Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@18:55:13 GMT

خالق نوای نوایی درگذشت + سوابق

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۷۹۵۷

خالق نوای نوایی درگذشت + سوابق

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جمال محمدپرست، فرزند استاد عثمان محمدپرست گفت: ایشان پس از طی دوره بیماری، حدود ساعت ده صبح امروز پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بیمارستان ۲۲ بهمن شهر خواف به دیار باقی شتافت.

عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در خواف از توابع خراسان رضوی زاده شد. او از سن ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بوده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد محمدپرست آثار مطرح و معروفی از خود به جای گذاشته و از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌است.

او علاوه بر فعالیت هنری در امور خیریه هم پویا بود و در ساخت بیش از ۹۰۰ مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت داشت. همچنین او در هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان نیز گام برداشته و این امور بازتاب همان جمله معروفش است که می‌گفت "در راه خدا موسیقی نواختم" و همه این‌ها او را به چهره‌ای محبوب در جهان تبدیل کرده است.

در ۸ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سر در منزل عثمان محمد پرست نصب شد. همچنین پس از موفقیت در ثبت جهانی دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده بود به عثمان محمد پرست اهدا شد.

استاد محمدپرست خالق نواهای ماندگار موسیقی استان خراسان بود که از قطعه «نوایی» می توان به عنوان ماندگارترین اثر وی نام برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141095 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و پهلوانان زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی کرده اند.
چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی سال ۸۷ به‌عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شد.

دیگر خبرها

  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • برگزاری 120 برنامه در هفته عقیدتی _ سیاسی در خراسان جنوبی
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • امیر ملکی‌پور درگذشت + سوابق
  • ببینید | هشتم اردیبهشت سالروز درگذشت استاد نورالدین رضوی سروستانی
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان