Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@05:45:39 GMT

70 درصد ارز 4200 تومانی وارد دلالی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۲۱۷۸۶

70 درصد ارز 4200 تومانی وارد دلالی شد

با پرداخت یارانه و حذف ارز 4200 تومانی قیمت برخی از کالاها در کشور دستخوش تغییر شد. همین امر موجب شد برخی افراد تصور کنند اجرای این طرح منجر به ایجاد تورم در کشور می‌شود در صورتی که کارشناسان اقتصادی در این خصوص چنین نظری ندارند.

روزنامه ایران:  در واقع تخصیص یارانه بر اساس دهک‌بندی صورت گرفته به افراد اختصاص داده شده که در این دسته‌بندی به ازای هر فرد در دهک‌های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم 300 تومان پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا روزنامه ایران به بررسی تأثیر یارانه معیشتی بر معیشت خانوار و ایجاد تورم در اقتصاد پرداخته است.

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در خصوص تخصیص یارانه به 9 دهک مشخص شده در کشور عنوان کرد: در واقع اقدامی که دولت انجام داده یک حراجی کوچک به منظور کاهش رانت‌های ایجاد شده و تأمین نیاز مصرف کننده در جامعه است، زیرا تا قبل از حذف ارز 4200 تومانی این یارانه نصیب افراد جامعه نمی‌شد و صرفاً مبالغ مربوط به آن به جیب دلالان می‌‌رفت. در حال حاضر با حذف ارز ترجیحی قیمت اغلب کالاها تغییر کرده و دستخوش گرانی شده اند به همین دلیل تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اقدام به  گرانی محصولات خود کرده‌اند.


این روزها در بازار شاهد افزایش قیمت محصولاتی همچون روغن ذرت یا زیتون هستیم که اصلاً یارانه به آنها تعلق نمی‌گرفت در واقع وقوع چنین اتفاقی نشان می‌‌دهد فضای اقتصاد ایران ناامن بوده و همچنین نظام توزیع نیز در کشور ناسالم است. به همین دلیل با تغییری که دولت در قیمت‌های نسبی ایجاد کرده و با حذف ارز 4200 تومانی، عملاً آثار تورمی خود را نمایان می‌‌کنند. تاکنون بیش از 70 درصد نقدینگی مربوط به ارز 4200 تومانی وارد بخش‌های ناسالم اقتصاد می‌‌شد و دلالان با ایجاد فاصله قیمتی از مبدأ تا مقصد کالا مشکلات متعددی را ایجاد کرده بودند. با حذف این یارانه که به محصولات تولیدی اختصاص داده می‌‌شد، یک مسابقه‌ای شبیه به دومینو در کشور شکل گرفت و همه محصولات یکی پس از دیگری دستخوش افزایش قیمت شدند.

در دولت دهم طرح تخصیص یارانه به‌شدت بد اجرا شد به طوری که به همه افراد کشور حتی ثروتمندان نیز یارانه پرداخت می‌‌شد. دولت یازدهم و دوازدهم نیز اهمیتی به تولیدکننده و مصرف نداد و این بی اهمیتی از عدم افزایش قیمت یارانه کاملاً مشخص بود، زیرا در دولت دهم با 45 هزار تومان یارانه می‌‌شد چند بطری روغن خریداری کرد درحالی که با همین مبلغ در دو دوره دولت بعدی حتی یک لیتر روغن نیز نمی‌توانستیم خریداری کنیم. با تغییراتی که دولت سیزدهم در اجرای طرح پرداخت کمک معیشت ایجاد کرد در واقع درآمد حاصل از منابع کشور به صورت منطقی و عادلانه به افراد جامعه تخصیص داده شده است.


دولت در این حراجی کوچک (حذف ارز 4200 تومانی) باید جراحی بزرگ‌تری با نام «نهضت ملی توقف تورم» را نیز انجام دهد تا موجب توقف مسابقه تورمی در کشور شود. اگر این اتفاق صورت نگیرد، ارزش این 300 و 400 هزار تومانی که به عنوان یارانه به اقشار مختلف پرداخت شده است نیز همانند یارانه 45 هزار تومانی خواهد شد که برای افراد کارایی ندارد. درواقع چنین بستری به ضرر دولت و مصرف کننده است و تنها دلالان از آن منتفع می‌‌شوند.


یارانه جدید، حمایت دولت از مردم را نشان می‌دهد
محمد جلیلی، اقتصاددان در همین راستا عنوان کرد: دولت از درآمد منابعی که در اختیار دارد مبلغ مشخصی را به عنوان یارانه به افراد جامعه پرداخت می‌کند تا با این اقدام بتواند از هدررفت آن جلوگیری کند. کاملاً مشخص است که این طرح می‌تواند تأثیرات قابل توجهی روی بهبود معیشت مردم بگذارد. در واقع دولت با چنین اقدامی از افرادی که نیازمند یاری و کمک دولت برای تأمین معیشت هستند، حمایت کرده است.
وی درخصوص تورم گفت: واقعیت این است که تورم همیشه در اقتصاد همه کشورها وجود دارد بنابراین اگر به خاطر ترس از ایجاد تورم اقدام به اصلاح یارانه نمی‌کردیم، شرایط اقتصادی را نمی‌توانستیم دستخوش تغییرات مثبت کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حذف ارز 4200 تومانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۱۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد

فرماندار سوادکوه، گفت: ۱۰ واحد مسکونی دچار خسارت شد و با توجه به گستردگی خسارت سیل برآورد خسارت هنوز مشخص نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، رمضان غلامی اواتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد آخرین وضعیت خسارت ناشی از سیل در این شهرستان، اظهار داشت: بازدیدهای میدانی در حال انجام است و خسارت بسیار سنگینی در بحث سردهنه‌ها، دیواره‌ها، جاده‌ها و بخش مسکن وارد شده و فعلا حدود 10 واحد مسکونی اعلام خسارت شده که 4 واحد در منطقه " بالازیراب" و بقیه در بخش مرکزی بوده است.

وی افزود: سردهنه‌ها آسیب جدی دیده‌اند از جمله در منطقه "کسلیان" در بخش زیراب، بخش مرکزی، راستوپی و ولوپی در واقع می‌توان گفت کل شهرستان درگیر سیل بوده است.

فرماندار سوادکوه گفت: برآورد مالی هنوز مشخص نشده، چرا که هر لحظه خسارت‌ها اعلام می‌شود و در حال جمع‌بندی خسارت‌ها در بحث مسکن و سردهنه‌ها هستیم؛ در بخش زیراب و بخش مرکزی مسدود شدن راه را داشتیم و حوزه‌های شهری و روستایی شهرستان درگیر شد.

غلامی اواتی با بیان اینکه باتوجه به پیش‌بینی‌‌ها تمهیدات لازم در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: اگر تمهیدات در نظر گرفته نمی‌شد یک ساختمان 4 طبقه در منطقه بالازیراب از بین می‌رفت، اما آمادگی که از قبل وجود داشت باعث حفظ این ساختمان شد.

وی یادآور شد: آماده‌ باش دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان شهرستان با توجه به پیش‌بینی‌ها وجود داشت و مواردی از جمله پاکسازی معابر، جوی‌ها و کانال‌ها باعث شد از آسیب‌های بیشتر از حالت فعلی جلوگیری شود.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه با توجه به وجود خسارت در سطح بالا و مراجعه افراد میزان مالی خسارت هنوز کاملا مشخص نشده است، بیان کرد: خسارت‌ها با توجه به مراجعات در زمینه مسکونی، کشاورزی، سردهنه‌ها باعث شده افراد در حال مراجعه و اعلام خسارت باشند و در حال مستندسازی هستیم و افراد خسارت دیده جدیدی مراجعه می‌کنند، برخی افراد در محلات نبودند و پایان هفته مراجعه می‌کنند و خسارت جدید اعلام خواهد شد، از این رو جمع‌بندی مالی کامل نشده و همچنان در حال بازدید میدانی هستیم‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود