Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چند سالی است که موضوع ورود پساب خروجی فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین یک به اراضی پایین دست و کشاورزی و گلایه‌ها و شکایت‌های مردمی مبنی بر وجود بوی نامطبوع ناشی از خروجی پساب‌ها و استفاده کشاورزان از پساب برای آبیاری مزارع مطرح است و جلسات متعددی هم در زمان مسئولان وقت برگزار شده اما برگزاری این جلسات به جز انجام اقداماتی از سوی برخی از اعضای شرکت‌کننده در جلسات همچون محیط زیست و شهرک صنعتی کاسپین یک، نتیجه مثمرثمر در پی نداشته و همچنان حکایت فاضلاب این شهرک و اعتراض‌های مردمی باقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان حفاظت از محیط زیست و ورود دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک، جلسه‌ای با حضور مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک در دفتر دادستان برگزار و مسئولان  در خصوص وضعیت فاضلاب کاسپین به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و راهکارهایی ارائه دادند.حتی برخی مسئولان به برگزاری جلسات مختلف طی سال‌های گذشته در زمینه این موضوع اشاره و گفتند که جلسات خروجی مطلوبی نداشته که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک بیان کرد: کاری را که شروع کرده‌ایم باید با راهکارهای لازم به سرانجام برسد و پیگیری‌های مستمر با رسیدن به نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت.

آبیاری کشاورزان با فاضلاب استاندارد نیست

در ابتدای این جلسه امید رحمانی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک گفت: حسب شکایات مردمی واصله با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک علل ایجاد بوی نامطبوع بررسی و مشخص شد پساب شهرک پس از خروجی از تصفیه‌خانه به مسیر پایین‌دست سرازیر می‌شود و در مسیر به دلیل مانداب شدن لجن ایجاد و سیاه‌رنگ می‌شود و علاوه بر آلودگی، بوی مشمئز ایجاد می‌شود.

وی افزود: کشاورزان از پساب فاضلاب برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند که باید این آب استاندارد باشد اما نیست و فقط برای آبیاری محصولات غیر مثمر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: اگر در شهرک صنعتی کاسپین یک، واحدی استانداردها را رعایت نکند باید اخطار لازم از سوی مسئولان شهرک داده شود در صورت اخطار مکرر، به اداره محیط زیست اطلاع دهند تا نمونه‌برداری، آلایندگی و پیگیری قضایی لازم صورت گیرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک بر «بر خط بودن» سیستم پایش آنلاین در شهرک صنعتی کاسپین یک تاکید و تصریح کرد: لوله‌گذاری مسیر از خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین یک تا زیر پل اتوبان اجرا شده و با کانال بتنی سر آن پوشانده شده که ضروری است لوله‌کشی این مسیر تا پل زیر راه‌آهن ضروری توسط مسئولان اداره منابع امور آب انجام شود.

خروجی پساب فاضلاب شهرک از سال 95 استاندارد بوده

محسن رضایی مدیرعامل شهرک صنعتی کاسپین یک با اشاره به ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه در سال 98 در 2 هزار مترمکعب و رفع چالش افزایش ظرفیت بیان کرد: حدود 50 واحد شوک‌ها و اخطارهای لازم برای داشتن پیش‌تصفیه‌خانه داده شده و به جز سه واحد، همه دارای این سیستم هستند و وضعیت فاضلاب مدیریت شده است.

به گفته وی؛ از سال 95 هر سال که تاییدیه محیط زیست أخذ شده، خروجی پساب فاضلاب شهرک در حد استاندارد بوده و چالش جدی در زمینه تصفیه‌خانه شهرک وجود ندارد.

لازم به ذکر است؛ در سال 97 از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاسپین یک تا اتوبان با اعتباری حدود 500 میلیون تومان، کانال‌کشی انجام شد و در سال 98 به دلیل اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک مبنی بر رسیدن پساب فاضلاب شهرک و مانداب شدن در نزدیکی سه حلقه چاه آب، با اعتباری حدود یک میلیارد تومان 800 متر کانال‌کشی صورت گرفت.

مدیرعامل شهرک صنعتی کاسپین یک با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای مسیر مشخص برای پساب دارد پس چرا کشاورزان از این پساب استفاده می‌کنند، افزود: لازم است مسئولان جهاد فرمولی برای عدم استفاده کشاورزان از پساب ارائه دهند؛ در سال 96 با مساعدت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک لایروبی از مسیر اتوبان تا جاده قدیم اجرایی شد.

در ادامه، فضل‌علی عبدالهی رئیس اداره منابع امور آب شهرستان آبیک اظهار کرد: تاییدیه کیفی آب از سوی اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان اعلام نشده و به همین دلیل راهکاری تعریف نشده گرچه برای انتقال پساب به تالاب الله‌آباد تصمیمات استانی أخذ شده و مشاور مطالعاتی انجام داده و بار؛ چرخوانی آب مطرح شده و باید پساب فاضلاب به درجه کیفی مطلوب برسد و از آن برای مصارف خود شهرک استفاده شود.

وی افزود: قبل از احداث شهرک، مسیر دارای معضل، آبراهه بوده و روان آب‌ها داخل آن جاری می‌شد اما اکنون آسیب دیده و پساب فاضلاب به عمق و خاک آسیب وارد شده است.

انجام مطالعات 4 تصفیه‌خانه

محجوب مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین هم با اشاره به أخذ مشاور در سال گذشته در خصوص انجام طرح شرح خدمات مشترک برای چهار تصفیه‌خانه از جمله شهرک صنعتی کاسپین یک اذعان کرد: خروجی مطالعات نشان داده تصفیه‌خانه این شهرک توجیه اقتصادی و مالی برای استفاده در حوزه صنعت چوب ندارد و شهرک باید به سمت بازچرخوانی آب برود و سپس برای آبیاری فضای سبز و حاشیه اتوبان از آن استفاده کرد.
وی افزود: استاندارد خروجی پساب باید 52 آیتم داشته باشد  که 6 استاندارد اصلی توسط محیط زیست صورت می‌گیرد که در بازه مطالعات 16 آیتم را مورد بررسی قرار دادیم.
این مسئول گفت: کسی نمی‌تواند وجود شوک در تصفیه‌خانه را رد کند و وضعیت آن در شب و روز متفاوت است که در زمینه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک این مهم محرز بوده است.

خام‌خواری از فاضلاب کاسپین مورد تایید نیست

مهران شنتیائی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین به عنوان دیگر مسئول حاضر در جلسه، با طرح این سوال که خروجی مطالعات چهار ساله شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین چه نتیجه‌ای در پی داشته، گفت: نتایج خروجی پساب فاضلاب شهرک باید توسط محیط زیست اعلام شود چرا که توسط آزمایشگاه معتمد نمونه‌برداری مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که سیستم پایش آنلاین شهرک متصل شود با توجه به آمار و ارقام در صورت وجود شوک، اخطار لازم به واحد مربوطه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه خام‌خواری از پساب خروجی فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین مورد تایید نیست، افزود: اگر استاندارد ثانویه تعریف شود می‌توان برای آبیاری اراضی کشاورزی و محصولات خاص استفاده کرد.

محسن خیرخواه سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان آبیک نیز گفت: با لایروبی، احداث کانال بتنی و لوله‌گذاری می‌توان مانع از انتقال پساب فاضلاب شهرک به اراضی کشاورزی شد.

وی افزود: موافقت اولیه برای جنگل‌کاری در حوزه دشت شور الله‌آباد صورت گرفته که در صورت تخصیص اعتبار، تمام آب‌های نامتعارف به این دشت منتقل و مشکل ریزگردها هم رفع می‌شود.

این مسئول معتقد است؛ زمانی پساب خروجی فاضلاب کاسپین برای کشاورزان مناسب است که پس از رعایت استانداردها، به اداره منابع امور آب پول پرداخت کنند و فقط برای آبیاری زراعت چوب و پنبه و محصولات خاص توصیه می‌شود.

آمادگی برای خریداری آب از تصفیه‌خانه مرکزی قزوین

رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین رویکرد شرکت را توسعه صنعتی در قالب شهرک‌های صنعتی برای کنترل بیشتر و ایجاد توسعه اقتصادی دانست و بیان کرد: به دلیل افزایش حجم پساب فاضلاب، مدول دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاسپین یک بیشتر با اعتبارات ملی و مشارکت واحدها و کمتر با بودجه استانی احداث شد.

وی افزود: اگر مشاور شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین الزاماتی مدنظر دارد به ما ارائه داده شود تا واحدها را ملزم به رعایت الزامات کنیم.

این مسئول ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که از تصفیه‌خانه مرکزی شهر قزوین آب خریداری کنیم؛ از سویی به دلیل اینکه صنعت به آب نیاز دارد از شرکت آب منطقه‌ای استان هم آب، خریداری و پول آن نقدی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به استفاده نیروگاه شهید رجایی از آب چاه برای خنک کردن سیستم‌ نیروگاهی و آمادگی برای مشارکت با نیروگاه، برای استفاده از آب تصفیه ثانویه خاطرنشان کرد: فنلاند در حوزه آب و فاضلاب و استفاده بهینه از آب پیشرو است به همین دلیل استاندار قزوین پیگیر هستند از ظرفیت این کشور برای سرمایه‌گذاری و بهسازی تصفیه‌خانه‌ها استفاده کند که وزیر آب و نماینده‌های سیاسی فنلاند به همراه چند تاجر در استان و جلسه‌ای در اداره کل اقتصاد و دارایی حضور یافتند.

صفاری تصریح کرد: در آیتم نخست 1000 هکتار پساب فاضلاب شهر صنعتی البرز برای آبیاری دشت الله‌آباد در دستور کار تیم فنلاندی قرار گرفته و در قالب طرح، شهرک صنعتی لیا و کاسپین یک را هم پیشنهاد داده‌ایم.

تکلیف قانونی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود

قاضی مرتضی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک هم در پایان جلسه گفت: ایجاد بوی نامطبوع ناشی از رها شدن پساب فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین یک در اراضی پایین دست و مانداب شدن آن اعتراض‌های مردمی را به همراه دارد ضمن اینکه کشاورزان از این آب برای آبیاری کشاورزی استفاده می‌کنند که تهدید علیه سلامت مردم محسوب می‌شود.

وی وظیفه قانونی محیط زیست را تعیین پارامترهای محیط زیستی و اعلام حد استاندارد پساب فاضلاب‌ها افزود: مسئولان اداره منابع امور آب شهرستان آبیک هم موظف به انجام وظایف خود در این زمینه هستند و لازم است لوله‌کشی از خروجی فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین یک تا بعد از پل راه‌آهن اجرایی شود.

این مسئول قضایی بیان کرد: برای ساماندهی به وضعیت خروجی فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین یک تکلیف قانونی به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود و 40 روز آینده بازدید میدانی و جلسه دیگری در خود شهرک و بررسی اقدامات مسئولان برگزار می‌شود؛ اگر نیاز به أخذ تصمیمات دیگر و رعایت الزامات قانونی باشد، قطعا اعلام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک افزود: اقداماتی که لازم است توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود تا آخر وقت اداری روز شنبه 31 اردیبهشت به دادسرا اعلام شود تا بتوان در حل مشکل، راهکارها و تدابیر لازم را اندیشید.

محمدی با تاکید بر اینکه تبعات معضل فاضلاب به همه ما باز می‌گردد و موضع مسئولان نباید سختگیرانه باشد، افزود:  باید تلاش شود گره‌ای باز شود و با اذعان اینکه اعتبار نداریم، قانون تعیین تکلیف نکرده و در حیطه وظایف ما نیست مشکلی حل نمی‌شود و گام‌های موثری برای این معضل باید برداشته شود که با تحقق این مهم، حمایت‌های لازم هم صورت می‌گیرد.

گزارش از هاجر عبداللهی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین آبیک دادستان شهرکهای صنعتی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک شهرک صنعتی کاسپین یک شرکت آب منطقه ای استان اداره منابع امور آب حفاظت از محیط زیست پساب فاضلاب شهرک تصفیه خانه برای آبیاری استان قزوین خروجی پساب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین از شست‌وشوی ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب این استان خبر داد.

داراب بیرنوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از احداث ۴.۵ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب در این استان طی یک‌سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: طی همین مدت ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان شست‌وشو شده است.

وی افزود: تکمیل و افتتاح اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز نخست تصفیه‌خانه شریفیه و گندزدایی تصفیه‌خانه فاضلاب تاکستان از دیگر خدماتی بود که با هزینه‌کرد ۷۸.۵ میلیارد تومانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین از پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبگرم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای هشت قرارداد مربوط به پروژه‌های فاضلاب به اتمام رسیده، ۱۰ قرارداد در حال اجرا است و شش قرارداد جدید نیز منعقد کردیم.

بیرنوندی با اشاره به برگزاری مناقصات احداث بخش نخست تصفیه‌خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه‌خانه نیکویه و احداث لاگون های جدید در تصفیه‌خانه فاضلاب قزوین ادامه داد: مجموع هزینه این اقدامات به همراه ۲۴ قرارداد یاد شده ۲۷۶ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهشی نیز انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و مطالعات فاضلاب اقبالیه، اسفرورین، ناحیه شهری منفصل چوبیندر، ضیاآباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را داشتیم و برای مطالعات پژوهشی در زمینه بومی‌سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان عقد قرارداد انجام دادیم.

کد خبر 747608

دیگر خبرها

  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد