Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@23:41:34 GMT

باید نمایشگاه مجازی وحضوری با فاصله برگزار شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۸۳۰۰

باید نمایشگاه مجازی وحضوری با فاصله برگزار شوند

نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به مشکلاتی که در نتیجه برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری به وجود آمده است، گفت: استقبال از نمایشگاه حضوری خوب است اما استقبال از نمایشگاه مجازی خوب نیست. این نشان می‌دهد که این دو نمایشگاه باید با فاصله نسبت به هم برگزار شوند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایران اکونومیست، اسدالله شعبانی نویسنده کتاب کودک و نوجوان درباره برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری به خبرنگار ایران اکونومیست گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی، موجب شکل‌گیری مشکلاتی شده‌است، مردم سردرگم هستند که در کدام نمایشگاه شرکت کنند، در نتیجه ممکن است نتوانند از یکی از نمایشگاه‌ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقبال از نمایشگاه حضوری خوب است اما استقبال از نمایشگاه مجازی خوب نیست. این نشان می‌دهد که این دو نمایشگاه باید با فاصله نسبت به هم برگزار شوند.

شعبانی با بیان اینکه سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب در زمان نامناسبی برگزار شد و این مساله روی خرید مردم تاثیر گذاشت، توضیح داد: نمایشگاه کتاب در شرایط نامناسبی برگزار شد. از طرفی جنگ اوکراین موجب گرانی شد و از طرفی دولت قیمت کالاهای بنیادی را بالا برده‌است. وقتی مردم دنبال نان و ماکرونی هستند، آیا می‌توانند در کنار این نگرانی به کتاب فکر کنند؟

او ادامه داد: این موارد نیاز به مدیریت دارد، اما میدریت لازم را نداریم، این بی‌تدبیری در مساله نشر هم وجود دارد. اینکه در این گرفتاری و مشکلات، برگزاری نمایشگاه، خبر خوبی است، اما نتیجه این نمایشگاه باید شکل‌گیری اتفاقی باشد، این در حالی است که فعالیت‌های نمایشگاه به نتیجه نمی‌رسد.

نویسنده در گذشته آرمان‌گرا بود

این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه همیشه به آینده امیدوار است، ادامه داد: نابسامانی‌هایی در حوزه نشر وجود دارد. قیمت کاغذ، مقوا، زینک و .. بالا می‌رود. اوضاع کتاب خوب نیست و ناشران به سختی به کار خود ادامه می‌دهند؛ همچنین تعدادی از کتاب‌فروشی‌ها به کار خود پایان دادند.

او افزود: عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان هستم، نتوانستیم در این دوره نمایشگاه غرفه داشته‌باشیم. ناشران در غرفه تجمیعی حضور دارند همیشه باید امیدوار باشیم.

شعبانی در بررسی کیفی کتاب‌های کودک و نوجوانی که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، بیان کرد: این دوره از نظر کیفیت نمایشگاه خوبی نیست، چند ناشر حرفه‌ای مانند افق، پیدایش، هوپا، نردبان و پرتقال کتاب‌های خوبی منتشر کردند. اما باقی ناشران نمی‌توانند به خوبی کار کنند. از گذشته هم کتاب‌های کودک عموما کتابسازی و با هدف فروش کتاب تولید می‌شود. بیشتر ناشران به خلاقیت اهمیت نمی‌دهند زیرا وقت ندارند، در حالی که نویسنده در گذشته آرمان‌گرا بود و می‌خواست جریان‌سازی کند.

دولت می‌تواند در چرخه توزیع فعال باشد

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در ارزیابی ناشران گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره از نمایشگاه شرکت نکرده‌است و کمتر کتاب‌های خوب منتشر می‌کند. کانون بیشتر به اداره تبدیل شده‌است. انتشارات مدرسه 30 کتاب از من دارد اما یک عدد از آن‌ها را تجدید چاپ نکرده‌است، زیرا اولویت این انتشارات تغییر کرده‌است. ناشرانی که بودجه دولتی دارند، دغدغه سرمایه ندارند و کتاب‌هایی را منتشر می‌کنند که دولت می‌خواهد. دولت هم سیاست‌های کلان دارد که می‌خواهد آن‌ها را اجرایی کند.

او با اعلام اینکه در کشور چرخه توزیع کلان وجود ندارد، ادامه داد: ناشران اگرچه خلاق باشند، نمی‌توانند در چرخه توزیع فعال باشند. دولت می‌تواند در چرخه توزیع نقش بازی کند، اما هنوز این کار را نکرده‌است. قبلا به خواننده کتاب بُن می‌دادند و مخاطب با آن بن از نمایشگاه خرید می‌کرد، اما در این دوره بن را فقط به گروه‌های خاصی دادند، که کتاب‌های خاص می‌خرند.

به گفته شعبانی باید نشر آزادی عمل داشته‌باشد و کتاب خلاقه منتشر کند. وقتی ناشران چهارچوب داشته‌باشند، اهداف فرهنگی را فراموش و سعی می‌کنند کتاب‌هایی را تولید کنند که بازار داشته‌باشد، به نهادها بفروشند، فضا تا اندازه‌ای بسته‌است و باید بازار آزاد در تولید کتاب تعریف شود. اما با اینکه مسئولان می‌دانند و آسیب‌شناسی کردند، اما اراده برای تولید و توزیع وجود ندارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نمایشگاه مجازی کتاب تهران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استقبال از نمایشگاه نمایشگاه مجازی کودک و نوجوان چرخه توزیع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۸۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه" با اعلام برنامه چهار هفته پایانی لیگ برتر حالا کادر فنی پرسپولیس مثل تمام تیم‌های لیگ برتری برنامه پیش روی خود را تا روز آخر می داند و بر اساس آن برای تمرینات خود  زمان بندی می‌کند.

با مشخص شدن این برنامه پرسپولیس طی یک ماه و شش بازی دشوار باید هم فاصله امتیازی خود با استقلال را جبران کند هم به گونه ای نتیجه بگیرد که شانس اول قهرمانی باشد و سرانجام به جام دست یابد.

برای این منظور سرخ ها شش بازی دشوار و نفسگیر در پیش دارند که  سه تا از آنها در ورزشگاه آزادی و سه تای دیگر خارج از خانه برگزار می شود با این تفاوت که بازی خارج از خانه مقابل هوادار هم در تهران  و زمین حریف برگزار می‌شود.

طبق برنامه اعلامی سازمان لیگ شش بازی پایانی پرسپولیس از چهارشنبه 12 اردیبهشت آغاز و یازده خردادماه به پایان خواهد رسید.

فاصله بازی سپاهان تا نساجی و سپس فاصله بازی نساجی تا هوادار پنج روزه است اما از بازی با هوادار تا دیدار مقابل استقلال خوزستان 10 روز فاصله افتاده است.بعد از آن نیز فاصله بازی ها پنج روز پنج روز خواهد بود.

از سه بازی خانگی سرخ ها مقابل سپاهان ، استقلال خوزستان و مس رفسنجان تنها بازی هفته آخر در تاریخ یازدهم خردادماه جمعه برگزار خواهد شد.

نکته مهم این برنامه نسبت به فصل قبل اینجاست که پرسپولیس در بازی آخر در خانه و در روز جمعه میزبان است  اگر شرایط در آن روز به گونه ای رقم بخورد که سرخ ها به قهرمانی برسند مقابل هواداران خودشان و در ورزشگاه آزادی جشن قهرمانی خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید