Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:34:00 GMT

چند خبر کوتاه از میراث فرهنگی و گردشگری کردستان

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۳۹۰۲۹

چند خبر کوتاه از میراث فرهنگی و گردشگری کردستان

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه میراث جهانی هورامان روز پنجشنبه گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی و در قالب ویژه برنامه ای از لوح ثبت میراث جهانی هورامان با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداران کردستان و کرمانشاه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و جمعی از مدیران کشوری رونمایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پویا طالب نیا با اشاره به اینکه این مراسم روز یکشنبه اول خرداد ماه در کاخ گلستان تهران برگزار می‌شود، افزود: این رویداد می‌تواند سرآغازی برای ایجاد نگاهی ملی و توسعه بخش برای میراث جهانی هورامان باشد.

مدیر پایگاه جهانی هورامان ادامه داد: هورامان به عنوان وسیع‌ترین میراث ثبت جهانی شده جمهوری اسلامی ایران، بیست و ششمین اثر ثبت شده در یونسکو بوده که در استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع شده است.

وی یادآور شد: هورامان تیرماه سال گذشته در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به اتفاق آرا از لحاظ فرهنگ غنی و همزیستی انسان با طبیعت در طول تاریخ ثبت جهانی شد.

افتتاح سه واحد اقامتگاه بومگردی در سنندج

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: به مناسبت هفته میراث‌ فرهنگی، سه واحد اقامتگاه بومگردی در شهرستان سنندج شامل اقامتگاه‌های تاو در روستای گلین و گلاویژ و سروه در روستای ‌هشمیز با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به افتتاح رسید.

یعقوب گویلیان افزود: با راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها زمینه اشتغال بیش از ۱۰ نفر به‌ صورت مستقیم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم میراث‌ فرهنگی حفظ میراث ملموس و ناملموس در مناطق روستایی است، ادامه داد: در سال‌های اخیر برنامه‌های ویژه‌ای برای حفاظت از میراث روستایی اجرا شد که از آن جمله می‌توان به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در این مناطق اشاره کرد.

گویلیان یادآور شد: در حال حاضر ۳۴ اقامتگاه بوم‎گردی دارای مجوز در کردستان فعال است که بیشترین آن در شهرستان سنندج قرار دارد.

برپایی نمایشگاه صنایع‌ دستی و غذاهای محلی در خانه کُرد سنندج

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: همزمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌ فرهنگی، نمایشگاهی از آثار صنایع‌ دستی و غذاهای محلی در خانه کُرد سنندج برپا شد.

فرهاد حامدی افزود: این نمایشگاه تحت عنوان جشنواره "ژیوه‌ر" شهر فرهنگ و هنر در شهر سنندج برپا و در آن آثاری از صنایع‌ دستی، حاصل ذوق و هنر زنان توانمند و محلات کمتر برخوردار استان در قالب ۲۰ غرفه به‌ نمایش گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: در بخش دیگری از این نمایشگاه، انواع غذاهای محلی و ثبت ملی شده استان با هدف معرفی میراث ناملموس کردستان عرضه می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی کردستان گفت: اجرای برنامه‌های شاد و متنوع موسیقی و نمایش از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است که به‌ همت انجمن ژیوه‌ر سنندج برگزار شده و تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ پذیرای بازدید علاقمندان است.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

برچسب‌ها گردشگری کردستان اورامان تخت سنندج میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان اورامان تخت گردشگری کردستان اورامان تخت سنندج میراث فرهنگی جهانی هورامان میراث فرهنگی میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۳۹۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: زیرساخت‌های محافظت از محوطه غار باستانی زل هستیجان در شهرستان دلیجان مهیا می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمود مرادی در بازدید از محوطه غار باستانی زل در شهرستان دلیجان اظهار کرد: غار زل هستیجان دربردارنده اسناد و شواهد فراوانی به خط و زبان فارسی میانه، متعلق به اواخر عهد ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.

وی افزود: این غار بارها مورد هجوم غارتگران آثار ملی قرار گرفته و تا کنون بسیاری از این اسناد به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به تصمیمات که در خصوص برنامه‌های در دست اقدام برای حفاظت و شناسایی بیشتر غار گفت: با استقرار کانکس نیروی یگان حفاظتی و نصب دوربین‌های نظارتی، حفاظت این اثر تاریخی تشدید خواهد شد.

مرادی با تاکید بر اینکه فصل دوم پژوهش غار هستیجان به زودی آغاز خواهد شد، ادامه داد: نیاز است به این غار توجه ویژه شود، فصل اول پژوهش این غار توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث‌فرهنگی در دست کاوش قرار گرفته است و فصل بعدی پژوهش‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در فصل اول کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد و فصل دوم پژوهش‌ها توسط پیمانکار ذیصلاح به زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 747929

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان