Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مروتی گفت: در حال حاضر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد و این آمار نگران کننده است و نشان می دهد ایران در آینده درگیر پیری جمعیت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین مروتی، پژوهشگر و استاد حوزه جمعیت در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در سال های بعد از انقلاب نرخ باروری در کشور ظرف مدت کوتاهی یک چهارم شد و خانواده ها گرایش به دو فرزند یا کمتر پیدا نمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد و این آمار نگران کننده است و نشان می دهد ایران در آینده درگیر پیری جمعیت می شود.   مروتی افزود: پنجره جمعیتی مهمترین سرمایه انسانی و اقتصادی پایدار است که با کاهش جمعیت این پنجره در کشور در حال بسته شدن است.   این پژوهشگر تصریح کرد: احتمالا در سال ۱۴۲۵ در کشور با یک سالخوردگی شدید روبرو خواهیم شد و این اتفاق، اتفاقی وحشتناک و نگران کننده است.   وی گفت: یکی از مهمترین راه های مقابله با افزایش سالخوردگی؛ افزایش باروری است و باید هر خانواده ای حداقل ۲ تا ۳ فرزند داشته باشد.   مروتی با بیان اینکه والدین تک فرزند، در آینده جایشان در خانه سالمندان است، بیان کرد: اگر یک تک فرزند با یک تک فرزند ازدواج کند این ها با بچه هایشان متولی نگهداری از چهار سالمند بشوند و حتی اگر عاشق پدر و مادرشان هم باشند توان نگهداری از آن ها را نخواهند داشت.   این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: سالخوردگی جمعیت در ایران با سرعت فوق العاده ای در حال وقوع است و برای رهایی از آن باید تمایل زوجین را به فرزندآوری با حمایت و فرهنگ سازی افزایش دهیم زیرا تنها راه نجات از پیری جمعیت، افزایش نرخ زاد و ولد در کشور است.   انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: تک فرزند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند