Web Analytics Made Easy - Statcounter

داود سپهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه ریزی ها قرار این کنگره به مدت سه تا چهار روز در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه امسال در استان اجرایی شود.  

ویادامه داد: در این کنگره برای معرفی و شناساندن هر چه بیشتر شیخ اشراق در سطح جامعه، برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از قبیل اجرای تئاتر خیابانی پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سپهری اظهار داشت: از آنجا که در سال های گذشته برنامه بزرگداشت شیخ اشراق منحصر به برگزاری نشست علمی آن هم در سطح محدود بوده است، امسال در صدد هستیم تا با تنوع بخشی اجرای برنامه ها را به بطن مردم ببریم.  

به گزارش ایرنا سهروردی از برجسته ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.
حکمت اشراق که از سویی به تصریح موسس آن (شهاب الدین سهروردی) احیای حکمت نوری ایرانیان باستان است بیشترین سنخیت را با تعالیم بلند و آموزه های شیعی دارد و از این جهت از طرف حکما و متکلمان شیعی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

رساله ها و داستان های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی است که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله آثار می‌توان به 'عقل سرخ'، 'آواز پر جبرئیل'، 'صفیر سیمرغ'، 'لغت موران'، ' روزی با جماعت صوفیان '، 'فی حقیقة لعشق'، 'غربةالغربیة'، 'هیاکل النور' و 'کلمة التصوف' اشاره کرد.
در برخی منابع تعداد آثار برجای مانده از شیخ اشراق را ۵۰ مجلد ذکر کرده اند، فهرستی از این آثار را شاگرد و مرید او در 'نزهة الارواح' آورده است.
'حکمت الاشراق 'مهم ترین و معروف ترین کتاب سهروردی است. او در این کتاب که به زبان عربی است به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است. سهروردی در مقدمه این کتاب خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند. او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب 'حمکت الاشراق' عنوان کرده است.
'تلویحات'، 'المقاومات' و ' المشارع و المطارحات ' هم از دیگر کتاب‌های مهم سهروردی به زبان عربی است.

هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است.

برچسب‌ها روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان شیخ اشراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۱۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین نمایشگاه آثار هنری کنگره با عنوان «نگاره‌های حرا» عصر یکشنبه در سالن کتابخانه شورای اسلامی شهر شیراز افتتاح شد.

این نمایشگاه که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز دور ششم و مسؤولان شهرستان شیراز امروز همزمان با یکصد و پنجاه و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به صورت رسمی گشایش یافت دربردارنده منتخب آثار سه سال برگزاری جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت (ص) و گذر هنر نبوی آستان جانان است.

نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد (ص) تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه، همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

کد خبر 6091492

دیگر خبرها

  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی