Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ورزش زورخانه‌ای، باستانی یا ورزش پهلوانی، نام مجموعه حرکات ورزشی و رزمی است که در محل زورخانه و با ضرب مرشد از گذشته‌های دور رواج داشته‌است. همچنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای، کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.

مورخین معتقدند ۷۰۰ سال پیش محمود که معروف به پوریای ولی بوده و در خوارزم زندگی می‌کرده زورخانه‌ها را به شکل امروزی در آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به سراغ سهراب مهدیان دهکردی، رئیس هیئت این ورزش در چهارمحال و بختیاری رفته‌ایم تا از وضعیت زورخانه‌ها و استقبال از این ورزش در استان باخبر شویم.

فارس: چند زورخانه فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد؟

۱۲ زورخانه فعال و هفت سالن ورزشی واقع در شهرهای پردنجان، شلمزار، گهرو، فرادنبه و شیخ شبان مشغول فعالیت هستند، همچنین به تازگی زورخانه‌ای در شهر نافچ افتتاح شده است.

سه زورخانه دیگر نیز در شهرهای شهرکرد، سامان و نقنه در حال ساخت است.

استقبال ۱۵۰۰ نفر در استان از ورزش زورخانه‌ای

حدود یک هزار و ۵۰۰ ورزشکار در کل استان در این رشته فعالیت می‌کنند که این آمار بسته به شغل افراد در فصول مختلف متغیر است.

در ۲ سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا زورخانه‌ها اکثراً غیرفعال بودند اما با این وجود فعالیت‌هایی نظیر؛ برگزاری انتخابیه مسابقات بزرگسالان، نوجوانان و اعزام به مسابقات کشوری، برگزاری دوره بازآموزی مربیگری به صورت مجازی، برگزاری انتخابیه مسابقات کشتی پهلوانی و اعزام مسابقات کشوری برای اولین‌بار در سطح استان، برگزاری دوره‌های آموزشی داوری مرشدی به صورت مجازی، میزبان یگان ویژه‌های کشور در استان به همت هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای، تهیه بسته‌های معیشتی در سراسر استان، برگزاری برنامه ویژه برای پرستاران و سفیران سرآمد بیمارستان هاجر و تجلیل از پیشکسوتان و بزرگان برگزار شد.

عدم محدودیت سنی یکی از محاسن ورزش پهلوانی

نداشتن محدودیت سنی یکی از محاسن ورزش پهلوانی است، چراکه هر ورزشکاری در هر سنی از ۳ تا ۱۰۰ سالگی می‌تواند پهلوان و قهرمان باشد.

در استان از این ورزش استقبال خوبی شده است اما کم‌لطفی مسئولان در تجهیز، تعمیر و تامین منابع مالی کم کم این ورزش را به رکود خواهد کشید.

زورخانه پوریای ولی در مرکز استان در سال۵۳ ساخته شده و اکنون با قدمت ۴۹ سال با امکانات اولیه حتی امکان تجهیز وسایل راحتی را هم ندارد چه برسد به نونوار کردن ساختمان، فضای سالن، تهویه، گرمایش و... که این وضعیت بخاطر بی‌مهری مسئولان است و هرچه برای رفع آن تلاش کردیم به جایی نرسیدیم.

فارس: زورخانه‌ای که قریب 10 سال پیش درشهرکرد کلنگ‌زنی شد، به کجا رسید؟
 
 البته سال ۹۲ کلنگ‌زنی زورخانه‌ای در خیابان فردوسی شمالی جنب سالن حجاب زده شد و اکنون قریب به ۱۰ سال از این اتفاق می‌گذرد اما هنوز به جایی نرسیده است.

تمامی شهرستان‌های استان مستعد پذیرش ورزشکار در این رشته هستند اما متاسفانه بعضی از شهرستان‌ها مانند لردگان که به خاطر شرایط فیزیکی و پتانسیل موجود توان فعالیت در این ورزش به صورت ذاتی در میان این قوم وجود دارد، زورخانه‌ای برای پرورش این ورزش ندارند.

هر محله شهرکرد قدیم یک زورخانه داشت

در شهرکرد قدیم در هر محل یک زورخانه بود اما امروز با توجه به افزایش جمعیت، استقبال بالا از این ورزش و پیشرفت امکانات خبری از زورخانه‌های قدیم نیست و مرکز استان تنها یک زورخانه با قدمت ۴۹ سال دارد.

 گلریزان ریشه در فرهنگ زورخانه‌ای دارد

گلریزان یک حرکت خداپسندانه است که ریشه در فرهنگ زورخانه‌ای و پهلوانی دارد و سالی یکبار در استان انجام می‌شود و ورزشکاران، مدعوین و خیرین برای آزادی زندانیان مبالغی را جمع‌آوری می‌کنند.

از آنجایی که این ورزش با آموزه‌های دینی تلفیق شده ورزشکاران بدون وضو وارد زورخانه نمی‌شوند، صلوات جزو لاینفک اجرای ورزشی است، مرشد به عنوان راهنما ورزشکاران را با خواندن اشعار و احادیث اخلاق در پرورش فکر، جسم و اندیشه در تمام مقاطع سنی هدایت می‌کند.

هدف اصلی این ورزش پهلوانی اصلاح جوانانی است که ممکن است راه صحیح زندگی را گم کرده باشند که با درس‌هایی که از مرشد می‌گیرند اصلاح می‌شوند.

فارس: هر وسیله در این ورزش نماد چیست؟

فلسفه ورزش پهلوانی فلسفه پرورش جسم برای مبارزه با دشمنان است، به عنوان مثال تخته شنا نماد شمشیر، میل پهلوانی نماد گرز، کباده نشان تیروکمان، سنگ نشانه سپر جنگی و مرشد تنها نوازنده کوش در جنگ‌های رزمی است.

لباس ورزشکاران در این رشته نیز در زمان قدیم لنگ بوده که بعدها به علت رعایت بهداشت فردی و متحدالشکل شدن به تیشرت و شلوارک تغییر پیدا کرد.

اصطلاح لنگ انداختن به نوع لباس این ورزشکاران در زمان قدیم برمی‌گردد، اصطلاح لنگ انداختن کنایه از احترام پهلوان کوچکتر به پهلوان پیشکسوت است به گونه‌ای که زمانی که پهلوان پیشکسوت وارد گود زورخانه می‌شد پهلوان کوچک‌تر لبه لنگ خود را در مقابل او روی زمین می‌انداخت که این حرکت به معنای کوچکتر دانستن جایگاه خود در مقابل پهلوان پیشکسوت و ادای احترام به ایشان بود.

فارس: کسی که همه حرکات این ورزش را بیاموزد پهلوان است؟

خیر، ۹۹ درصد ورزش پهلوانی داشتن اخلاق، احترام به بزرگتر و پیشکسوتان، دستگیری از بینوایان و یاری ستم‌دیدگان است و یک درصد آن هنر ورزش پهلوانی است.

 مسئولان باید بدانند که ورزش ملی و مذهبی ما چنان مغفول مانده که شاید تا سالیان دیگر حتی نامی از این ورزش نماند لذا قدرت گرفتن این ورزش همت مضاعف مسئولان را در گرفتن دست پهلوانان لازم دارد.

انتهای پیام/68036

منبع: فارس

کلیدواژه: پهلوانی رئیس هیئت ورزش زورخانه ای ورزش زورخانه ای ورزش پهلوانی زورخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۶۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند

به گزارش خبرنگار مهر، علی عباس فلاحتی مطلق ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: به همت هئیت کشتی پهلوانی و همکاری ستاد دیه استان، جشن گلریزان ویژه کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در گود زورخانه یاسوج برگزار شد.

وی بیان داشت: پهلوانان و ورزشکاران زورخانه همیشه میراث دار و جلودار دستگیری نیازمندان بوده‌اند.

فلاحتی مطلق تصریح کرد: در این آئین ورزشکاران ورزش باستانی با اقتدا به مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) وارد گود زورخانه شدند و پس از اجرای حرکات باستانی و ادای احترام به منش مولای علی علیه السلام، برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد مبالغی جمع آوری کردند.

وی افزود: این آئین با حضور مسئولان در نهادهای زندان‌های استان، ورزش و جوانان، هئیت های همگانی و رزمی، بسیج حقوقدانان و وکلای قوه قضائیه و خیرین و نیکوکاران ورزشی و خانواده‌های ورزشکاران برگزار شد.

کد خبر 6090968

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در فرخ شهر
  • اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس
  • ورزش زورخانه ای و پهلوانی-زنجان
  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای