Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، اتابک جعفری روز جمعه در مراسم آیین کلنگ زنی آغاز عملیات تکمیلی تصفیه خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس گفت: در زمان حاضر از مجموع ۸.۵ میلیارد مترمکعب مصارف آب آشامیدنی که ۷۰ درصد آن، معادل ۵.۵ میلیارد مترمکعب به پساب تبدیل می‌شود، تنها یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن بازچرخانی و باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه باید با بازچرخابی پساب‌ها به تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت، فضای سبز و کشاورزی کمک کرد، افزود: کاهش بارش‌ها و منابع آبی، خشکسالی و فرونشست‌ها از مشکلات جدی در تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف (آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و خدمات) است.

جعفری اضافه کرد: متاسفانه اکنون بخشی قابل توجهی از منابع آبی شیرین و گوارای کشور به سبب کم توجهی به بازچرخابی آب و استفاده از پساب در سال‌های گذشته، به مصارف غیرآشامیدنی (صنعت، کشاورزی و خدمات) می‌رسد که باید جلوی آن را گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور بابیان اینکه عدم استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی آن سبب آلودگی محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی در بلندمدت می‌شود، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو و حمایت‌های مجلس در قانون بودجه و مشارکت بخش خصوصی تلاش داریم سالی ۴۰۰ میلیون مترمکعب پساب را بازچرخابی، تصفیه و در اختیار بخش صنعت، کشاورزی و خدمات قرار دهیم.

وی درخصوص تکمیل تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس گفت: با تکمیل این تصفیه خانه که تا پایان امسال محقق خواهد شد در مرحله نخست تا سه میلیون مترمکعب و در مرحله دوم تا ۱۰ میلیون مترمکعب پساب بازچرخابی، تصفیه و در اختیار بخش صنعت، کشاورزی و خدمات این شهرستان قرار خواهد گرفت.

جعفری همچنین از رفع مشکل کمبود آب برخی روستاهای مناطق مرزی گنبدکاووس با مشارکت بخش خصوصی و راه‌اندازی دستگاه آب شیرین کن تا پایان امسال خبر داد و گفت: آبرسانی به روستاهای مرزی حق مرزنشنیان این شهرستان است و شرکت آب و فاضلاب از همه ظرفیت‌های خود برای پاسخ به مطالبه اهالی این دیار استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان نیز در این مراسم گفت: در زمان حاضر ۹۴ درصد از نیاز آب آشامیدنی جمعیت ۲ میلیون نفری این استان از منابع زیر زمینی تامین می‌شود که باید به فکر منابع دیگر از جمله آب‌های سطحی، تصفیه فاضلاب شهری و تکمیل سدها بود.

ایرج حیدریان افزود: هم اکنون برخی شهرستان‌ها و مناق روستایی گلستان با کمبود منابع آب آشامیدنی مواجه‌اند که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آب پایدار درحال انجام است.

وی اضافه کرد: هم اکنون درصد برخورداری گلستان از طرح‌های فاضلاب تنها ۱۸ درصد است که از میانگین کشوری که ۵۱ درصد می‌باشد، بسیار اندک است.

حیدریان ادامه داد: با مساعدت وزیر نیرو و تخصیص اعتبارات مورد نیاز فاز نخست طرح جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس و تکمیل تصفیه خانه آن با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی برای شروع تکمیل تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافته که پیمانکار آن انتخاب و بزودی عملیات اجرایی این طرح شروع خواهد شد.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش های وزارت نیرو برای تامین آب روستاهای مرزی این شهرستان و تکمیل طرح فاضلاب این شهر گفت: این اقدامات بارقه امید را در مردمان این دیار ایجاد کرده است.

امانقلیچ شادمهر افزود: برای تکمیل طرح فاضلاب گنبدکاووس که با ۲۷ سال قدمت از شروع عملیات اجرایی و تنها ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی، درحال تبدیل شدن به اثر باستانی است، درجریان سفر ۱۳ اسفند سال قبل رییس جمهور و با مساعدت وزیر نیرو اعتبارات خوبی مصوب شد که امیدواریم با تخصیص کامل آن این پروژه امسال به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: به سبب برخی کم توجهی‌ها در سال‌های قبل به گنبدکاووس هم اکنون این شهرستان در بسیاری از شاخص‌ها بهداشتی، آب ، فضاهای آموزشی و مسکن از میانگین استانی بسیار پایین تر است و این مشکلات شایسته مردمان خونگرم و ولایتمدار اعم از شیعه و اهل سنت گنبد نیست.

شادمهر باتاکید برضرورت کار و تلاش مضاعف و تخصیص اعتبارات ویژه به گنبدکاووس برای جبران عقب ماندگی‌ها در بخش‌های مختلف زیرساختی آن ادامه داد: این شهرستان با شرایط اقلیمی خشک و بیابانی هر سال ۴۰ روز دمای بالای ۵۰ درجه دارد و در این وضعیت ۱۸ روستای مرزی آن بدون آب هستند و به صورت سیار با تانکرهای فرسوده آبرسانی می‌شوند.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی گفت: درجریان سفر رییس جمهور به گلستان مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به مناطق مرزی این شهرستان مصوب شد که بارقه امید در مردمان این برای رهایی از معضل کم آبی مناطق ایجاد کرد.

در این مراسم که نائب رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس و فرماندار ویژه و برخی مدیران این شهرستان حضور داشتند.

شهرستان گنبدکاووس ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها گنبدکاووس آب و فاضلاب گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس آب و فاضلاب گلستان گنبدکاووس آب و فاضلاب گلستان میلیون مترمکعب آب و فاضلاب تصفیه خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۹۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، یاسر رهبردین در این بازدید، با حضور در روستاهای خنجر خان و مرتضی قلی کندی، اقدامات انجام شده برای بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله و زیرساخت های خدماتی از جمله تامین آب شرب این روستاها را مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی نیز در این بازدید با ارائه گزارش از نحوه تامین آب شرب این روستاها اظهار داشت: در پی وقوع زلزله و بروز خسارت به چاه تامین کننده آب شرب روستاهای خنجر خان و موسی قلی کندی با مساعدت استاندار آذربایجان غربی، در کوتاهترین زمان ممکن حفر و تجهیز چاه ها انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 یداله سلطانی گفت :شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی از اولین روز وقوع زلزله در روستاهای مذکور حضور داشت و به امداد رسانی و حل مشکلات آب شرب پرداخت.

دیگر خبرها

  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود