نکوداشت حکیم ملاصدرا / برکات نگرش صدرایی توان به نمود رسانیدن جلوههای تابناک اسلام شیعی را دارد
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۰۱۰۹
همین که امثال هانری کُربن به درک محضر علامه طباطبایی نایل شدهاند نشان میدهد که رشحات و برکات نگرش صدرایی توان به نمود رسانیدن جلوههای تابناک اسلام شیعی را در دورهای که مسلمانی برابر با تحجر و آدمکشی است، دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اول خرداد ماه، روز نکوداشت حکیم صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی است و همین امر بهانهای است برای نقد نگرشها به حکمت و فلسفه اسلامی که این روزها گاهی از سوی برخی شخصیتها در مظان اتهام قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عبدالرضا مدرسزاده، نویسنده، مترجم و دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است، از ظرفیتهای نهفته و آشکار نگرش صدرایی در گرهگشایی فلسفی و افقگشایی معرفتی انسان معاصر سخن گفته است که متن کامل آن را در ادامه میخوانیم:
درباره حکیم نامدار ملاصدرا که دو شاگرد و داماد او( فیضکاشانی و فیاضلاهیجی) هم راه او را رفتهاند، آنچه بیش از دیدگاه و اندیشههای بیسابقه قابل طرح است، گزارش هجمههای آزاردهنده متعصبان و قشریگرایان به چنین شخصیتی است که حتی اگر دیدگاههایش قابل نقد هم باشد شایسته چنین رفتارهایی تا مرز تکفیر نبودهاست.
البته از اقبال نامساعد جناب صدرالدین شیرازی، ظهور او در دوره افول عقلگرایی بر اثر قدرتگرفتن شیخالاسلامها در دفتر و دیوان صفوی است (البته این مشایخ شیعی در شکلدادن به وحدت ملی در ایران بسیار موثر بودهاند)
ظاهرا به دلایلی مانند نیاز به تثبیت اصول کلامی و فقهی آیین تشیع پس از هزار سال حاکمیت اهلسنت، بهترین راه؛ اخباریگری و نقل حدیث و نیمهتعطیلکردن دکان خردگرایی بودهاست و در چنین احوالی کدام صاحب ردا و دستاری را سر آن هست که درباره حرکت جوهری و حکمت متعالیه و وحدتوجود بحث کند و یا در پی نقد اندیشههای مروج چنین رویکردهای کلامی و فلسفی تازه باشد در حالی که همین جناب ملاصدرا، حکمت و فلسفه را بیهمراهشدن با قرآن و عترت مایه ضلال و اضمحلال میشناسد اما همین که به تشخیص فقها، چنین حرفهایی فلسفی؛ مزاحم تعبد و تشرع مردم است، لاجرم بایست بدانها پایان داد.
خانه ملاصدرا در قم
البته ماجرای فکر و فلسفه در ایران یکی داستان پر آب چشم هست که پیش از آن هم با کشتن شیخاشراق -سهروردی جوان- و آوارهساختن ناصرخسرو و سختگیریهایی مانند این برای دیگران همراه بوده است.
همین که ملاصدرا آراء و اندیشههای ابنعربی و صدرالدین قونوی را با مفاهیم شیعی بومیسازی کرد و با طرح نظریاتی چون حرکت جوهری و حکمت متعالیه، نشان داد در مسیر خردگرایی بنبستی نیست و بعدها فقهای نامدار و تاثیرگذار شیعه چون امامخمینی و علامهطباطبایی و شهیدمطهری و هر دو آملی (آیات جوادی و حسنزاده) هم با دنبال کردن راه و روش جناب ملاصدرا یادآور شدند که این اندیشهها فراتر از آن است که با چوب تکفیر، مطرود شوند و بلندتر از آن است که با هیاهو و جنجال به زیر افتند و نیز همه فقاهت شیعی منحصر به احکام طهارت و ارث و خمس نیست و فقیه راستین کسی است که از پس چالشهای پیشآمده از سوی ملحدان و معاندان و قشریگرایان برآید و نگذارد باب تعقل و حکمتگرایی و اندیشهورزی تعطیل شود.
نیک روشن است که به واسطه خاستگاه سنتی و باستانی فلسفه در غرب (یونان) اندیشمندان غربی که بعضا به اصالت انسان و عقل او اصرار دارند، مجالی برای حضور در میدان فلسفه با احساس بیرقیببودن یافتهاند که با به تعطیلیکشانیدن حلقههای تدریس فلسفه اسلامی، به نوعی این ادعای آنان رنگ حجیت میگرفتهاست اما همین که امثال هانری کُربن و دیگران به درک محضر علامهطباطبایی نایل شدهاند و اندیشمندی چون دکتر سیدحسین نصر با اقامت چهلساله در فرنگ؛ یکتنه کار بسیار کسان کردهاست، نشان میدهد که رشحات و برکات نگرش صدرایی توان به نمود رسانیدن جلوههای تابناک اسلام -اسلام شیعی- را در دورهای که مسلمانی برابر با تحجر و آدمکشی است، دارد و این برای بانی چنین نگرش نو -ملاصدرا - کم فضیلتی نیست.
وزیر ارشاد: وظیفه ما در حوزه نشر نظارت و تسهیلگری است/ شرایط به دوران قبل از کرونا برمیگرددتقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از خالقان یک سرود فاخر/ «سلام فرمانده» یک گمشده هویتی بودانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فلسفه فلسفه اندیشه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلوهای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
حیدری ابهری در کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» روایتهای کوتاهی را بر اساس منابع پژوهشی و قرآنی درباره زندگی بنیانگذار مکتب تشیع برای کودکان آورده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه 14 جلدی «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»، اثری از حجتالاسلام غلامرضا حیدری ابهری است که تلاش دارد در بستری تاریخی، سبک زندگی اهل بیت(ع) را برای کودکان روایت کند. نویسنده برای نگارش این اثر که از سوی نشر جمال منتشر شده، به سراغ منابع متعدد قرآنی و روایی رفته است. هانیه عدالتی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی هشتمین مجلد این مجموعه پرداخته؛ جلدی که در آن زندگی رئیس مذهب تشیع، امام صادق(ع) روایت شده است. یادداشت او را میتوانید در ادامه بخوانید:
امام صادق(ع) در زمان خودشان شاگردان زیادی پرورش دادند و بسیاری از دانشمندان از اقصی نقاط دنیای اسلام برای مسائل علمی به ایشان مراجعه میکردند و در جلسات درس امام(ع) شرکت داشتند. کودکان و نوجوانان ما میتوانند در علمآموزی و دیگر فضائل اخلاقی و تربیتی ایشان را الگوی خود قرار دهند. کتابهای داستانی با محوریت شخصیت و زندگی امامان معصوم(ع)، بستر تربیتی و آموزشی خوبی برای برای کودکان و نوجوان هستند. در این داستانها علاوه بر اینکه کودک با امام(ع) آشنا میشود، به طور غیر مستقیم اخلاق و صفات پسندیده را هم میآموزد.
نشر جمال مجموعه 14 جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگینامه یکی از اهل بیت (ع) میپردازد. نویسنده این مجموعه، حجتالاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.
کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» هشتمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه مودت و دوستی اهل بیت(ع) است و کتاب با این جمله شروع میشود؛ من امام صادق(ع) را دوست دارم. بعد از آن در معرفی امام به عنوان امام ششم شیعیان به پدر و مادر آن حضرت که امام باقر(ع) و بانو امفروه بودند و جایگاه والای مادر امام از زبان خودِ امام اشاره شده است. یکی از راههای ایجاد رابطه دوستی و مودت در جان کودکان نسبت به امام، شاد کردن آنها در شادی اهلبیت است. اولین صفحه کتاب، تصویر کودکانی است که به مناسبت 17 ربیعالاول که میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است جشن گرفته و خوشحالاند. حُسن سلیقه نویسنده و تصویرگر کتاب، حکیمه شریفی در این رابطه ستودنی است.
دوران امامت امام صادق(ع)، همزمان با درگیری حکومتهای بنیامیه و بنیعباس بود و این تحولات فرصتی به حاکمان وقت برای سختگیری و ایجاد محدودیت برای شیعیان نمی داد. امام صادق(ع) از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و علوم اسلامی را گسترش دادند و شاگردانی، عالم و دانشمند تربیت کردند. نویسنده این موضوع را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح داده و در نهایت دلیل معرفی کردن امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه را بیان میکند.
زمانه زر و زور و گل محمدی!حیدری ابهری نمونههایی از سبک زندگی امام صادق(ع) در قالب روایت کوتاه آورده تا کودکان با ابعاد متفاوت زندگی ایشان آشنا شوند. در یکی از این حکایتها، از کار کردن و تلاش امام برای به دست آوردن هزینههای زندگی، داستانی آورده است. در حکایتی دیگر ضمن آشنایی مخاطب با علم غیب امام، تأکید ایشان را بر احترام به مادر بیان میکند. آگاهی از مسلط بودن امام(ع) به تمام زبانها قطعاً برای کودکان جالب و شگفتانگیز خواهد بود. در این مورد نمونهای از سخن گفتن امام(ع) به زبان فارسی آورده شده است.
در نهایت، موضوع مسموم شدن و شهادت امام(ع) بیان میشود تا مخاطب با سیمای واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا شود و بداند که دین اسلام، آسان به دست ما نرسیده است. آخرین ساعات حیات امام صادق(ع) و سفارششان به نماز اینچنین به تصویر کشیده شده است:
«او در آخرین ساعات زندگی اش، چشمانش را باز کرد و به خانوادهاش فرمود: همه خویشانم را نزد من بیاورید. انگار امام(ع) کار مهمی با آنان داشت. وقتی خویشاوندان حضرت آمدند، امام(ع) در مورد اهمیت نماز با آنها صحبت کرد. حضرت به آنها هشدار داد که هرگز نسبت به نماز بیتوجه نباشند و آن را سبک نشمارند.»
در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامهای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» درکتابنامه رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان 8 تا 12 سال است.
انتهای پیام/