Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@05:33:24 GMT

آرایش سیاسی جدید در پارلمان لبنان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۲۹۴۲

آرایش سیاسی جدید در پارلمان لبنان

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب:
انتخابات لبنان با همه فراز و فرودهایش به اتمام رسید و ائتلاف های آن مشخص شد.
در پارلمان جدید بر خلاف دوره های پیشین شاهد ۴ جریان هستیم.
جریان اول که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد جریان ۸ مارس است که حدود ۶۲ کرسی را مستقیما کسب کرده و موفق ترین ائتلاف انتخاباتی به شمار می رود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ائتلاف دوم ، جریان ۱۴ مارس به رهبری سمیر جعجع است که حدود ۴۲ کرسی را از آن خود کرده و دومین ائتلاف پارلمان خواهد بود‌.
ائتلاف سوم جامعه مدنی و معترضان به سیستم سیاسی لبنان و تمام گروههای آن است که مورد حمایت غرب و آمریکا هستند و خواهان استحاله و دگرگونی نظام طائفگی در لبنان هستند که ۱۵ کرسی را در اختیار گرفته اند .
جریان چهارم افراد مستقل هستند که حدود ۹ کرسی را از آن خود ساخته اند.
در نتیجه باید گفت در پارلمان آتی ۴ جریان در پارلمان وجود دارند اما در هنگام ائتلاف سازی ، جریان ها به جذب افراد مستقل می پردازند.
با توجه به شناختی که از کاندیداهای مستقل وجود دارد باید گفت تعدادی از آنها به ۸ مارس و برخی به ۱۴ مارس خواهند پیوست و در نتیجه ائتلاف آنها در پارلمان با افزایش کرسی روبرو می شود .
از آنجا که حزب الله و متحدانش ۶۲ کرسی را کسب کرده اند و برخی نمایندگان فعلی با وجود  مستقل بودن در تبلیغات انتخاباتی در پارلمان گذشته جزو ائتلاف حامیان مقاومت بوده اند تخمین قطعی زده می شود که حزب الله و حامیانش اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک ) را از آن خود سازند .
در نتیجه از الان مشخص است که نبیه بری از طایفه شیعه همچنان رئیس پارلمان خواهد بود و با توجه به کبر سن و پیری میشل عون و عدم تمایل او برای ریاست جمهوری، هنوز مشخص نیست کدام شخص از مسیحیان این سمت را بر عهده گیرد و لکن عطف به ترکیب پارلمان، تعیین کننده بودن اراده جریان ۸ مارس برای انتخاب رئیس جمهور را یادآور می شود.
در طایفه اهل سنت اما اختلافات و چند دستگی ها فراوان ارزیابی می گردد و کار انتخاب نخست وزیر براساس اجماع این طایفه اصلا راحت نیست؛ چون پس تحریم انتخابات توسط سعد حریری و المستقبل ، هیچ جریانی اکثریت قابل توجه را در اختیار ندارد و فواد سینیوره (اهل صیدا) و اشرف ریفی (اهل طرابلس) که هردو از مخالفان ۸ مارس هستند نیز نتوانسته اند نمایندگان قابل توجهی به پارلمان بفرستند و خود آنها نیز اختلافات عمیقی دارند .
لازم به یادآوری است که وضعیت  نمایندگان ۸ مارس در طایفه سنی در پارلمان جدید بهتر از دوره گذشته است.
در پایان نگارنده یاد آور می شود که با توجه انصراف حریری و رهبری سمیر جعجع بر اقلیت ۱۴ مارس و پولهای هنگفت سعودی ، لبنان طی ماههای آتی اتفاقات تنش زایی را تجربه خواهد کرد اما با توجه به اکثریت پارلمانی جریان ۸ مارس و قدرت بالای نظامی حزب الله و حمایت این جنبش از ارتش لبنان ، بعید است که جنگ داخلی در عروس خاورمیانه شعله ور شود.

به قلم: علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: پارلمان لبنان انتخابات لبنان ۸ مارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۲۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به تسریع در این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229235 برچسب‌ها لبنان

دیگر خبرها

  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • شرکت هسل دیزاین
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود