Web Analytics Made Easy - Statcounter

آژانس‌های فضایی آمریکا، اروپا و ژاپن سعی دارند همکاری خود را برای رصد جامع تغییرات زیست‌محیطی زمین توسعه دهند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از فوربس، ناسا، "آژانس فضایی اروپا"(ESA) و "آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن"(JAXA) اعلام کرده‌اند که سیستم موسوم به "ارث آبزروینگ داشبورد"(Earth Observing Dashboard) خود را توسعه داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیستم، تغییرات جامعه و محیط زیست را با استفاده از ماهواره‌های رصد زمین ثبت می‌کند. با وجود شش بخش جدید در مورد جو، کشاورزی، زیست‌توده، آب و اقیانوس، کرایوسفر و اقتصاد، کاربران می‌توانند به داده‌های ماهواره‌ای هر سه آژانس فضایی دسترسی داشته باشند و رابطه بین فعالیت‌های انسانی و تغییرات محیطی را در سراسر جهان و به مرور زمان مشاهده کنند.

"داشبورد" که به عنوان یک همکاری بی‌سابقه میان سه آژانس فضایی توصیف می‌شود، برای نخستین بار در ژوئن سال ۲۰۲۰ به عنوان روشی برای پیگیری تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر اقتصاد و محیط زیست رونمایی شد. زمانی که این سیستم برای نخستین بار راه‌اندازی شد، این سه آژانس فضایی قصد خود را برای اضافه کردن بخش‌های جدیدی به آن طی ماه‌های آینده اعلام کردند.

"توماس زوربوچن"(Thomas Zurbuchen)، از مدیران اداره ماموریت علمی ناسا گفت: ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن در مجموع، یک دارایی منحصربه‌فرد و ارزشمند انسانی را ارائه داده‌اند. این دارایی، سیستم‌های رصد زمین در فضا هستند که ما می‌توانیم هر روز از آنها برای منافع جامعه و پیشرفت دانش علمی استفاده کنیم.

در هر یک از بخش‌های این سیستم تازه راه‌اندازی‌شده، کاربران می‌توانند مفهوم ایجادشده با داده‌های ماهواره‌ای جمع‌آوری‌شده طی چندین سال را بررسی کنند. آنها می‌توانند بخش‌های گوناگون این سیستم را براساس کشورها و مناطق گوناگون بررسی کنند تا ببینند که شاخص‌های مختلف محیطی چگونه به مرور زمان تغییر کرده‌اند.

"کوجی ترادا"(Koji Terada)، معاون رئیس آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن در بیانیه‌ای گفت: پس از همکاری با ناسا و آژانس فضایی اروپا در مورد کووید-۱۹، ما این سیستم را توسعه دادیم تا مسائل جهانی در مورد محیط زیست و تغییرات آب و هوا را به طور گسترده و طی یک همکاری سه‌جانبه به جهان ارائه دهیم.

ویدئوهای آپلودشده در کانال یوتیوب آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهند که کاربران چگونه می‌توانند به مفهوم حاصل از داده‌های ماهواره‌ای در بخش‌های کرایوسفر و جو این سیستم دسترسی داشته باشند.

در بخش کرایوسفر، ماهواره‌های "آیس‌ست ۲"(ICESat-2) و "کلاودست"(CloudSat) ناسا، "کرایوست ۲"(CryoSat-2) آژانس فضایی اروپا و "مأموریت مشاهده دگرگونی‌های جهانی"(GCOM) متعلق به آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن با هم کار می‌کنند تا داده‌های نظارت بر ضخامت یخ‌ دریاهای جهان را ارائه دهند.

در بخش جو، سیستم نظارتی "تروپومی"(Tropomi) و ماهواره "Sentinel-5" آژانس فضایی اروپا و "دستگاه بررسی اوزون"(OMI) در ماهواره "آئورا"(Aura) ناسا، غلظت دی‌اکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن در جو جهان را ردیابی می‌کنند. داده‌های تروپومی نشان می‌دهند که آتش‌سوزی‌های جنگلی استرالیا در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ۷۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن را در جو منتشر کرده‌اند که آمار قابل توجهی به شمار می‌رود.

در بخش کشاورزی، داشبورد بررسی می‌کند که بحران‌های جهانی از جمله کووید-۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین چگونه عرضه غذا و محصولات را مختل کرده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای بخش آب و اقیانوس نشان می‌دهند که گرم شدن کره زمین به افزایش مضر جلبک‌ها در مناطق خاصی از جهان منجر شده است.

این آژانس‌های فضایی قصد دارند تا داشبورد را با جمع‌آوری داده‌های جدید به روز نگه دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ناسا ، آژانس فضایی اروپا ، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن ، زمین ، آب و هوا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ناسا آژانس فضایی اروپا آژانس کاوش های هوافضای ژاپن زمین آب و هوا آژانس کاوش های هوافضای ژاپن آژانس فضایی اروپا ماهواره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سعید ابراهیمی بسطامی مدیر بیمه دی استان آذربایجان غربی در این مراسم که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک برگزار شدگفت: روز زمین پاک برای اولین بار در ۲۲ آپریل سال ۱۹۷۰ نامگذاری شد و تاکنون هرساله در ایران مصادف با ۲ اردیبهشت و همچنین در سراسر جهان توسط فعالان حوزه محیط زیست، روز جهانی زمین پاک به جهت افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به مسائل محیط زیست جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: فعالان حوزه محیط زیست، دغدغه بسیاری برای محیط زیست و زمین دارند. به همین دلیل در هفته زمین پاک که از ۲ اردیبهشت به مدت یک هفته آغاز می‌شود، بحث‌ها و فعالیت‌های زیستی در سازمان‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود که هدف از آنها این است که به مردم یادآوری کنند که زمین، نیاز به حمایت دارد.

ابراهیمی اظهار داشت: آشناکردن کودکان و نوجوانان با باید‌ها و نباید‌های زیست‌محیطی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید با جدیت پیگیری شود.

وی، با بیان اینکه بحران‌های زیست‌محیطی و تغییر اقلیم، بیشترین تأثیر را بر روی کودکان خواهد گذاشت، عنوان کرد: تخریب محیط‌زیست آینده کودکانمان را سرد و تاریک می‌کند و شاید راه بازگشت به شرایط مطلوب برای همیشه از بین برود.

گفتنی است این مراسم با هدف ایفای نقش اجتماعی بیمه دی و ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین کودکان و نوجوانان به همت مدیریت بیمه دی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در پایان این مراسم از صاحبان آثار برتر نقاشی که به دبیرخانه ارسال شده بود با اهدای جوایزی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان