Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با وجود فشارهای غربی، عربی و صهیونیستی از داخل و خارج لبنان و علیرغم همه مشکلات اقتصادی و معیشتی که بر مردم لبنان تحمیل شده، نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور نشان می‌دهد که لبنانی‌ها همچنان به مقاومت پایبند و وفادار هستند. این در حالی بود که در ماههای اخیر برخی جریانات سیاسی تلاش‌های خود را در زمینه ضرورت خلع سلاح مقاومت به طور جدی پیگیری می‌کردند و با امیدواری برای نیل به هدف خود علیه مقاومت به انتخابات پارلمانی چشم امید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیلگران سیاسی معتقدند مقاومت با استراتژی مناسب دفاعی موفق شد از موجودیت خود محافظت کند. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند علت پیروزی مقاومت در این انتخابات، افزایش آرای حزب‌الله نسبت به انتخابات ۲۰۱۸ است که بیانگر توسعه دایره محبوبیت مقاومت در بین مردم لبنان است.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها با وجود انجام هزینه‌های هنگفت در بخش‌های رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی از طریق کانال سفیر این کشور در بیروت، بازنده اصلی صحنه انتخابات بودند و پروژه اصلی آنها برای سرنگونی مقاومت راه به جایی نبرد.

در همین راستا «لور ابی خلیل»، کارشناس لبنانی گفتگویی را با خبرگزاری مهر انجام که به شرح زیر است:

* انتخابات ساختار سیاسی لبنان را تکان داده و به نظر می‌رسد تغییراتی در آن ایجاد خواهد کرد.. این انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این انتخابات برای مردم لبنان رضایت بخش بوده است؟

طبعا تغییراتی در نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد که از طریق آن شاهد تغییر در ساختار سیاسی بودیم. حدود ۲۵ نماینده از ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان، خارج از توافقات حزبی، فرقه ای، مذهبی و منطقه ای و با شعار جامعه مدنی و تحت عنوان نمایندگان مستقل به پارلمان راه یافتند.

این امر مسئله ای جدید در پارلمان است که می تواند اتفاقی مثبت باشد. اگر نمایندگان مذکور در راستای ایجاد جامعه مدنی تحت عنوان عدالت اجتماعی و توجه به حقوق کلی خارج از صف بندی های سیاسی منطقه ای و فرقه ای تلاش کنند، آن گاه به سوی گام های مثبت در اجرای مفهوم ایجاد یک دولت مدنی مدرن حرکت خواهیم کرد.

از سوی دیگر اگر نمایندگان مستقل از این شعارها تنها برای راه یابی به پارلمان استفاده کرده باشند و به دلیل وابستگی به خارج اقدام به اجرای دستورالعملهای خارجی کنند، آن گاه ما از صف بندی های سیاسی منطقه ای و فرقه ای به سوی اجرای دستورالعملهای مجهول الهویه حرکت خواهیم کرد که هدف آنها نیز مشخص نیست.

*آیا این انتخابات برای مردم لبنان رضایت بخش بوده است؟

می توان تاکید کرد که نتایج انتخابات با تنوع طوائف در داخل جامعه لبنان همخوانی ندارد، چرا که حزب «القوات اللبنانیة» که یک حزب تندرو است تعداد نمایندگان خود در پارلمان را از ۱۵ نماینده در انتخابات سال ۲۰۱۸ به ۲۰ نماینده افزایش داد.

درباره جریان شیعی باید گفت که در تعداد کرسی های نمایندگان شیعه نسبت به انتخابات قبلی تغییر ایجاد نشد و همه نمایندگان حزب الله و جنبش امل که در انتخابات نامزد شدند، پیروز شده و به پارلمان راه یافتند.

*به نظر شما آیا خلأ سیاسی پر خواهد شد و کشور پیشرفت خواهد کرد؟

بدون شک پارلمان جدید یک داور جدید برای اعضای جدید خود است. اعضای جدید پارلمان شامل زنانی با پیشینه و فعالیتهای گسترده که برخی از آنها استادان دانشگاههای لبنان هستند، می‌شود.

نباید فراموش کرد که پارلمان در مرحله بعدی با چالشهای اقتصادی و مالی بسیار بزرگی رو به رو خواهد بود. نمایندگان باید رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس پارلمان انتخاب کنند.

این چالشهای بزرگ مستلزم آن است که تمامی جریانهای سیاسی در مرحله آتی گفتگوهایی جدی را در راستای مقابله با سختیهای موجودآغاز کنند. مرحله بعد بسیار حساس و مهم است و مقامات کشور باید صبر پیشه کرده و از طرحها و برنامه های راهبردی و طرحهای اقتصادی ثمربخش استفاده کنند و در راستای اصلاح صحنه سیاسی مملو از بحرانها و مصائب

کد خبر 5495256 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان حزب الله لبنان جنبش امل انتخابات پارلمانی 2022 لبنان روسیه اوکراین ناتو ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی فلسطین فنلاند سوئد مسکو عراق جنگ اوکراین لبنان حمله روسیه به اوکراین ترکیه مردم لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از فردا در کرمانشاه

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز فعالیت تبلیغاتی نامزدهای دور دوم از فردا، اظهار کرد: چهار نامزد راه یافته به دور دوم در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه برای تعیین ۲ کرسی باقی مانده با هم رقابت می‌کنند.

وی افزود: اسامی این چهار نامزد در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه به ترتیب حروف الفبا آقایان جهانبخش امینی با کد انتخاباتی ۱۱، ابراهیم رحیمی زنگنه با کد انتخاباتی ۲۲، فضل الله رنجبر با کد انتخاباتی ۳۳ و عبدالرضا مصری با کد انتخاباتی ۴۴ هستند.

فرماندار کرمانشاه بیان کرد: از بامداد روز پنجشنبه مصادف با سیزدهم اردیبهشت ماه، مهلت تبلیغات این چهار نامزد انتخابات شروع و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

آمویی تصریح کرد: مهلت تبلیغات این نامزدها ۲۴ ساعت قبل از فرایند رأی گیری پایان خواهد گرفت.

آمویی با بیان اینکه انتخابات دور دوم همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: فرآیند رأی‌گیری از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه دارد و در صورت نیاز این زمان تمدید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات این دوره در کرمانشاه به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، افزود: روز رأی گیری دستگاه‌های اخذ رأی مکانیزه در شعب مستقر می‌شود و شهروندان می‌توانند به سهولت رأی خود را ثبت کنند.

گفتنی است، ۶۴۵ شعبه اخذ رأی برای دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه پیش بینی شده است.

کد خبر 6094393

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از فردا در کرمانشاه
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی