Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@09:22:29 GMT

سن سیگار کشیدن در کرمانشاه به 16 سالگی رسید

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۴۴۹۸

سن سیگار کشیدن در کرمانشاه به 16 سالگی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سن گرایش به مصرف سیگار در جامعه، به ۱۴ سال کاهش یافته است؛ این موضوع مهم و تأسف‌برانگیز در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام شد.

فرید نجفی اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این نشست مصرف سیگار را یکی از مهمترین بروز بسیاری از بیماری‌های عنوان کرد و گفت: باورهای غلط در مورد مصرف سیگار خیلی زیاد است به عنوان مثال برای لاغز شدن مصرف سیگار و قلیان پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در کشور سال‌هاست که یک بحث مهم در بین سیاستگذاران و محققین در خصوص ترجمان دانش و وظایف هر یک در کاربرد نتایج تحقیقات کشور در جریان است که جدای از این موضوع که کدام طرف (سیاستگذار و یا محقق) بیش از دیگری در انجام و تکمیل پروسه ترجمان و کاربرد نتایج تحقیق مقصر است، موضوع مهم شروع این فرآیند در کشور و در مراکز تحقیقاتی کشور است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: این در حالی‌ست که در کشور ما از مدت‌ها پیش بر موضوع فناوری تاکید شده است و فناوری یکی از آخرین حلقه‌های ترجمان دانش است.

نجفی افزود: جلسات نشست سیاستی برای ارایه نتایج طرح‌های تحقیقاتی به سیاستگذاران کشوری و استانی یکی از راهکارهای مهم برای استفاده عملی از تحقیقات کاربردی کشور است که بر این نکته تاکید دارد که علی‌رغم اهمیت فراوان چاپ مقالات علمی، چنین بروندادهایی پایان کار نیست و محققین باید تلاش کنند پیام تحقیق خود را به گوش مردم و سیاستگذاران برسانند.

*کوهورت روانسر بزرگ‌ترین و اولین مطالعه کوهورت در مناطق کُردنشین است

وی متذکر شد: به طور حتم یکی از اقداماتی که در قدم اول باید انجام شود برگزاری جلسات و نشستهای بحث و بررسی در رابطه با کوهورت می باشد.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: پژوهشکده سلامت دانشگاه با میزبانی از مطالعه کوهورت روانسر که بزرگ‌ترین و اولین مطالعه کوهورت در مناطق کُردنشین است، چنین جلساتی را در چند ماه اخیر با دعوت از معاونت بهداشتی و دیگر سیاستگذاران محلی و با حضور محققین این مطالعه شروع کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مطالعه که در شهرستان روانسر استان کرمانشاه و بر روی ۱۰ هزار نفر از مردم شهری و روستایی این شهرستان در حال انجام است عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر و مزمن مورد بررسی قرار می‌گیرد که تا کنون با مشارکت مردم خوب و فهیم این شهرستان به مدت ۶ سال ادامه داشته است. 

نجفی اظهار کرد: علاوه بر عوامل تغذیه‌ای، فعالیت‌های فیزیکی و عوامل اجتماعی و اقتصادی مهم، سیگار یکی از عوامل خطری بوده که در این مطالعه بطور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

نگرانی از گرایش جوانان به قلیان و سیگارهای الکترونیکی یکی از مهمترین مطالبی بود که در این نشست مطرح شد، مهدی مرادی‌نظر استادیار اپیدمیولوژی در این خصوص، اظهار کرد: با توجه به اینکه روند مصرف سیگار ثابت است؛ مصرف قلیان و سیگار الکترونیکی در حال افزایش است، استان وضعیت خوبی به لحاظ مصرف دخانیات ندارد.

وی پیک سن مصرف سیگار در استان را بین ۱۶ تا ۲۲ سال است و افزود: هنوز فرهنگ‌سازی خوبی انجام نشده مصرف قلیان بالا رفته و خیلی از جوانان فکر می‌کنند؛ سیگارهای الکترونیکی بدون ضرر و عارضه هستند که متأسفانه همین باور غلط علی‌رقم گران بودن آن، مصرف در حال افزایش است

این استادیار اپیدمیولوژی تصریح کرد: تقریبا بیش از یک‌هشتم کل مرگ‌های که در دنیا ناشی از مصرف سیگار است در افرادی است که سیگاری نیستند و تنها در معرض دود سیگار قرار دارند.

وی تصریح کرد: میانگین شیوع عمری مصرف سیگار در مردان شرکت کننده در کوهورت روانسر(۳۷درصد کمتر از میانگین شیوع عمری مصرف سیگار در مردان کوهورت پرشین (۴۵درصد) است.

مرادی‌نظر تصریح کرد: ۲۱ درصد  از مردان  ۳۵ تا ۶۵ سال شهرستان  روانسر در حال حاضر سیگار مصرف می‌کردند که این مقدار در کشور ۲۹ درصد است.

وی گفت: پیک شروع مصرف سیگار در افراد شرکت کننده در کوهورت روانسر ۱۴ تا ۲۲ سالگی است و‌ می‌توان نتیجه گرفت که اگر فردی تا سن ۲۵ سالگی گرایش به مصرف سیگار نداشته باشد تا حد زیادی مصرف کننده سیگار نخواهد شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: نزدیک به ۵۰ درصد مردان و بیش از ۲۸ درصد زنان که در حال حاضر سیگار می‌کشند بیش از ۲۰ نخ سیگار در روز می‌کشند که در دسته سیگاری‌های قهار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش BMI شیوع مصرف سیگار کاهش پیدا می‌کند بیشترین شیوع مصرف سیگار  در افراد با BMI

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه فارس مصرف سیگار سن 16 تا 22 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه فرید نجفی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کوهورت روانسر مصرف سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ وزیر بهداست درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کمبود دارو برای بیماران تالاسمی با تأکید بر اینکه بنای ما و اولویتمان این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز و کمبودها را تامین کنیم، گفت: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد.

خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال رایگان شد

دکتر عین اللهی همچنین با اشاره به اینکه حوادث و بیماری‌ها در هفت سال نخست زندگی می‌تواند در بقیه عمر باقی بماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آن ها ایمن شود. این موضوع به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداست در خصوص ابهام‌ها و ادعاهایی که در خصوص عوارض واکسن آسترازنکا در میان مردم مطرح می‌شود از دادن پاسخ صریح و مشخص خودداری کرد و صرفا گفت: کمیته علمی داریم که متشکل از ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور است. بیشترین واکسن مصرفی ما سینوفارم بود که از چین وارد شده بود. سینوفارم کم عارضه ترین واکسن بود و در کشور حدود ۱۵۵ میلیون دوز از این واکسن استفاده شد. کمیته واکسن ما عوارض را رصد می کند و ما حداقل عوارض را در کشور داشتیم. اگر واکسن مصرف نمی شد، ضایعاتی زیادی داشتیم، اما موفق شدیم کرونا را کنترل کنیم.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • وضعیت سیلابی خیابان‌ها و معابر شهر روانسر
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در روانسر
  • یک روزنامه: سختگیری دهه 60 در مدارس در حال تکرار است/ هنوز «آینه» ممنوع است! دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌گویند در مدرسه کیف‌هایشان را می‌گردند و مسئولان مدرسه برخوردهای خشن و توهین‌آمیز دارند
  • اعلام ترکیب تراکتور برای پایین کشیدن استقلال
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • ببینید | تصاویر تلخ از وضعیت اسفناک و درد کشیدن یک اسب در نقش جهان اصفهان
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان