Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدهادی ایمانیه امروز در همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ ایده‌ها، الگوها و تجربه‌ها با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: به فرموده مقام معظم رهبری دانشگاه شیراز باب العلمی در باب العلم است، پس اینکه همایشی بین‌المللی جهت توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، هم باعث افتخار بوده و هم برای ما مسئولیت‌آفرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ما به نحو شایسته‌ای نیست، افزود: این در حالی است که با توجه به فرهنگ غنی این کشور توقع بسیار بیشتری در استفاده از کتاب و کتاب‌خوانی برای جامعه و زندگی‌های شخصی و اجتماعی ما ایجاد می‌کند.

استاندار فارس با بیان اینکه هر چه به سمت فضای مجازی پیش رفتیم از دقت کار فاصله گرفتیم، اظهار داشت: گرچه فضای مجازی با امکان اصلاح اشتباهات برکات و نکات مثبتی مختص خود را دارد اما دقت ما را پایین آورده است و ذکر این نکته ضروری است که کتاب مجازی هیچ‌گاه جای کتاب کاغذی را نخواهد گرفت.

ایمانیه در ادامه اظهار داشت: اینکه بگوییم ۱۰ سال دیگر باید کتابخانه ها را جمع کرده و از فضای مجازی برای کتابخانه استفاده کنیم یا حتی صد سال دیگر هم سخن درستی نیست و قطعا به شکل صد در صد قابلیت اجرا ندارد و حتی برخی کشورهای غربی اقدام به احیای کتابخانه‌های قدیمی کرده‌اند.

استاندار فارس در ادامه به ارائه دو پیشنهاد پرداخت و افزود: یکی از پیشنهادها این است که کتابخانه‌های موجود را در اختیار عموم قرار دهیم و دوم اینکه نسبت به ساخت کتابخانه‌های جدید اقدام کنیم.

او با بیان اینکه در استان فارس تعداد بسیاری کتابخانه داریم که گاهی استفاده چندانی از آنها نمی‌شود، افزود: اگر بتوانیم ایین نامه یا مصوبه ای از دولت یا مجلس بگیریم و از ظرفیت کتابخانه‌ها استفاده کنیم و آنها را در اختیار سایرین هم قرار دهیم بسیار خوب است؛ چراکه فواید آن از عوارضش کمتر است.

ایمانیه با تاکید بر اینکه مراکز استان‌ها باید کتابخانه‌های بزرگ و جامعی داشته باشند، گفت: برای شهرستان ها، شهرها و روستاها با امکانات موجود دسترسی به کتابخانه‌ها کار دشواری است، پس نیازمند تحول جهشی در عرصه کتابخانه ها هستیم که باید توسط مسئولین استانی پیگیری شود.

مجوز احداث پاساژها را ندهیم مگر با احداث کتابخانه

استاندار فارس با ارائه پیشنهادی ادامه داد: مجوز پاساژهای استان را ندهیم مگر با احداث کتابخانه به گونه‌ای که متولیان موظف باشند در طراحی ساختمان کتابخانه هم در نظر بگیرند، این اتفاق در مورد هتل‌ها، ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و حتی مترو و قطارها نیز قابل اجرا خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس، بر امکان انعقاد تفاهم‌نامه میان مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، مجتمع‌های گردشگری و تجاری تاکید کرد و افزود: این اتفاق‌ها می‌تواند فرهنگ کتاب‌خوانی را تغییر دهد و آن را اعتلا بخشد، همچنین می‌تواند ما را به الگویی در کشور تبدیل کند.

وی افزود: ایجاد کتابخانه‌های خانوادگی در خانواده‌ای که فضای مسکونی بزرگ‌تری در اختیار دارد، نیز می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

ایمانیه راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار به‌ویژه برای رساندن کتاب به روستاها و نقاط دور افتاده را مهم دانست و گفت: برخی خیرین به این حوزه ورود کرده‌اند و کتاب را به صورت هفتگی به اهالی یک روستا تحویل می‌دهند و هفته بعد به روستای دیگر می‌برند.

وی در پایان به لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی باید نتایجی به همراه داشته باشد تا موثر واقع شود و امید که نتیجه آنها حل مشکلات جامعه باشد.

ایمانیه ضمن درخواست از مهمانانی که از پایتخت در این همایش حضور داشتند مبنی‌ بر انعکاس پیشنهادهای مدیریت اجرایی استان به تهران، گفت: جامعه در صورتی موفق می‌شود که فرهنگ در آن اعتلا یابد، چرا که اداره سیاسی و اقتصادی جامعه چیزی جز آسیب به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی کتابخوانی استاندار فارس استاندار فارس کتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۲۲۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از گاردین، احتمال می‌رود مواد شیمیایی که برای ایجاد رنگ در جلدهای سبز زمردی کتاب‌های قرن نوزدهمی استفاده شده‌اند، حاوی مواد سمی باشد و کتابخانه ملی فرانسه با شناسایی این کتاب‌ها، آن‌ها را قرنطینه کرده است.

به این منظور کتابخانه ملی فرانسه ۴ عنوان کتاب قرن نوزدهمی را که تصور می‌شود روی جلد سبز زمردی آنها با آرسنیک پوشانده شده باشد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

این کتابخانه روز پنجشنبه خبر داد دست زدن به این کتاب‌ها که چاپ بریتانیا هستند، احتمالاً فقط آسیب جزئی ایجاد می‌کند؛ اما برای بررسی بیشتر از رده کتاب‌های در دسترس خارج می‌شوند. متصدیان کتابخانه گفته‌اند این آثار را در قرنطینه قرار داده‌اند تا در یک آزمایشگاه خارجی تجزیه و تحلیل شوند و میزان آرسنیک موجود در هر جلد تعیین شود.

مؤسسه پاریس پس از اینکه محققان آمریکایی دریافتند ناشران در دوره ویکتوریا از آرسنیک برای رنگ‌آمیزی صحافی‌های کتاب استفاده می‌کردند، نسخه‌های دربردارنده آن‌ها را شناسایی کرد. رنگدانه‌های سبز حاوی آرسنیک به نام یک شیمیدان آلمانی‌الاصل با عنوان سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شِل نامیده می‌شدند.

محققان دانشگاه دلاوِر از سال ۲۰۱۹ با آزمایش صدها جلد کتاب برای تعیین میزان فلزات سنگین به کار رفته در آن‌ها، فهرستی از کتاب‌های بالقوه خطرناک را تهیه کرده‌اند.

کتابخانه ملی فرانسوی در بیش از ۱۶ میلیون عنوان خود، ۴ نسخه از کتاب‌های موجود در این فهرست را یافت که شامل ۲ جلد از «تصنیف‌های ایرلند» اثر ادوارد هیز که در سال ۱۸۵۵ منتشر شد، یک گلچین دو زبانه از شعر رومانیایی توسط هنری استنلی در سال ۱۸۵۶ و کتاب «انجمن سلطنتی باغبانی ۶۳-۱۸۶۲» است.

کتابخانه ملی فرانسه اعلام کرد که دیگر کتاب‌های دارای جلد سبز را که در فهرست پروژه کتاب سمی جای ندارند نیز بررسی خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک و بیشتر استفاده از آب آشامیدنی و غذای آلوده، می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های پوستی و سرطان پوست شود. درباره کاربرد اشیای حاوی آرسنیک چیزی گفته نشده است.

برمبنای نتایج به دست آمده از «پروژه کتاب سمی» صحافی‌های سبزی که با آرسنیک پوشیده شده برای کتابداران، کتاب‌فروشان، گردآورندگان و محققان خطرات سلامتی ایجاد می‌کنند و باید در استفاده از آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.

دیگر خبرها

  • انعقاد ۳۱ تفاهم‌نامه داخلی و خارجی بر مبنای توانمندی‌های فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • نشست فعالان فرهنگی در صداوسیمای استان آذربایجان غربی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه