Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@01:43:11 GMT

پنج چالش پیش روی صنعت انرژی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۶۷۴۶

پنج چالش پیش روی صنعت انرژی

گرانی کم سابقه قیمت سوخت، کمبود دیزل در آستانه فصل تابستان و عدم تمایل اوپک برای همکاری شاید از جمله موانع زیادی باشد که مقامات دولتی در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 اما در حقیقت این موارد نمایانگر مشکلات عمیقتر در صنعت انرژی هستند.

عدم سرمایه گذاری

طی یک دهه گذشته اروپا و تا حدودی آمریکای شمالی تلاش کردند وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش داده و وابستگی به انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تلاش‌ها باعث مهاجرت سرمایه گذاران از نفت و گاز و ظهور ترند جدید سرمایه گذاری زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی شد و شرکتها ناچار شدند هزینه روی سوختهای فسیلی را کاهش دهند.

وزیر انرژی عربستان سعودی اوایل امسال هشدار داد که عدم سرمایه گذاری در نفت و گاز، اثر بومرنگی روی مصرف کنندگان خواهد داشت و وی تنها مقامی نبود که چنین موضوعی را گوشزد کرد. بسیاری از مقامات اوپک هشدار مشابهی داده اند اما ظاهرا هیچ فایده ای نداشته است. این آژانس بین المللی انرژی بود که سال گذشته اعلام کرد جهان نیازی به اکتشاف جدید نفت و گاز ندارد زیرا دیگری نیازی به عرضه جدید نفت و گاز نخواهد داشت. البته چند ماه بعد آژانس بین المللی انرژی موضع خود را تغییر داد و از اوپک خواست تولید نفت را افزایش دهد و این واقعیت ناگوار صنعت انرژی را نشان داد که نمی‌توان روندی که سالها در جریان بوده است را ظرف مدت چند ماه تغییر داد.

نرخ اندک اکتشاف

موضوعی که درباره آن زیاد صحبت نشده، میانگین نرخ اکتشاف جدید نفت و گاز است که قابل مقایسه با میانگین نرخ تبدیل پنلهای خورشیدی است که پایین ۳۰ درصد است.

بلومبرگ اخیرا گزارش کرده که سه چاهی که شرکت شل در سواحل برزیل حفاری کرده بود، خشک شده‌اند. این غول نفتی یک میلیارد دلار برای حق حفاری در این منطقه پرداخت کرده بود و سه سال زمان برای حفاری صرف کرده بود اما نهایتا دست خالی برگشت. اکسون هم موفق نشد از ذخایر نفت قابل توجه در بلوکهای برزیلی که ۱.۶ میلیارد دلار هزینه داشتند، بهره برداری کند.

این خبر ماهیت پرمخاطره اکتشاف نفت و گاز حتی در مناطقی مانند برزیل که به همراه گویان به عنوان کانون جذاب جدید در صنعت انرژی شناخته شده است را بارز کرد. یک مشاور انرژی برزیلی به بلومبرگ گفت: اکتشافهای بزرگ زمانی که نرخ اکتشاف نزدیک ۱۰۰ درصد بودند، اتفاق افتادند. میانگین نرخ اکتشاف موفق برای صنعت نفت و گاز بسیار پایین‌تر از ۲۳.۸ درصد بوده است.

تورم هزینه تولید

روند کلی تورم تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش هزینه‌های انرژی بوده اما به خود صنعت انرژی منتقل نشده است. در صنعت شیل آمریکا، هزینه‌های تولید حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده اند. دو شرکت کانتیننتال ریسورسز و هس کورپ اخیرا هشدار داده‌اند که هزینه‌های بالاتری را برای سه ماهه دوم خود گزارش خواهند کرد و تنها شرکتهایی نیستند که هزینه‌های بالا را تجربه می کنند.

کمبود مواد خام یکی از دلایل تورم هزینه تولید نه تنها در صنعت شیل بلکه در هر میدان نفتی دیگری هستند. کمبود نیروی کار، مشکل ویژه‌ای برای صنعت شیل آمریکاست که به بالا رفتن هزینه های تولید دامن زده است. تداوم مشکلات زنجیره تامین که ناشی از شیوع پاندمی بوده است هم در این وضعیت نقش داشته است. مشکل بزرگتر این است که اوضاع صنعت انرژی در ماه‌های آینده بهبود پیدا نخواهد کرد. فشار مربوط به هزینه تولید در شرایطی روی می دهد که دولت فدرال واقعا به نفت و گاز نیاز دارد.

حملات سایبری

افزایش قابل توجه حملات سایبری باعث شده است حملات سایبری به نگرانی عمده صنعت انرژی در چند سال گذشته تبدیل شود. هک شبکه کلونیال پایپ لاین، مسائل زیادی را در بخش امنیت سایبری برجسته کرد اما اقداماتی که پس از این واقعه انجام گرفت، چندان زیاد نبودند.

طبق یافته‌های نظرسنجی جدید شرکت مشاوره نروژی DNV، صنعت انرژی نگرانی زیادی نسبت به امنیت سایبری دارد و بدتر از آن، برای کنترل وقایع امنیت سایبری واقعا آماده نیست. ۴۸ درصد از مدیران انرژی انتظار دارند حملات سایبری به خسارت فیزیکی به دارایی‌های انرژی منجر شوند و بیش از نیمی از آنها (۵۴ درصد) انتظار دارند حملات سایبری به صدمات جانی منتهی شوند. حدود ۷۴ درصد هم آسیب زیست محیطی در نتیجه حملات سایبری را پیش بینی کردند. تنها ۳۰ درصد از این مدیران می‌دانند اگر شرکتشان هدف حمله قرار گرفت، چه اقدامی باید انجام دهند.

ژئوپلیتیک

ریسک ژئوپلیتیکی ریسکی است که هیچ وقت از صنعت انرژی دور نمی‌شود خواه وقتی قیمتها به شدت کاهش پیدا می کند یا مثل حالا، در سطح بالایی می‌ماند. چشم انداز تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا در چند روز گذشته ضعیف شده اما یکی از عوامل پشتیبانی کننده از قیمتهای نفت بوده است. طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران هم عامل دیگری بوده است. و البته مسئله عدم تمایل اوپک به قبول درخواست غرب برای افزایش سریعتر تولید نفت هم وجود داشته است.

به نظر نمی رسد روسیه به هیچ وجه نگران چشم انداز تحریم باشد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در روزهای اخیر گفت: همان نفتی که کشورهای اتحادیه اروپا از ما خریداری کردند ناچار خواهند بود از جای دیگری بخرند و پول بیشتری باید پرداخت کنند زیرا قیمتها قطعا افزایش پیدا خواهد کرد و زمانی که هزینه تحویل و کرایه حمل افزایش پیدا کنند، این کشورها ناچار خواهند بود برای ساخت زیرساخت مربوط، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.

در این بین، ایران صادرات نفت به چین را افزایش داده و چین نفت ایران را خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای آمریکا مشکل قیمت به حدی حاد شده که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که پیش از این به دلیل نقشی که در دستور قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد ریاض داشت، حاضر به ملاقاتش نبود و ترجیح می داد با پدرش ملک سلمان صحبت کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرمایه گذاری حملات سایبری صنعت انرژی نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۶۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی

میثم کهربائی گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ موجب شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، موجب شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها موجب شده علاقه مندی به تولید از بین برود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیفتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصان مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری سبب می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد