد و او را کشتی گیر مورد علاقه خود نامید.

دانلود (4.2MB)

دیگر خبرها

  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم
  • اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود