Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین_ منهای سیاست: بورس در روزهای گذشته رشدهای ۱۰ هزار و ۲۲ هزار واحدی را تجربه کرده است. با این همه بازار همچنان در انتظار سیاست‌گذاری‌های دولت و ادامه اجرای طرح اصلاح قیمت‌ها در قالب هدفمندی یارانه‌هاست. حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین درباره وضعیت بورس در روزهای آتی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کلانی که در حوزه بازار سرمایه تاثیرگذار است،سیاست‌گذاری‌های پولی، مالی و اقتصادی دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بسته‌های حمایتی گرفته تا اصلاحات اقتصادی و مسائل مرتبط با بودجه و کسر بودجه. بنابراین دولت و سیاست‌های دولت همواره تاثیرات مثبت یا منفی بر بازار داشته و در تمام دنیا نیز چنین است.

میرمعینی افزود: هنوز برنامه‌های آتی دولت کاملا اعلام نشده که اثر آن را بتوان پیش‌بینی کرد اما دولت جز چهار عامل اصلی است که بر بازار سرمایه اثرگذار است و اگر سیاست‌های جدیدی اتخاذ شود بازار نیز تاثیر مستقیم می‌گیرد.   

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طرح هدف‌مندی یارانه‌ها در قالب طرح تحول اقتصادی بود که هفت محور داشت و شامل طرح تحول گمرکی، نظام ارزی، نظام پولی و بانکی و نظام توزیع کالا می‌شد. این‌ها یک مجوعه هستند که قرار بود همزمان با یکدیگر اجرا شوند تا بتواند نتایج مورد نظر را در اقتصاد کشور داشته باشد. اما اگر هر طرحی بدون در نظر گرفتن سایر طرح‌ها اجرا شود نمی‌توان به آن امیدوار بود. در چنین شرایطی با اجرای طرح اصلاح قیمت‌ها مهم‌ترین مسئله که سرمایه‌گذارها و تولیدکننده‌ها و سپس مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند قیمت‌گذاری دستور بوده است. در حوزه خودرو، دارو و مواد غذایی سیستم قیمت‌گذار دستوری حاکم بوده است و به سرمایه‌گذار آسیب وارد می‌کند.

 صنایع از قیمت گذاری دستوری خارج شوند 

میرمعینی با اشاره به مثبت بودن روند حذف قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت سیزدهم  افزود: این روند البته در حال کمترشدن است و سیستم قیمت‌گذاری دستوری باید از محصولات شرکت‌ها برداشته شود و در این حوزه‌ها باید نظام بازار حاکم شود. بنابراین آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها در چنین شرایطی می‌تواند پیامدهای خوبی را عاید اقتصاد کشور کند و به نفع توسعه صنایع است. امیدوار هستیم که صنایع از قیمت‌گذاری دستوری در خرید مواد اولیه و فروش خارج شوند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از زمان اجرای حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ سهام شرکت‌های فعال در صنایع غذایی و دارویی و اقلام اساسی رشد قابل توجهی از ۲۰ درصد تا ۵۰ درصد داشتند و سریع هم به نقطه تعادل رسیدند. میرمعینی تاکید کرد: بنابراین حذف موانعی که در سال‌های اخیر در حوزه قیمت‌گذاری وجود داشته به نفع تولید، مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار است و صنایعی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند به لحاظ کیفی و قیمتی توسعه بهتری پیدا می‌کنند.

کد خبر 677336 برچسب‌ها اقتصاد - تورم بازار سرمایه بورس تهران بورس - فرا بورس اقتصاد دولت سیزدهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد تورم بازار سرمایه بورس تهران بورس فرا بورس اقتصاد دولت سیزدهم قیمت گذاری دستوری اصلاح قیمت ها بازار سرمایه سرمایه گذار قیمت گذار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۰۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، در دومین روز از نمایشگاه اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران اکسپو ۲۰۲۴، با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، برترین‌های مناطق آزاد ایران در حوزه سرمایه‌گذاری و صادرات تعیین و تقدیر شدند.

بر همین اساس منطقه آزاد اروند در هر دو حوزه، صاحب عنوان برتر شد.
پس از انتخاب شرکت کربور سیلیسیم به عنوان صادر کننده برتر این منطقه، عنوان سرمایه‌گذار برتر نیز به شرکت پارس اروند رسید.

بدین ترتیب از سوی نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، از آقای وحید فاطمی‌زاده مدیریت شرکت پارس اروند به عنوان سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد.
شرکت پارس اروند الکتریک فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ در دو شهر آبادان و تهران آغاز و کار خود را با شرکت CIE( کارخانه) و بنیان صنعت اوپاتان (دفتر اصلی) گسترش داده است.

این شرکت در شهرک صنعتی آبادان واقع در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند بنا نهاده شده است و با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه برق صنعتی و روشنایی، یکی از پیشگامان و نامداران این عرصه به حساب می آید که تولیدات خود را با دو برند سی آی ای و پارس اروند در تولید فیوزهای مینیاتوری، محافظ جان، کنتاکتور، پروژکتور، چراغ، پنل، لامپ، ریسه، سنسور و تایمر عرضه می‌کند.

دیگر خبرها

  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • آمادگی ۲۵ بسته در بجنورد برای جذب سرمایه‌گذار
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد