Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر عباس قادری روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه در مراغه اظهار داشت: منطقه جلفا یکی ژئوپارک‌های ملی ایران است که هم‌اکنون در مرحله ارزیابی‌ میدانی کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی است. 

وی ادامه داد: شمال آذربایجان‌شرقی شاهد ژئوسایت‌های بی‌نظیری در منطقه جلفاست و وجود سایت‌های بی‌نظیر فسیلی در جنوب استان آذربایجان و در منطقه مراغه نیز ما را بر آن داشت تا همایش سالانه انجمن را در این کهن‌شهر برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد ژئوپارک در مراغه، اظهار داشت: انجمن دیرینه‌شناسی از انجمن‌های علوم پایه مصوب وزارت علوم بوده که در سال ۱۳۸۴ و به همت جمعی از اساتید دیرینه‌شناسی کشور تاسیس شد و اولین گردهمایی و همایش علمی خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌های ملی انجمن دیرینه‌شناسی در شهرهای مختلف کشور و به ویژه در شهرهای دارای جایگاه ویژه در دیرینه‌شناسی با هدف ترویج و توسعه این دانش در کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ در جلفا و سپس در سال ۱۳۹۵ در طبس، دو

دوره از همایش‌های انجمن دیرینه‌شناسی در این دو منطقه ارزشمند و بی‌نظیر ایران برگزار شد که در هر دو منطقه، پس از برگزاری همایش شاهد ثبت و معرفی دو ژئوپارک ملی بودیم.

وی ادامه داد: ‌ژئوپارک‌ها یکی از جدی‌ترین محورهای توسعه در شهرهایی غیر از مراکز استان‌ها بوده و گفتمان‌سازی برای تحقق این امر از آثار برگزاری همایش‌های دیرینه‌شناسی است. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌مندی مراغه از تاثیر برگزاری پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران، بیان کرد: ثبت ژئوپارک در مراغه همت سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری آذربایجان‌شرقی و فرمانداری مراغه را می‌طلبد.

به گفته وی و با توجه به اهمیت ژئوپارک‌ها، «علیرضا امری کاظمی» به عنوان ارزیاب کمیته جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و مدیر ژئوپارک جهانی قشم برای سخنرانی در این همایش حضور یافته است که راهکارهای اجرایی برای تحقق این هدف را ارایه می‌دهد.

وی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر یکی از اهداف انجمن دیرینه شناسی ایران مساله آموزش و ترویج دانش دیرینه شناسی و معرفی اهمیت و کاربردهای آن در علوم پایه بوده است.

وی با بیان اینکه دیرینه‌شناسی از پایه‌های علم زمین‌شناسی است، اضافه کرد: دیرینه‌شناسی به عنوان یک علم بنیادی، پایه تهیه نقشه‌های زمین شناسی در دنیاست و نیز در زمینه اکتشاف ذخایر هیدروکربنی و معرفی تاریخ گذشته زمین و موجوداتی که در گذشته بر روی آن زندگی می‌کرده‌اند، نقش تعیین‌کننده دارد، و البته تفاوت‌های بنیادین با دانش باستان شناسی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا در این ‌همایش از «زین‌العابدین پورابریشمی»، «فاطمه هادوی»، «طیبه محتاط» و «محمد قویدل سیوکی» به عنوان اساتید دیرینه‌شناسی و زمین‌شناسی کشور قدردانی شدند.

پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران سوم تا پنجم خرداد امسال به میزبانی مراغه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود.

دیرینه‌شناسی مهره‌داران و بی‌مهرگان، دیرینه‌شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه‌شناسی اثر فسیل‌ها، ریزدیرینه‌شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده‌پردازی و مطالعات کمی دیرینه‌شناسی از محورهای این همایش ملی است.

قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، موزه‌داری و مجموعه‌داری در دیرینه‌شناسی، جاذبه‌های دیرینه‌شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان‌شناسی، دیرینه‌شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران به میزبانی مراغه محسوب می‌شود.

برچسب‌ها معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آذربایجان شرقی زمین شناسی مراغه جلفا طبس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی زمین شناسی آذربایجان شرقی زمین شناسی مراغه جلفا طبس ژئوپارک ها زمین شناسی تنوع زیستی همایش ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۷۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟

روز گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران، از مردی با شماره عضویت «۴۴» در این انجمن تجلیل و به مناسبت هفته گرافیک ایران، نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. کامرانِ کاتوزیان، هنرمند پیشکسوت، عضو شماره «۴۴» این انجمن است که به عقیده بسیاری تحول قابل توجهی را در صنعت تبلیغات به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، کامران کاتوزیان حالا ۸۳ ساله است؛ با احتساب ارقام و اعداد و به حساب ما البته. این هنرمندِ طراحِ گرافیک، پیش‌تر در بخشی از مستندی کوتاه که سال ۱۳۹۰ در مراسم تولد ۷۰ سالگی‌اش در خانه هنرمندان ایران پخش شد، گفته بود: «احساس می‌کنم هنوز ۲۵ ساله‌ام ...»  

با محاسبه ارقام و اعداد که از نگاهِ دل، معیار صحیحی برای محاسبه سال‌های عمرِ آدمی نیست، کامرانِ کاتوزیان، که یکی از نمایندگان اصلی جریان هنر انتزاعی در ایران به‌شمار می‌رود، بدونِ در نظر گرفتنِ علاقه‌ کودکی‌اش به نقاشی، دست‌ِکم ۷۰ سالی را صرفِ طراحی گرافیک کرده است؛ به طوری که وقتی بزرگانِ هنر درباره او صحبت می‌کنند، گفته‌هایشان مملو از اشاره به افتخاراتِ کسب کرده و تحولات ایجاد شده از سوی اوست.

کسب جایزه مشترک چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ به همراه ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمه‌سازِ نوگرا ـ، شرکت در بینال پاریس در سال ۱۳۴۴، شرکت در بینال ونیز ۱۳۴۵، شرکت در جشنواره بین المللی هنر-واشنگتن در سال ۱۳۵۶، تاسیس گالری صبا ۱۳۴۳، فعالیت در شرکت تبلیغاتی آوانگارد در سال ۱۳۵۰، فعالیت در شرکت تبلیغاتی کارپی در سال ۱۳۶۵ و... از جمله سوابقی است که میانِ فعالیت‌های این هنرمند به آن اشاره می‌شود. 

حال روز گذشته، انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک در مراسم هفته گرافیک سال ١۴٠٣، از کامران کاتوزیان ـ پیشگام و پیشکسوت این عرصه ـ تقدیر و به صورت همزمان نمایشگاهی از آثار او در خانه هنرمندانِ ایران، برپا کرد؛ گرامیداشتِ فعالیتِ مردی با شماره عضویت «۴۴» در انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک.

بیشتر بخوانید 

بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران

« احساس می‌کنم هنوز ۲۵ ساله‌ام ...»

در نشست اخیرِ این انجمن نیز که هر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به تاثیرِ کاتوزیان بر عرصه تبلیغات، به خصوص در بازه فعالیتش در آژانس تبلیغاتی آوانگارد،‌ تاکید شد که درخشان‌ترین دوره کاری این هنرمند مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است که به نوعی موجب احیای صنعت تبلیغات نیز شد. 

آثاری که قرار است به مناسبت هفته گرافیکِ ایران برگزار شود نیز، اغلب مرتبط با فعالیتِ این هنرمند در حوزه تبلیغات است.

از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است.

کامرانِ کاتوزیان پس از پایان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ در آنجا به توصیه یکی از اساتید خود، به دانشگاه‌ ویندهام در ایالت ورمونت رفت و در سال ۱۳۴۰ در رشته هنرهای زیبا ـ نقاشی و مجسمه‌سازی ـ فارغ التحصیل شد.

او گفته است: «چرخش دیدگاه من به طرف نقاشی [مدرن] در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که من ویلیام ‌هانت را- که فکر می‌کنم یکی از بهترین نقاشان معاصر امریکا است- ملاقات کردم.»

کاتوزیان همچنین گفته بود: «از نقاشان مورد علاقه‌ام در زمان تحصیل، بیش از همه کلاین (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۰- ۱۹۶۲)، که هنوز هم با من است، بود. او که عمری چندان طولانی نداشت، دوره کوتاهی درخشید. نقاشی‌هایش به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له می‌شد. در دوره‌ای ماجراجویی جکسن پالک (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۲- ۱۹۵۶) من را مسحور خودش کرد. همچنین نقاشان دیگری مثل مارک روتکو (نقاش ۱۹۰۳- ۱۹۷۰) و مارک توبی (نقاش امریکایی/ ۱۸۹۰- ۱۹۷۶) که کارهای خیلی درخشانی داشتند. در نیویورک آن سال‌ها، وقتی به گالری‌ها سر می‌زدی، آثاری را می‌دیدی، بسیار قرص و بی‌نظیر، و از نقاشانی که اصلاً معروف نبودند. بعد از آن دیگر کارهایی به آن محکمی‌ و درخشندگی ندیدم. بدی نقاشی آبستره این است که خیلی سریع، اول صدها، و بعد هزاران نفر به آن پیوستند و چون چشم مخاطب به این نوع کارها عادت نداشت، بنابراین، در تشخیص هم دچار اشکال می‌شدند. شارلاتانیسم خیلی سریع در این سبک رخنه کرد، در حالی‌که کمتر آدم خُبره‌ای قادر به تشخیص درستی و نادرستی و اصالت آن بود.»

همانطور که کاتوزیان گفته بود، به عقیده بسیاری از پژوهشگران هنری، تأثیر آثار کلاین در آثار دوره‌های مختلف کار این هنرمند قابل ردگیری است.

اثر فرانتز کلاین اثر کامران کاتوزیان

انرژی ضربه قلم‌ فرانتز کلاین، حرکت هیجانی او هنگان خلق اثر را نمایان می‌کنند؛ به طوری که گویی حرکت قلم بر بوم، قرص و محکم و مطمئن بوده است، همانطور که کامران کاتوزیان اظهار کرده بود «نقاشی‌هایش (کلاین) به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له می‌شد.»

و گویی کاتوزیان، این شکلِ شدت حرکت قلم مو و رنگ گذاری جسورانه را در آثار خود حفظ کرده است. 

آنطور که گفته شده، آیدین آغداشلو دربارهٔ آخرین نمایشگاه کامران کاتوزیان این‌طور اظهار نظر کرده بود. «وقتی قرار شد آثار تازه کامران کاتوزیان را تماشا کنم، نمی‌دانستم انتظار دیدن چه نوع مجموعه‌ای را باید داشته باشم و پس از انزوای چندساله او و دوری سالیان اخیر من از نمایشگاه‌های نقاشی، ارتباط میان هنرمند و مخاطب چه صورتی خواهد یافت؟ اما وقتی دیدم، آسوده شدم که نقاشی‌ها، در وجهی بسیار جدی و حرفه‌ای، تداوم معنا و دستاورد گذشته او را دنبال کرده بودند و آن شدت حرکت قلم مو و رنگ‌گذاری جسورانه، گیرم کمی ملایم‌تر، همچنان جاری و باقی و مداوم بود. تعلق و وابستگی قدیمی و همیشگی کامران کاتوزیان به مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی سال‌های ۵۰ میلادی نیویورک، که هیچ کاستی نگرفته‌است، و با گوشه چشمی به کارهای پرتلاطم کلاین یک سره جهان شخصی و خاص خود را دنبال و بنا می‌کند.»

روز گذشته نیز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، هفته گرافیک ایران با افتتاح نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان در گالری استاد ممیز و نمایشگاه پوستر در جستجوی نسل نو در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران همراه شده بود. 

در این مراسم بهرام کلهرنیا ـ رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران ـ ضمن اشاره به دشواری‌های این انجمن، ایستادن تا لبه سقوط و نابودی و سپس نگه داشتنش با چنگ و دندان، بر ایستادن زیر سایه کامران کاتوزیان تاکید کرد. او ضمن توصیف کاتوزیان با عنوان «سرو عتیق» گفت: «نخستین شماره ویژه‌نامه‌ای دوره جدید انجمن آماده شده و با اسم استاد کاتوزیان بیرون آمده است. امیدوارم انتشار این ویژه‌نامه ادامه دار باشد.»

بخشی از مراسم روز گذشته، به نکوداشت کامران کاتوزیان اختصاص پیدا کرد و ویدیویی که به گفته امراله فرهادی ۱۲ سال قبل از کامران کاتوزیان تهیه شده بود، پخش شد.

امرالله فرهادی گفت: «واقعیت اینکه امکان فیلمبرداری جدید از آقای کاتوزیان وجود نداشت. امیدوارم آقای کاتوزیان‌ ده‌ها سال عمر کنند اما نباید فراموش کنیم که ایشان در این سال‌ها خیلی اذیت شده‌اند. از سال ۸۳ امکان همکاری و دوستی با ایشان را داشتم و به آن افتخار می‌کنم. کاری که در این رویداد انجام دادیم، این بود که خواستیم ویژه نامه‌ای را برای آقای کاتوزیان در بیاوریم. از روزی که با افراد تماس گرفتیم تا یادداشت‌های خود درباره ایشان را برایمان ارسال کنند، تنها یک روز گذشت و تقریبا تمام مطالب جمع شد. این ویژه نامه مطالب خوبی درباره آقای کاتوزیان دارد. بنابراین اگر کسی بخواهد ایشان را بشناسد، به خواندن مطالب این ویژه‌نامه را توصیه می‌کنم.»

او ادامه داد: «کاتوزیان در این سال‌ها سختی‌های خیلی زیادی را از سر گذراند. او در هر جایی کار می‌کرد، برای ما مانند الگویی بود که دنبالش می‌کردیم. او در کار خود ساختارشکن و شجاع بود. همین موضوع سبب شد تا به او اتهام‌های واهی بزنند و حتی تا دادگاه ببرند. او را ممنوع الکار کردند اما او رفت و کار خودش را انجام داد. او هیچوقت معلم رسمی نبود، اما تاثیرش در کارهای امروز دیده می‌شود. برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم.»

در بخش بعدی این مراسم نیز با حضور بهرام کلهرنیا، مجید بلوچ، علی خسروی، رضا خاکساری، علیرضا مصطفی زاده، لوح یادبودی از طرف انجمن گرافیک ایران به امراله فرهادی اهدا شد تا آن را به دست استاد کاتوزیان برساند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • فیلم | گذر از ریل های دیرینه بُن کوه گرمسار
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی