Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@19:37:43 GMT

آموزش ۲۰ هزار دانش‌آموز همدانی در طرح دادرس

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۷۳۴۹

آموزش ۲۰ هزار دانش‌آموز همدانی در طرح دادرس

عبدالله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان کنترل فشار خون را از موضوعات مورد توجه دانست و اظهار کرد: بیماری فشار خون مسئله روز جامعه بوده و ممکن است دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه نیز درگیر شود و به همین دلیل فرهنگ‌سازی در خود مراقبتی مورد توجه آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: دانش‌آموزانی به عنوان سفیران سلامت و نیز مراقبان سلامت، معلمان تربیت‌بدنی و دستگاه‌هایی متولی نظیر علوم پزشکی، هلال احمر، تربیت بدنی و خیران سلامت نسبت به آموزش معلمان و دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی در خود‌مراقبتی ورود جدی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و پرورش استان همدان با بیان اینکه قبل از بیماری کرونا ۴۳ هزار سفیر سلامت در مدارس استان آموزش‌های لازم را دیدند عنوان کرد: در این راستا رعایت سبک زندگی سالم، تغذیه سالم، افزایش سطح فعالیت جسمانی، توجه به سلامت روحی و روانی و کنترل فشار خون بالا از موضوعات مورد توجه بود.
 
وی با اشاره به اینکه ایام کرونا نیز مدارس غیرحضوری بود و مسائل آموزشی از طریق شبکه شاد به طریق مختلف ارائه می‌شد تاکید کرد: در طول سال توسعه سلامت فردی و گروهی حائز اهمیت بوده و خوشبختانه سفیران سلامت آموزش‌های لازم را دیده و آنها را به همسالان و هم‌کلاسی‌های خود و نیز در درون خانواده انتقال دادند.

جعفری با بیان اینکه کنترل بیماری کرونا توسط این افراد در دستور کار بود و تغذیه سالم نیز یکی از عوامل مهم به شمار می‌آمد گفت: ایام کرونا خانه‌نشینی و آپارتمان‌نشینی به ویژه در شهرها کم تحرکی را به دنبال داشت که در این زمینه طرح «کوچ» یا طرح کنترل و کاهش چاقی دانش‌آموزان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه تمام دانش‌آموزان در این پایش عمومی شرکت کردند و دو مرحله سنجش و یک مرحله مداخلات بین این دو پایش انجام شد افزود: در مرحله اول بیش از ۲۹۲ هزار دانش‌آموز، مورد کنترل و پایش قرار گرفتند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه حدود ۶ درصد از این دانش‌آموزان وزن مطلوب داشتند خاطرنشان کرد: این میزان در سطح کشور مطلوب بود در حالی که یک سال از کرونا می‌گذشت و نگران بودیم.

وی با اشاره به اینکه البته در برخی شاخص‌ها با چاقی و اضافه وزن مواجه بودیم  که ۲۷ درصد دانش‌آموزان مبتلابه بودند اضافه کرد: ۱۹ درصد دانش‌آموزان استان اضافه وزن داشتند و هشت درصد با چاقی مواجه بودند.

جعفری با بیان اینکه کاهش وزن نیز در  تعداد کمی از دانش‌آموزان مشاهده می‌شد گفت: گام دوم اقدامات آموزشی، اطلاع‌رسانی، فراهم کردن بستر همکاری خانواده‌ها، تولید محتوا و ارائه بسته‌های فرهنگی و ورزشی بدون مداخلات غیر پزشکی و غیرضروری بود که اجرایی شد.

وی با تاکید به اینکه با یک اصلاح در روند سبک زندگی می‌توان از بسیاری‌ از بیماری‌ها نجات یافت افزود: به عده معدودی که مشکلات غدد درون‌ریز و مسائل مربوط به ژنتیک داشتند توصیه‌هایی شد و به مراکز پزشکی نیز ارجاع شدند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و پرورش استان همدان با بیان اینکه این اقدامات باعث شد در سنجش ثانویه با کاهش آیتم‌ها مواجه باشیم گفت: به دامنه وزن طبیعی دانش‌آموزان اضافه شد و به ۶۹ درصد رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در دختران کمی نسبت به پسران مطلوب‌ بود و این نشان می‌داد دختران بیشتر به مسائل تغذیه‌ای توجه داشتند گفت: طرح بسیار خوبی بود که امسال نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش استمرار دارد.

جعفری با بیان اینکه لاغری دانش‌آموزان می‌تواند به دلیل مسائل ژنتیکی یا سوءتغذیه باشد افزود: طرح کشوری بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان با نام  «باغ» طرح جدیدی در حوزه سیاست تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان به ویژه ساحت زیستی و بدنی است که بعد تغذیه سالم و سلامتی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با تاکید به اینکه طرح «کوچ» اولویت کنترل و کاهش اضافه وزن دانش‌آموزان را داشت ادامه داد: تربیت فعالیت جسمانی دانش‌آموزان، کاهش اضافه وزن و توجه به تغذیه می‌تواند از آیتم‌های موثر در کنترل فشار خون باشد که اگر توجه نشود در آینده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و پرورش استان همدان بیان کرد: همواره کنار دانشگاه علوم پزشکی هستیم و گاهی پایش‌های تحقیقاتی توسط دانشجویان و اساتید علمی انجام و نتایج در اختیار مراجع ذیصلاح قرار می‌گیرد و آنچه مهم بوده عمومیت دادن این موضوع به بعد فرهنگی است.

وی به اجرای طرح «دادرس» از سوی سازمان هلال احمر در مدارس همدان خبر داد و افزود: این طرح به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان در مواجه با روزهای سخت است که نحوه اندازه‌گیری فشار خون یکی از آیتم‌های مورد توجه در آن بوده است.

جعفری با بیان اینکه طی هفت سال اخیر ۲۰ هزار دانش‌آموز در این طرح به دلیل محدودیت آن که در مدارس خاصی اجرا می‌شود و تعداد تیم‌ها هم محدود است،  شرکت داشتند خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مورد توجه در این طرح نیز نحوه کنترل فشار خون است.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: فشار خون اضافه وزن کنترل وزن دانش آموزان آموزش و پرورش کنترل فشار خون دانش آموزان اضافه وزن مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند

محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت : الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و قرار شده این الگو در یک برنامه سه ساله در همه مدارس پیاده شود.

وی افزود: از مهرماه امسال این الگو در ۲۰ درصد مدارس دولتی اجرا خواهد شد و در سال تحصیلی بعد ۴۰ درصد و سال بعد از آن هم ۴۰ درصد دیگر مدارس زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

وی اضافه کرد: قرار شده مهر ماه امسال ۵۰ درصد مدارس غیردولتی و خاص هم بر اساس الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اداره شوند.

محمدی اشاره‌ای به آثار مثبت اعمال معدل امتحانات نهایی در نتیجه آزمون سراسری داشت و گفت: نتیجه اجرای این طرح در مناطق محروم به خوبی خود را نشان داد. به عنوان مثال در استانی مثل کرمانشاه در حالی که در گذشته هیچ رتبه برتری در کنکور نداشتیم، سال گذشته دو رتبه برتر کنکور و ۲۷ رتبه زیر ۱۰۰ و بیش از۲۷۰ رتبه زیر هزار داشتیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه بنا داریم امسال روی دو موضوع کیفیت بخشی به نظام آموزشی و تقویت مدارس دولتی به عنوان دو مطالبه اصلی مقام معظم رهبری در حوزه تعلیم و ترتیب تمرکز کنیم، گفت: در جهت کیفیت بخشی به نظام آموزشی برای بالا بردن معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 

وی اشاره‌ای هم به اجرای طرح شهید سید محمدسعید جعفری در استان داشت و گفت: در این طرح اردو‌های دانش‌آموزی به عنوان بستری برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته و این طرح در نهایت شناسایی استعداد‌های دانش آموزان را دنبال می‌کند.

محمدی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در راستای تجهیز مدارس به امکانات ورزشی، گفت: در ۱.۵ سال گذشته قریب ۶۰ مکان ورزشی با هدف نهادینه کردن ساحت زیستی بدنی در مدارس استان کرمانشاه ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی شهرستان‌ها گفت: سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی شهرستان‌ها از ۳۰ میلیارد تومان در سنوات قبل به ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امیدواریم در بودجه امسال شاهد توجه بیشتر به آموزش و پرورش در اختصاص بودجه باشیم.

کسب رتبه برتر شورای آموزش و پرورش استان در سطح کشوری، کسب رتبه برتر شورای تحقیقات آموزش و پرورش و نیز رتبه برتر در اجرای پروژه مهر از مهمترین افتخارآفرینی‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان کرمانشاه در سال گذشته بود که محمدی از آنها یاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • بعضی معلمان استان نذر خدمت انجام می‌دهند
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند