Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه معدن گفت: چالش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های مشخص در سطح جهانی، آنها را متناسب با بوم کشور اجرایی کنیم.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر مجید عطایی پور در هفدهمین همایش ملی روز معدن که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: از دیرباز موضوع دانشگاه، دولت و صنعت مهم بوده که این سه ضلع شامل دانایی، دارایی و توانایی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بخش دانایی برعهده ما دانشگاهیان، دارایی مربوط به صنعت و توانایی هم در اختیار دولت است. اگر بتوانیم این سه ضلع  را محکم‌تر کنیم، چالش‌های حوزه معدن، رفع می‌شود و راهکارهای جدید به میان می‌آیند.

عطایی پور با بیان اینکه بسیاری از بخش‌ها با حوزه معدن کار می‌کنند، گفت: باید نهادهای فعال در بخش معدن با یکدیگر ارتباط بهتر و محکم‌تری داشته باشند تا بتوانند کشور را به نقطه اوج برسانند.

وی با تأکید بر اینکه در این حوزه چالش‌هایی وجود دارد، گفت: متأسفانه در حوزه معدن متولی خاصی در کشور نداریم؛ شاید دوره طلایی بخش معدن در کشور به زمانی برمی‌گردد که یک وزارتخانه معادن و فلزات داشتیم.

به گفته وی، البته که برخی ادغام‌ها ضروری هستند، اما اکنون در مرحله‌ای هستیم که  این صنعت متولی ندارد و این یک چالش محسوب می‌شود.

عطایی پور با بیان اینکه همچنین عدم ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش معدن نیز یکی دیگر از چالش هاست، گفت: باید صنعت و دانشگاه در این زمینه به یک تفاهم برسند؛ پیشنهاد این است که صنعت از توانایی فارغ التحصیلان دکتری استفاده کند.

وی ادامه داد: این فارغ التحصیلان زبان صنعت و دانشگاه را می‌دانند و می‌توانند با ورود به عرصه تحقیق و توسعه به حوزه معدن رونق دهند.

عطایی پور افزود: در دانشگاه‌ها خروجی مهندس در مقاطع تحصیلات تکمیلی زیاد است؛ این شاید یک نقطه ضعف باشد؛ اما صنعت می‌تواند این را به نقطه قوت تبدیل کند؛ اگر ظرفیت دانشگاه‌ها پر شده است، این افراد می‌توانند در پژوهشگاه‌ها مشغول به کار شوند و تحقیق و توسعه را شکل دهند.

وی با تأکید بر اینکه همچنین آینده پژوهی در حوزه معدن مهم است، گفت: آینده مشترک ما معدنکاری و توسعه پایدار است؛ لازم است که دغدغه ما آینده معدن و معدنکاری باشد. آینده پژوهی باید در دانشگاه به وجود بیاید و در این خصوص لازم است که اساتید پروژه‌های مرتبطی را تعریف کنند.

وی ادامه داد: لازم است در این آینده پژوهی، آینده دور و نزدیک معدن در کشور تعیین شود. با توجه به اینکه در آینده نزدیک تقاضاهای جهانی برای منابع معدنی افزایش می‌یابد، چنین آینده‌پژوهی لازم است.

عطایی‌پور خاطر نشان کرد: اگرچه ملاحظات و نگرانی‌های زیست محیطی در مقیاس جهانی و ملی وجود دارد، ولی این نکته مهم است که فکر و برنامه‌ریزی‌های ما در سطح جهانی باشد و اجرای آن بومی‌سازی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دانشگاه امیرکبیر ، روز معدن ، معادن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر روز معدن معادن حوزه معدن آینده پژوهی برنامه ریزی عطایی پور چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۱۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«محمدرضا ملکشاهی‌راد» از حوزه خرم‌آباد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

احزاب ما آن‌قدر در کشور قوی نیستند که در مجلس بگوییم که کرسی داشته باشند، هر چند مؤتلفه اسلامی در همه ادوار در مجلس تعدادی از کرسی‌ها را در مجلس داشته است، اما این بار دو جبهه ائتلاف و شورای وحدت مطرح هستند که در بین اصول‌گرایان می‌توانند بیشترین تعداد نمایندگان را در مجلس آینده داشته باشند، جریانات اصلاح طلب هم قطعاً نیروهایی در کشور دارند.‌

مهم‌ترین موضوعی که باتوجه‌به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده موردتوجه قرار بگیرد، چیست؟

اولویت اول من کنترل تورم و گرانی است، دوم بالابردن توان قدرت خرید مردم است، حمایت جدی از سرمایه‌گذار در کشور یکی دیگر از اولویت‌ها است به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از کشور با بحث اشتغال و بیکاری جوانان روبرو است، حتی استانی مانند لرستان دیگر به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند، چون شرایط سرمایه‌گذاری در آن فراهم نشده است، باید قوانینی وضع شود تا بخش خصوصی بیشتر احساس امنیت دررابطه‌با سرمایه‌گذاری کند، بحث واردات و صادرات و امتیازاتی که باید در نظر گرفته شود از دیگر اولویت‌ها است، به طور مثال در بحث واردات خودرو نباید این‌قدر معطل می‌کردند، الان پشت این قضایا مافیا قرار دارد و باید با آنها مبارزه کرد، اقتصاد را باید از چنگال افرادی که تشکیلات مافیایی دارند درآورد، واگذاری شرکت‌های دولتی با شرایطی که با بتوانند روند تولید و اشتغال را ادامه بدهند باید موردنظر قرار گیرد، قانون خصوصی‌سازی را باید اصلاح و تقویت کرد، دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند، بلکه باید حامی بخش خصوصی باشد.‌

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

من تجربه‌ای در کمیسیون عمران دارم، اما اصرار من این است که در کمیسیون بودجه مجلس باشم.

۴- مهم‌ترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

تورم و بیکاری چالش بزرگ، سخت و ناهموار لرستان است، لزوم احیای کارخانه‌های کوچک و بزرگ، درعین‌حال تقویت سرمایه‌گذاری در استان برای رفع این چالش، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، حق آبه استان، سدسازی، ساماندهی کارکنان دولت، استخدام بازمانده‌های حق‌التدریس به‌خصوص مدارس غیرانتفاعی باید مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 6083419

دیگر خبرها

  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • چالش حضور برنامه‌ریزی نشده اتباع خارجی در پردیس
  • متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی