Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویترز نوشت: حمله روسیه به اوکراین بازار جهانی نفت را تغییر داده به نحوی کهعرضه‌کنندگان آفریقایی نیز برای پاسخ به تقاضای اروپا وارد عمل شده‌ و مسکو تحت تحریم‌ غرب، به طور فزاینده‌ای از روش انتقال مخاطره‌آمیز کشتی به کشتی برای رساندن نفت خام خود به آسیا استفاده می کند.

به گزارش ایران اکونومیست، رویترز در تحلیل افزود: این بزرگترین تغییر مسیر عرضه نفت در بازارهای تجارت جهانی از زمان انقلاب شیل در آمریکا است که حدود یک دهه پیش شکل بازارها را تغییر داد و نشان می دهد به شرط این که آسیا و چین همچنان نفت روسیه را بخرند، روسیه می تواند از عهده تحریم نفتی اتحادیه اروپا بر آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس داده های صنعتی و معامله گران نفتی تحریم های روسیه بعد از آغاز درگیری ها در اوکراین در ماه فوریه و از جمله ممنوعیت واردات نفت این کشور در آمریکا، مسکو را وادار کرد تا از اروپا جایی که از خرید نفت این کشور خودداری می شود به مشتریانی در هند و چین که محموله های خود را با تخفیف بیشتری تحویل می گیرند، تغییر جهت دهد.

بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس، صادارت نفت روسیه در ماه آوریل به سطح قبل از حمله این کشور بازگشت و قیمت جهانی نفت بعداز رسیدن به ۱۳۹ دلار در هر بشکه در ماه مارس که بالاترین سطح در ۱۴ سال گذشته بود، بر روی رقم حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه تثبیت شده است.

حتی اگر اتحادیه اروپا با دور بعدی تحریم نفتی روسیه نیز موافقت کند، به گفته تحلیلگران، این تاثیر می تواند با وجود تقاضا در آسیا کاهش یابد.

نوربرت روکر از شرکت خصوص بانکداری «جولیوس بائر» گفت، تا زمانی که غرب فشار دیپلماتیک بر خریداران آسیایی وارد نکند، شاهد افزایش شکاف عرضه و افزایش قیمت نفت نخواهیم بود.

رویترز نوشت: مجموعه پیچیده ای از تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس، کشتی های متعلق به روسیه یا با پرچم روسیه را از توقف در بنادر منع کرده است، این یعنی بخشی از تجارت نفتی  افزایش یافته به آسیا از طریق انتقال کشتی به کشتی در دریا تسهیل شده است - فرآیندی پرهزینه که خطر نشت نفت در آن بیشتر است.

بر اساس داده‌های شرکت پترو لجستیک که مسیر عبور نفتکش ها را ردیابی می کند و سایر داده ها، در مجموع، جریان نفت روسیه از طریق دریا به آسیا از ابتدای سال تاکنون حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نقل و انتقالات بین کشتی ها که بخش کوچکی از تجارت دریایی را تشکیل می دهند، از سواحل دانمارک به دریای مدیترانه منتقل شده اند تا از تحریم ها و اعتراضات جلوگیری کنند.

مارک گربر رئیس شرکت پترو لجستیک گفت: حجم نفت خام و محصولات روسیه را که بین نفتکش‌ها در دریای مدیترانه جابه‌جا می‌شود، حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز است که اکثریت آن به آسیا می‌رود و به ۲.۳ میلیون بشکه در روز که مستقیم به این قاره ارسال می‌شود، اضافه می شود.

تا قبل از حمله روسیه، در ژانویه، حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز مستقیماً به آسیا ارسال می شد.

اروپا به واردات نفت از غرب آفریقا چشم دوخته است

پالایشگاه‌های اروپایی برای جبران از دست دادن نفت روسیه، به واردات نفت خام غرب آفریقا روی آورده‌اند که طبق گزارش پترو لجستیک، در ماه آوریل نسبت به میانگین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۱ افزایش ۱۷ درصدی داشته است.

داده‌های شرکت «آیکون» نیز نشان می‌دهد که۶۶۰ هزار  بشکه نفت در روز عمدتاً از نیجریه، آنگولا و کامرون در ماه می به شمال غرب اروپا وارد شده، همچنین سه محموله از نیجریه وارد این منطقه شده در حالی در ماه فوریه فقط یک محموله از نیجریه وارد غرب اروپا شده بود.

بر اساس گزارش شرکت پترو لجستیک، عرضه نفت از شمال آفریقا به اروپا از ماه مارس ۳۰ درصد افزایش یافته است. از این میان، داده‌های شرکت آیکون نشان می‌دهد که ورود به شمال غرب اروپا از بندر «سیدی کریر» مصر، که به گفته تحلیلگران احتمالا نفت خام عربستان است، در مقایسه با ماه مارس تقریبا دو برابر خواهد شد و در ماه می به بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

آمریکا همچنین عرضه این محصول به اروپا را افزایش داده است. بر اساس گزارش شرکت ردیابی نفتکش های کپلر، واردات نفت خام اروپا از آمریکا در ماه مه، بیش از ۱۵ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته است که بالاترین نرخ ماهانه در رکوردهای خود است. اروپا حدود ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از آمریکا آزاد کرده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین ، قاره آسیا ، روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین قاره آسیا روسیه افزایش یافته بشکه در روز واردات نفت ماه مارس بر اساس نفت خام داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • احتمال جنگ روسیه و غرب در پی ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه