Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - بوشهر به‌عنوان گنجینه خلیج‌فارس تولیدات و محصولات صنایع دستی آن گنجینه‌ای متفاوت از فرهنگ‌ها در عرصه‌های مختلف است که نیاز به توجه ویژه در احیا و فعال شدن کارگاه‌ها و اشتغال‌زایی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبوشهر، صنایع دستی میراث ارزنده‌ای است که ذوق، خلاقیت، هویت و اندیشه مردم یک منطقه را به رخ می‌کشد و از اهمیت بسزایی در بازشناختن تاریخ و هویت فرهنگی آن منطقه برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع دستی پیوند تنگاتنگی با زیست انسان‌ها دارد و این میراث کهن بدون هیچ‌گونه تهدید برای محیط زیست، فراهم‌کردن همگرایی اقتصادی و فرهنگی با کمترین سرمایه برای قشرهای مختلف است.

صنایع دستی بخشی از سرمایه ملی و فرهنگی هر سرزمین به‌شمار می‌رود که حفظ آن در مناطق یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات صنایع دستی است و مهم‌ترین آن‌ها ساخت شناور و لنج سازی، توربافی، کوزه، سفال، گبه، گلیم، محصولات صدف دریایی و حصیر بافی تشکیل می‌دهد.

از گذشته‌های بسیار دور که صنعت لنج‌سازی در این استان رواج داشته، نماد کار و زندگی، دریا و دریانوردی، صید و صیادی، رونق تجارت و رزق و روزی است.

این لنج‌ها به‌صورت سنتی با الوار چوب‌های مرغوب، مانند چوب ساج ساخته می‌شدند، ولی در سال‌های اخیر ساخت آن‌ها از شیوه سنتی خارج شده و لنج‌ها از مواد اولیه موسوم به فایبرگلاس ساخته می‌شوند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر وجود 900 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس قابلیت مهمی برای تولید محصولات صنایع دستی با استفاده از سواحل شنی فراهم کرده است.

اسماعیل سجادی منش تصریح کرد: مردم ساحل‌نشین بوشهری علاوه بر استفاده از صنعت صید و صیادی و تجارت دریایی از دیگر ظرفیت‌های آن برای تولید محصولات زیبا هنری استفاده می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از ارائه محصولات صنایع دستی استان در بازارهای مختلف داخلی و خارجی خبر داد و خاطر نشان کرد: تولیدات صنایع دستی این استان علاوه در بازارهای داخلی به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس، اروپایی و آسیایی عرضه می‌شود.

گبه و گلیم از برجسته‌ترین محصولات صنایع دستی استان بوشهر

سجادی‌منش با اشاره به تولید گبه در استان افزود: گبه یکی دیگر از تولیدات مهم هنرمندان صنعتگر استان بوشهر است که این محصول خریداران زیادی در داخل و دیگر کشورها دارد.

وی گلیم را یکی دیگر از تولیدات هنرمندان بوشهری دانست و بیان کرد: عبای بوشهر دارای شهره جهانی است و به عنوان صنایع دستی برتر، توسط شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شده است.

وی از  برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در استان خبر داد و افزود: در این نمایشگاه تولیدات رشته‌های صنایع‌دستی دریایی، حصیربافی، زیورآلات سنتی و صنایع‌دستی چوبی ارائه شده است.

صنایع دستی و تولیدات عشایری استان کرمان باید دانش بنیان شودبرگزاری نمایشگاه صنایع دستی هرمزگان به مناسبت روز ملی خلیج فارس از دریچه دوربین تسنیماحداث بازارچه‌های صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها در حد شعار باقی ماند

به گزارش تسنیم، استان بوشهر با پیشینه تاریخی بسیار کهن یکی از کانون‌های قدیمی صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و همواره به عنوان مهد پرورش تولید محصولات شاخص صنایع دستی در رشته‌های مختلف بوده است.

احیا رشته‌های مختلف صنایع دستی بر اساس ظرفیت‌های مناطق استان و بکارگیری خلاقیت و ذوق با هدف تأمین نیاز مخاطبان از موضوعاتی است که باید محافل تصمیم‌ساز اشتغال استان به آن توجه کرده و برنامه مناسب حمایتی از شاغلان این بخش تدوین کنند.

انتهای پیام/190/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی استان بوشهر محصولات صنایع دستی صنایع دستی تولید محصولات صنایع دستی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس

رئیس شورای شهر بندرعباس از تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار شهر بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان،مصیب نظری در مراسم گرامیداشت روز شوراها که با حضور اعضای شورای شهر بندرعباس، اعضای شوراهای ادوار گذشته در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد، با اشاره به تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار شهر بندرعباس اظهار کرد: قرار است، در این نشست‌ها که به شکل فصلی برگزار می شود، برای گرفتن تصمیمات بهتر به موضوعات کلانی که به جامعه مربوط است، بپردازیم.

رئیس شورای شهر بندرعباس افزود: در مرکز پژوهش‌های شورا که در صحن علنی شورای شهر بندرعباس تشکیل می‌شود، تصمیمات نخبه‌گانی با توجه به تجربه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های علمی گرفته می‌شود و این جمع می‌تواند در اقناع عمومی کمک کند.

تجربه اعضای شوراهای ادوار مختلف در کنار هم راهگشای توسعه است

فاطمه جراره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم گرامیداشت روز شوراها با تبریک این روز گفت: تخصص، تجربه و دانش اعضای شوراهای ادوار مختلف در کنار دانش اعضای شورای ششم راهگشای توسعه شهر بندرعباس است.

وی با بیان اینکه سومین سالی است که این مراسم برگزار می شود، افزود: وقتی اعضای شوراهایی که در دوره های مختلف اعتماد مردم را جلب کرده‌اند و برای توسعه شهر به عنوان نمایندگانشان انتخاب شده‌اند، تخصص و تجربه و دانشی که هرکدام از اعضا دارند در کنار هم جمع شود، اتفاق خوبی برای توسعه شهرها و روستاها را رقم می زند.

جراره، با اشاره به اینکه خرسندم که توانسته‌ام در سه دوره رای مردم بندرعباس را داشته باشم، عنوان کرد: به واسطه کار شورایی که در ادوار مختلف انجام داده‌ام یک‌سری نواقص و خلاهای قانونی در قانون شورا وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم مواردی که اختیارات و جایگاه واقعی شورا را مشخص کند، لحاظ کنیم و همان‌طور که در قانون اساسی به نقش شوراها اشاره شده است، واقعیت و نقش واقعی شورا مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 749282

دیگر خبرها

  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر